בלעדי
"שינוי דרמטי בתנאים": הוצאת הסינים מהרכבת הקלה בירושלים מעוררת תגובת שרשרת
קבוצת שיכון ובינוי, אגד וסקודה הצ'כית, שהפסידה במכרז הקו הכחול ברכבת הקלה בירושלים, דורשת לפתוח אותו; הטענות: הזוכה הסתמכה על יצרנית קרונות ספרדית, שהוחלפה ביצרנית סינית, שמעורבותה לא אושרה; והסגירה הפיננסית התאחרה
האם הדרמה הגיאופוליטית סביב הקו הכחול של הרכבת הקלה בירושלים תסייע לשיכון ובינוי, אגד וסקודה הצ'כית במאבק שלהן לעריכה מחדש של המכרז הענק?
הקבוצה, שמורכבת משלוש החברות, דורשת שוב מהמדינה לפתוח מחדש את המכרז להקמת ותפעול הקו הכחול של הרכבת הקלה בירושלים, ולאפשר לקבוצות שהתמודדו בו במקור להגיש הצעות חדשות.
מדובר על הקבוצה בראשות שיכון ובינוי, שהגיעה למקום השלישי במכרז; הקבוצה שמורכבת משפיר, קרן נוי וחברת CAF הספרדית, שהגיעה למקום השני; והקבוצה שזכתה במכרז במקור, שהורכבה מדניה סיבוס, דן, פסה (Pesa) הפולנית וקומסה (Comsa) הספרדית, כאשר השתיים האחרונות כבר אינן חלק מהקבוצה.
שיכון ובינוי מציינת שלוש קבוצות למרות שהתמודדו ארבע, כנראה מאחר שההצעה של קבוצת אלקטרה אלסטום היתה יקרה מאוד יחסית לאחרות.
לכלכליסט נודע כי הקבוצה שבראשות שיכון ובינוי שלחה שלשום מכתב לוועדת המכרזים, שפועלת תחת החשב הכללי באוצר, ובו היא דורשת שוב לקיים הליך תחרותי מהיר בין הקבוצות או לחילופין לערוך מכרז מחודש. שיכון ובינוי פנתה, באמצעות משרד עורכי הדין הרצוג, לעו"ד נעמה מידן שמלווה את המדינה במכרז המדובר.
בסוף השבוע האחרון קיבלה הקבוצה הזוכה אינדקציה מהמדינה כי אין אישור מצד השב"כ והמל"ל להתקדם עם הפרויקט, בגלל המעורבות של החברה הסינית הממשלתית CRRC, שממנה עתידים להירכש 132 קרונות להפעלת הקו בעלות של כ־383 מיליון דולר (1.4 מיליארד שקל).
במקור דניה דיבוס ודן היו אמורות לרכוש את הקרונות מפסה הפולנית, אך בסופו של דבר החליטו להחליף את הספק בשל מחיר עדיף, לטענתן. כפי שנחשף בכלכליסט, המדינה העניקה לקבוצה הזוכה שנה על מנת למצוא ספק חלופי לעסקה, מה שעתיד לעכב את פתיחת הקו, שתוכננה במקור ל־2031, בשנה לפחות.
בסביבת הקבוצה הזוכה עולה טענה כי הדבר הוא תוצאה של "הוראה מגבוה", כלומר הדרג הפוליטי, שנועדה לרצות את נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, שמנהל בימים אלו מלחמת סחר עיקשת מול סין.
את הטענה הזו מכחישים במשרד החשכ"ל בתוקף. כך או כך, תשובה פורמלית וסופית מצד המדינה בנודע לרכש הקרונות מהחברה הסינית צפויה להתקבל בשלושת השבועות הקרובים.
שלשום, לאחר שהקבוצה הזוכה הודיעה על סגירה פיננסית לפרויקט, שעלותו מוערכת ב־9 מיליארד שקל, שלחה הקבוצה בראשות שיכון ובינוי מכתב לוועדת המכרזים, שבו היא טוענת לשורה של הפרות מצד הקבוצה הזוכה, שמצדיקות לשיטתה את פתיחת המכרז מחדש.
בין היתר, הקבוצה בראשות שיכון ובינוי טוענת כי הסגירה הפיננסית התרחשה באיחור ביחס לדרישות המכרז ובוצעה באופן חלקי בלבד; שעצם החלפת ספק הקרונות היא הפרה של תנאי המכרז; ושגם נטישת קומסה הספרדית, תוך שינוי הרכב בעלי המניות של הקבוצה הזוכה, מהווה הפרה של תנאי המכרז.
חלק מהטענות האלו הועלו במכתב ששלחה הקבוצה ביוני האחרון, שנחשף גם הוא בכלכליסט. באותה העת טענה הקבוצה בראשות שיכון ובינוי כי פסה הפולנית לא תוכל לעמוד בהצעה לספק את הקרונות, בשל נחיתות טכנית, ושנטישת החברה הספרדית מהווה הפרה של תנאי המכרז.
בזמנו המדינה השיבה כי הקבוצה הזוכה לא ביקשה לשנות את זהות ספק הקרונות וכי הקבוצה מתקדמת לעבר הסגירה הפיננסית. ואכן, המכתב נשלח כמעט חצי שנה לפני שבדצמבר האחרון CRRC הסינית נכנסה בנעלי פסה וחתמה על הסכם לאספקת קרונות עם דן ודניה סיבוס.
במכתב שנשלח אתמול טוענת הקבוצה בראשות שיכון ובינוי כי "כבר תקופה ארוכה שהקבוצה הזוכה לא עומדת בהתחייבויותיה הבסיסיות, אך במקום לבטל את זכייתה במכרז, הוחלט לתת לה, ורק לה, פרס בדמות תקופת הארכה למציאת ספק קרונות חדש לפרויקט, וביצוע סגירה פיננסית ללא שקיים ספק קרונות".
עוד כותבת שיכון ובינוי במכתב כי במקרה של כישלון בהשגת ספק חלופי, המדינה הסכימה לפצות את דניה סיבוס ודן על אי־עמידתן בתנאי המכרז, מה שמהווה לטענתה אקט אי־שוויוני מהותי. שיכון ובינוי, שמנוהלת על ידי עמית בירמן, טוענת במכתב כי אם היה ספק לגבי עמידת הקבוצה הזוכה בהוראת המכרז, הרי שהוא נעלם לאחר פרישת פסה הפולנית ואי־אישור החברה הסינית כמחליפתה.
"המתווה שפורסם, שלפיו נושא אספקת הקרונות נדחה לשלב מאוחר יותר, מהווה שינוי מהותי למכרז, כמו גם להצעה, באופן שאינו עולה כלל וכלל בקנה אחד עם הוראות דיני המכרזים וכללי המינהל התקין. בפרויקט מסוג זה רכיב קרונות הרכבת הוא לב הפרויקט ומוערך ב־30% ממנו.
"לא מדובר ברכיב בר־החלפה שניתן פשוט להחליף באחר. רכיב הרכבת משליך בהכרח על אספקטים נוספים של הפרויקט, שכן הרכבת נדרשת להתממשק לכל יתר רכיבי הרשת באופן המצריך לתכנן ולהתאים את יתר רכיבי הרשת לרכבת עצמה ומאפייניה, לרבות המסילה, דרגת הקושי של מתכת המסילה, מערכת האיתות, מיקום כבלי החשמל והחיווט ועוד. לא ניתן להותיר נושא זה פתוח לסגירה מאוחרת, לאחר הסגירה הפיננסית", מציינת שיכון ובינוי במכתב.
לסיכום, שיכון ובינוי טוענת כי "עברו שנה וחצי מאז הזכייה, והקבוצה הזוכה לא עמדה בתנאי המכרז. השינויים בתנאים היו צריכים להיות מוצעים לכל המתמודדות ולא רק לזוכה, והעובדה שניתנו רק לדניה סיבוס ודן מהווה שינוי דרמטי בתנאי המכרז ופגיעה חמורה בשוויון".
שיכון ובינוי טוענת כי דן ודניה סיבוס כשלו ואינן יכולות לעמוד מאחורי הצעתן, ותנאי השוק השתנו באופן ניכר, ולכן האפשרות היחידה שעומדת בפני המדינה היא לבצע הליך בחירה מחדש: "אנחנו רואים בחומרה רבה את העובדות, שהולכות ומתבררות כעת, כאשר לכאורה המדינה מאפשרת שינויים דרמטיים בהתקשרות עם הזוכה באופן הסותר עקרונות יסוד של דיני המכרזים.
"לא ניתן לאפשר את המשך הזכייה של דן ודניה סיבוס, והדרך המיטבית לקידום הפרויקט היא לערוך הליך תחרותי מהיר בין שלוש המשתתפות המקוריות במכרז, שבו כל השלוש יגישו הצעות חדשות בהתאם לתנאים ולנסיבות החדשות". מעבר לביטול המכרז ועריכתו מחדש, שיכון ובינוי גם מבקשת לקבל לידיה את כל המסמכים שהוחלפו בין הקבוצה הזוכה לחשכ"ל, כולל בקשות לשינויים מצד הקבוצה הזוכה וכן פרטים על אודות הסגירה הפיננסית.
בתגובה לדברים אמרו גורמים במשרד החשב הכללי כי הם "מבהירים באופן חד־משמעי - המכרז ממשיך וכך גם הסגירה הפיננסית. אין 'הוראות מגבוה'. נכון למועד זה טרם ניתן קלירנס (אישור ביטחוני, ג"ח) של גורמי המל"ל והשב"כ, ולכן הוחלט להתקדם במתווה הנוכחי".