סגור
חזי בצלאל ו יריב לרנר
יריב לרנר (משמאל), בעל השליטה באקספון השולטת ב-wecom ומי שמכר לו את החברה חזי בצלאל (צילומים: אלכס קולומויסקי, סיון פרג')

אקספון נכשלה עם מחיר לכל החיים, עכשיו היא מקדמת מהלך מסוכן של שיחות חופשיות לחו"ל

חברת wecom, לשעבר we4G, השיקה היום את מחירי החבילות החדשות שלה. הבשורה המשמעותית היא השקת חבילת גלישה בישראל ובחו"ל ב-50 שקלים לחודש לכל החיים. אסטרטגיה זו אמנם הצליחה בעבר להעביר אליה לקוחות, אבל לא אפשרה לה להמשיך להתקיים לאורך זמן. המנכ"ל בשיחה עם כלכליסט: "נכון שלא נרוויח הרבה, אבל יש בזה היגיון עסקי"

חברת wecom (לשעבר we4G, חברה בת של אקספון) הציגה היום (ה') את מחירי החבילות החדשות שלה, זאת לאחר תקופה שבה לא ביצעה מהלכים חדשים לאחר העברת השליטה בחברה לקרן כלירמרק ואיש העסקים יריב לרנר בפברואר האחרון.
הבשורה המפתיעה שהחברה הכריזה עליה היא השקת חבילת גלישה בישראל ובחו"ל שעלותה 50 שקלים לחודש, לכל החיים. מדובר בבשורה משמעותית מכיוון שתחום החבילות הכוללות גלישה בחו"ל הוא אחד התחומים הרווחיים ביותר לחברות סלולר כיום, ותחרות אגרסיבית על המחיר בו עלולה לזעזע את השוק.
"אנחנו לא עושים את השיקולים לשוק את הסלולר, אלא רק לעצמנו", אמר מנכ"ל החברה אסף עופר בראיון ל"כלכליסט", בתגובה לטענה שהמהלך שלו עלול לאיים על המוצר היחידי שמרוויח בשוק הסלולר, ולהצניח אותו שוב למטה. "אנחנו במצב מצוין עם החבילה הזו, וכל חברה שתעשה לעצמה את השיקולים. אנחנו מספקים ערך מעבר למחיר, שהוא שקט נפשי - הלקוח יכול לטוס ולגלוש כמה הוא רוצה ואיפה שהוא רוצה בלי לדאוג מהאינטרנט".
במקביל, החברה השיקה גם חבילת גלישה בישראל לכל החיים שעלותה 40 שקלים בחודש, חבילת גלישה ב-5G שעלותה 50 שקלים בחודש וחבילת גלישה ב-5G בישראל ובחו"ל, שעלותה 60 שקלים בחודש. חבילות הגלישה החדשות יושקו ב-1 באוגוסט.
בגלגולה הקודם, החברה גם הציעה חבילת סלולר לכל החיים במחיר נמוך במיוחד. אסטרטגיה זו אמנם הצליחה להעביר אליה לקוחות באופן תדיר, אבל לא אפשרה לחברה להמשיך להתקיים לאחר תקופת זמן. בפברואר האחרון, קרן כלירמרק ואיש העסקים יריב לרנר רכשו את השליטה באקספון מחזי בצלאל. נראה שהחברה ממשיכה לשחק על אסטרגיה זו, אך עם מחירים מעט גבוהים יותר שערכם מגיע מהגלישה בחו"ל. בנוסף, מחיר חבילת הדור החמישי של החברה לא שונה בהרבה מהמחיר של שאר המתחרות. לחברה יש כרגע כ-300 אלף לקוחות, והיא ממשיכה להשתמש ברשת הסלולר של סלקום, רק שעלותה לאחר הסכם החוב שנחתם נמוכה יותר, מה שיקל על wecom משמעותית.
"אני לא הייתי בחברה בשנים שעברו, אז אני לא רוצה לדבר בשם מי שהיה", אמר עופר. "אבל היום היתרון הוא שנכנסתי לבעלות חדשה ואנחנו החברה היחידה בשוק הסלולר שאין עליה בכלל חוב ושהיא רווחית, אז אין לנו שום מגבלות פיננסיות שמטרידות אותנו. גם החבילה שהצגנו עכשיו היא מצד אחד שוברת את השוק בעולם של החו"ל, אבל עדיין יש בה היגיון עסקי. היום החבילות לחו"ל הן במחירים מאוד גבוהים. אז נכון שאנחנו לא נרוויח כל כך הרבה, אבל יש בזה היגיון עסקי. אני לא חושש שאנחנו עושים פה צעדים קיצוניים מדי. אנחנו מתנהלים נכון עסקית, מרוויחים מעט אבל נותנים מוצר שהוא הכי טוב שיכול להיות".
נקודה משמעותית נוספת שהחברה הכריזה עליה היא השקת שירות סלולר ב-eSIM, סים מובנה בתוך הטלפון. ברחבי העולם כבר עושים בו שימוש, אבל חברות הסלולר בארץ כרגע לא מספקות את השירות על גביו. זהו מהלך משמעותי מכיוון שהשימוש בסים המובנה יכול להקל בהרבה על מעבר בין חברות סלולר, להוריד את המחיר שכרגע הלקוחות משלמים על שליחת סים פיזי ובעיקר להקל על היכולת של לקוחות לרכוש שירות סלולר מקומי כשהם מטיילים בחו"ל ובכך יש לו פוטנציאל להפחית את השימוש בחבילות גלישה בחו"ל מהן החברות מרוויחות. אם wecom תשיק את השימוש בסים המובנה, סביר שלחברות הסלולר החדשות לא תהיה ברירה אלה להתקדם לטכנולוגיה החדשה בעקבותיה.
"העולם הולך לשם, זו לא מהפכה ענקית לדעתי", הסביר עופר את המהלך. "עד היום לא השקנו את זה כי זה לא היה צורך חזק של לקוחות. לאט-לאט יש יותר מכשירים שתומכים בזה, ובסוף אנחנו רוצים לתת ללקוחות את מה שהם רוצים. גם היום המעבר בין החברות מאוד פשוט, אז אני לא חושב שזה חסם דרמטי".
"לא מפחיד אותנו שהמעבר ל-eSIM יאיים על החבילות לחו"ל כי אני חושב שהחבילה שהשקנו היום מספקת ערך יותר גדול מהתחברות לחברת סלולר מקומית בחו"ל, כי הוא לא דורש שום התעסקות ותקשורת עם חברות הסלולר המקומיות בחו"ל", הוסיף. "לתפיסתי, בסופו של דבר כל החברות יספקו חבילות כאלה כמו שהצגנו היום. גם אם בטווח הקצר החבילות האלה מאיימות על הרווח של החבילות לחו"ל, שהיום הוא ענקי, בטווח הארוך ה-eSIM יגיע גם בלעדינו, ולכן צריך ליצר אלטרנטיבה משתלמת. חייבים לשנות את המודל, אנחנו פשוט עושים את זה רגע אחד לפני ובצורה יותר בריאה".
בשבוע שעבר הודיעה wecom על רכישת ספקית האינטרנט עמית-נט שפועלת בעיקר בחיפה. "הסיבה שאנחנו פועלים בשוק ספקיות האינטרנט היא כדי לספק ללקוחות סל שלם של שירותי תקשורת", הסביר עופר. "אנחנו פועלים לפי מה הלקוח רוצה. יש לקוחות שרוצים לקבל את כל סל התקשורת, ולכן אנחנו רוצים להגיע לנקודה שבה אנחנו יכולים לספק ללקוח את כל שירותי התקשורת האלו".
האם אתם רואים את שירות האינטרנט כמוצר נלווה בלבד, או כמנוע צמיחה בפני עצמו?
"אנחנו לא רואים את שירות האינטרנט שלנו כמנוע צמיחה בפני עצמו. זה מוצר משלים כדי לספק סל שירותי תקשורת וזהו. במידה ונזהה, כמו שזיהינו בסלולר, איזשהו צורך של הלקוחות שלא מסופק - ניתן אותו. בעולם של האינטרנט היום גם התחרות היא די חזקה וגם אין מה לספק מעבר לזה. בסוף היום מקבלים ספק ותשתית במחיר סביר, ואין הרבה יותר מזה".
מעבר לכך, בעקבות רצונם של הבעלים החדשים, החברה שוקלת כניסה לשוק הטלויזיה כדי להפוך לקבוצת תקשורת שלמה. עופר מסביר כי המהלך נמצא בשלבי בחינה, ואם ישיקו מוצר טלוויזיה הוא בוודאי יהיה על גבי האינטרנט. "לנסות להתחרות בתוכן ייחודי זה לא רלוונטי בעולם היום מול נטפליקס ודיסני והולו וקשת", אמר עופר. "אבל כן יש הזדמנות בעולמות של סופר אגריגטור ובעולמות של לתת חווית משתמש טובה ואולי לייצר ערכים מוספים נוספים, בסוף השוק הזה משתנה לגמרי. אנחנו עוד לא יודעים היום איך השוק הזה יקרה, אבל ברור שהעולם הזה הולך להתקדם ולהשתנות, ולכן כחברת תקשורת אנחנו חייבים להיות שם".
שיווקתם היום גם חבילות דור 5, האם אתה לא רואה בעייתיות בלמכור חבילות דור 5 כשהתשתית בארץ חלקית והשירותים שמסופקים לא קרובים אפילו לדור 5 האמיתי?
"אנחנו לא בוחרים עבור הלקוח מה לעשות, אלא מציעים את האפשרות. מי שחשוב לו דור 5, ונמצא באיזור של דור 5 עם מכשיר תומך, יש לו אפשרות לקנות חבילה. מי שמעדיף דור 4, וכרגע זה הרוב הגדול של הלקוחות - יקח את זה. אנחנו גם לא דוחפים באגרסיביות לדור 5, זה עבור לקוחות שזה מה שהם רוצים. מצד שני, אני מניח שבעוד שנתיים-שלוש הרוב הגדול יהיה כבר דור 5".