סגור
גג מלחמת העצמאים דסקטופ
מלחמת העצמאים קימברליס
(צילום: עוז מועלם)

כלכליסט TV
״בחודש הבא כבר אהיה בחוב. המדינה הפקירה אותנו ואמרה 'תסתדרו לבד'"

קימברלי ווך, בעלת מועדון איגרוף והגנה עצמית לנשים, בת"א: במינימום של המינימום המדינה צריכה לתת הקלה במסים ובמע"מ - לא דחיית תשלומים כי זה לא יעזור - כסף שהלך לאיבוד לא ישוב"

ותק של העסק: 4 שנים
מספר מועסקות: 6, רובן פרילנסריות
ירידה בהכנסות באוקטובר: 25%
הפיצוי לפי נוסחת האוצר הנוכחית: מבולבלת מהמתווה החדש שהוצג ולא מצליחה להבין כרגע את גובה הפיצוי שהיא זכאית לו
קימברלי ווך הקימה את העסק שלה - מועדון איגרוף והגנה עצמית לנשים - חודשיים לפני התפרצות הקורונה, כך שתקופות אי־ודאות ומאבקי הישרדות אינן זרות לה. אל המועדון שהקימה מגיעות נשים מכל רחבי הארץ – הרבה מהן נפגעות תקיפה מינית, חלקן נשים חרדיות שזהו אחד המקומות הבודדים שבו הן יכולות ללמוד להגן על עצמן.
מאז פרוץ המלחמה איך באה לידי ביטוי הפגיעה בעסק שלך?
"ביום הראשון בכלל לא פתחתי את המועדון, ובשבוע הראשון למלחמה החל גל של ביטולי מינויים והקפאות. היו לי 150 מתאגרפות, ונכון להיום כ־30 מתאגרפות ביטלו את המינוי, ובכל יום מגיעים ביטולים נוספים. כרגע אולי 30% מהמנויות מגיעות למועדון, אז זה עניין של זמן עד שעוד יבטלו. הפגיעה בהכנסה באוקטובר היא בעיקר בגלל ביטולי אימונים אישיים וסדנאות וגם בגלל שאין מינויים חדשים - אז מדובר בירידה של בערך 25% מההכנסה. הקטסטרופה תהיה בנובמבר - ירידה של 70% בהכנסה, כי אז יפחתו מההכנסה כל הביטולים.
"תחום הכושר הוא מאוד עונתי, והחודשים שאחרי החגים אמורים להיות חודשי הצמיחה. כולם מחכים לפיק של אחרי החגים, שאמור לסייע בהמשך לסחוב את חודשי הקיץ. וגם, זה לא שביום שאחרי המלחמה אותן 150 מתאגרפות יופיעו בדלת. קשה להחזיר אנשים לשגרה".
איזה מתווה פיצוי היה מאפשר לך לישון טוב יותר בלילה?
"אני לא יודעת מה המדינה יכולה או לא יכולה לתת, ואני יודעת שמלחמה זה דבר מאוד יקר, אבל במינימום של המינימום, המדינה צריכה לתת הקלה במסים ובמע"מ - לא דחיית תשלומים כי זה לא יעזור - כסף שהלך לאיבוד לא ישוב, וגם מענקים שייתנו אוויר לנשימה. אבל נכנסתי לאתר של רשות המסים ולא כתוב שם כלום. ראיתי שיש נוסחאות אבל זה הכל באוויר, לא מובן משם מה באמת עסקים אמורים לקבל".
האם פנית לקבלת הלוואה מקרנות המדינה?
"לא. יש לי כבר הלוואה שלקחתי כדי להקים את המכון, ולקחת עוד הלוואה כעת זה אומר להיות במינוף מאוד גבוה. אני לא מוכנה לסכן את העתיד שלי בעוד הלוואה".
בכמה שבועות/חודשים כאלו העסק שלך יכול לעמוד בלי תמיכה חיצונית?
בחודש הבא כבר אהיה בחוב. אני מרגישה שהמדינה הפקירה אותנו. הפקירה אותי. הפקירה את העובדות שלי. בכל כך הרבה רבדים הממשלה אמרה 'תסתדרו לבד'".