חיפה על סף פריצה כלכלית: אם תרצו – אין זו אגדה
בשנת 1902, חוזה המדינה, בנימין זאב הרצל, חזה את חיפה כעיר כלכלית משמעותית, עם נמל מפותח, חיי תרבות עשירים ומרכז תחבורה מרכזי. חלק מהחזון כבר התממש, ועתה אנו ניצבים בפני ההזדמנות להשלים את החזון – חיפה נמצאת כעת על סף פריצה כלכלית משמעותית עם מספר תהליכים מקומיים ואזוריים שיקדמו אותה למנוע צמיחה מרכזי של הצפון, ולחלק בלתי נפרד מהצמיחה הלאומית של ישראל.
כנס חיפה יתקיים ביום רביעי הקרוב 3 בספטמבר. לפרטים לחצו כאן
1. חיפה – מטרופולין הצפון
בעידן שבו יוקר המחיה במרכז הארץ מזנק, חיפה מציעה חלופה אסטרטגית: איכות חיים גבוהה, עלויות נמוכות יותר למ”ר נדל"ן, תחבורה מעולה ונוף שאין לו תחליף. הגידול באוכלוסיית ישראל יביא איתו תנועה טבעית של משפחות צעירות צפונה, לצד עלייה בביקושים לתעסוקה, מהנדסים מהטכניון, ובוגרי אוניברסיטה ומכללות אקדמיות. חיפה עומדת כעיר חזקה שגם ברגעי מלחמה קשים – מפגינה חוסן, עמידות והירתמות הדדית של תושביה. אם אנחנו שואפים לחזק את מדינת ישראל כולה – עלינו לחזק את המטרופולין הצפוני, ולהשקיע בעיר שעומדת בלב לבו.
2. אקו-סיסטם כלכלי נדיר
חיפה היא אחת הערים היחידות בישראל בהן משתלבים בצורה טבעית מוסדות אקדמיים מהטובים בעולם, בתי חולים מובילים, אוכלוסייה רב-תרבותית, מערכת תחבורה משוכללת ותשתית עירונית יציבה. העיר התחתית שודרגה והפכה לקרקע פורייה לפעילות סטארטאפים. פקולטות מהטכניון ומהאוניברסיטה ירדו לרחוב הנמל, וחיזקו את הקשר האקדמי עסקי נדל”ני בלב העיר. לאחרונה אמר מנכ”ל אחת מחברות ההייטק הגדולות בישראל, המייצאת לחו"ל בעשרות מיליארדי דולרים: “בחרנו בחיפה בגלל החיפאים – ההון האנושי פה הוא המפתח”.
3. מהפכת התשתיות – אוויר, ים ויבשה
חיפה נהנית מתשתית תחבורתית מהמתקדמות בישראל: 6 נמלים (3 מהם לסחורות), 4 תחנות רכבת, מטרונית, הכרמלית, רכבלית לצ’ק פוסט, מנהרות הכרמל וכעת גם שדה תעופה, שבו חברת AIR HAIFA כבר החלה להפעיל טיסות ליעדים במרחק שעת טיסה, והעירייה מקדמת הארכת המסלול – מה שיאפשר חיבורים ישירים למזרח אירופה ולמפרציות.
נמל חיפה, כיום בבעלות תאגיד אדני-גדות, משקיע כעת בבניית טרמינל נוסעים חדש שיקלוט מעל מיליון תיירים באוניות קרוז. ואילו החיבור של נמל המפרץ למסילות רכבת שנעשה בימים אלו - יאפשר שינוע מטענים יעיל יותר ויפחית את העומסים על כבישי הצפון.
4. חזון בינלאומי – מהמפרץ למפרצֵי אירופה
המזרח התיכון עובר שינויים דרמטיים. תוכנית “מהמפרציות למפרץ” שמקודמת ע”י ישראל וארה”ב, שואפת לאפשר העברת סחורות מהאזור הסעודי ומדינות המפרץ דרך ירדן, ישירות למפרץ חיפה – ומשם לאירופה. התעניינות של גורמים טורקיים, צרפתים, סינים, הודים ובריטים לאורך השנים בחיפה – אינה מקרית. כולם מזהים את הפוטנציאל הגלום בנמל חיפה ובמיקומו האסטרטגי, אשר עשוי להפוך את העיר ליעד מרכזי בשרשרת הלוגיסטית הגלובלית.
5. ממפרץ מזהם – למרכז טכנולוגי ירוק
אחד הצעדים הדרמטיים בתולדות העיר יתרחש עד סוף העשור: סגירת המפעלים המזהמים במפרץ חיפה. היעד שהציבה הממשלה הוא 2029, אך גם אם זה יתארך בכמה שנים – מדובר במהלך בלתי נמנע שישנה את כל האזור. כבר כיום, החברה הכלכלית לחיפה מקדמת את הקמת פארק ההייטק ‘עוזיה גליל’ בצ’ק פוסט, בשטח של יותר מ-500,000 מ”ר, בסמוך ל-Hub תחבורתי מרכזי. אישורים מתקדמים מול רמ”י, חברת חשמל ומשרדי הממשלה כבר בתהליך – ואנו צופים שבתוך שנתיים-שלוש נתחיל לראות משרדים פעילים. במקביל, נבחנות יוזמות תיירותיות ותרבותיות – הקמת שוק דייגים בפארק הקישון, ארנה למופעים בינלאומיים ושיקום נחל סעדיה. שילוב תעשיות נקיות, תחבורה ירוקה ותשתיות תיירות – יובילו לזינוק בערך הקרקע ובצמיחה התעסוקתית.
לסיכום חשוב לומר, מטרופולין חיפה אינו פרויקט מקומי בלבד – הוא מנוע לאומי. קידומו הוא מהלך אסטרטגי ליצירת שוויון גיאוגרפי, קידום אזורים שנמצאים מחוץ למרכז הארץ והזדמנות כלכלית אמיתית למשק כולו. העת לפעול ולהשקיע בחיפה – היא עכשיו. שלא תגידו שלא ידעתם.
רני בנדר הוא יו”ר החברה הכלכלית לחיפה






























