סגור
חנייה המיועדת נכים חניית נכה
חנייה המיועדת לנכים ( צילום: צורי שחורי)

"נכים תקועים בבית כי משרד התחבורה מורח זמן עם הרפורמה בתגי החניה"

המשרד דחה לאוקטובר את כניסתו לתוקף של הנוהל החדש להגשת בקשות לתג חניה לנכים, בטענה לעומס. הנכים שממתינים טוענים כי הנוהל החדש רק יגדיל את העבודה: "המשרד מבזבז זמן במקום לגייס עוד כוח אדם"

למרות ההבטחות הרבות של משרד התחבורה להסדיר את סוגיית תג הנכה לרכב, והעובדה שאלפי נכים ממתינים לאישורים – במשרד התחבורה החליטו לדחות עד אוקטובר 2025 את יישום הנהלים שעליהם הוחלט ביוני ואמורים היו כבר להיכנס לתוקף באוגוסט. נהלים אלה קובעים כיצד יוגשו הבקשות וכיצד יש לערער עליהן. בדיקת בקשות תגי הנכה מושהת החל מינואר 2025 לשם רפורמה בתחום. זאת לאחר שבדצמבר 2024 נחשף כי גורמי פשיעה הציפו את מאגר התגים באינספור בקשות ושילמו עבור חוות דעת מקצועיות מזויפות. זאת אחרי שביוני 2021 השיק משרד התחבורה רפורמה בתחום הבקשה המקוונת לתג נכה. המעבר לבקשות מקוונות שימש מקפצה נוחה לגורמי הפשיעה, מכיוון שאפשר הקלה בדרישות ופתח פתח לזיופים. בתוך חמש שנים זינק מספר הזכאים לתג נכה מ־71 אלף ל־650 אלף. חברות ייעודיות השתלטו על השוק וחוות דעת רפואיות נסחרו מתחת לשולחן. במשרד התחבורה מבקשים למנוע מהתופעה הזו לקרות שוב, ולכן החליטו לקבוע נהלים חדשים. תחילה נקבע כי הנהלים ייכנסו לתוקף באוגוסט, אך כעת הודיע המשרד על דחייה עד 1 באוקטובר. הנימוק של משרד התחבורה לדחייה הוא אילוצים ועומסים הנובעים מריבוי בקשות, בין היתר חוזרות, הממתינות להחלטת רופא.
גורמים המעורבים בעניין טענים כי לאחר כניסת הנהלים לתוקף, העבודה רק תגדל. "הכל קפוא, לכולם ברור ששום דבר לא עומד להשתנות", אומר עו"ד דניאל ארנסט, שהגיש בג"ץ בנושא בשם מאות נכים. אמש נדחתה העתירה כאשר שופטי בית המשפט העליון ציינו כי דחו אותה בעקבות חידוש בדיקת תגי הנכים בסוף מאי 2025 באמצעות ספק חיצוני והתחייבות משרד התחבורה לקיים מכרז לספק קבוע. עם זאת, השופטים ציינו כי עותר שנפגע וטרם קיבל מענה מהמשרד, שזהו מצבם של מרבית 200 העותרים, זכאי לתבוע באופן אישי באמצעות בית המשפט המחוזי.
"רק בעקבות העתירה שהגשנו בשם 200 אנשים עם מוגבלויות, חידש משרד התחבורה את בדיקת הבקשות לתו נכה", אמר עו"ד ארנסט, "אלא שהתהליך עדיין מתנהל בעצלתיים באופן שמשאיר גם היום מאות אנשים עם מוגבלויות רתוקים לבתיהם. לצערנו, בניגוד להבטחות השווא של משרד התחבורה, גם בפני בג"ץ, לא ניתן פתרון שיבטיח את זכותם הבסיסית לנגישות".
לדבריו, "לדחות את התוקף לתחילת אוקטובר, שיא החגים, זה כמו לומר 'דברו איתי אחרי החגים', וכולנו יודעים שבסלנג הישראלי, מי שאומר 'אחרי החגים' לא באמת מתכוון לחזור אליך. שום דבר לא התקדם, גם במענה שנותנים לנו בבג"ץ רק מבקשים עוד זמן ועוד דחייה, כשבפועל הבעיה לא מטופלת ואף מחמירה כי מספר הנכים שפונים למשרד התחבורה רק הולך וגדל, גם נכים חדשים וגם כאלו שזקוקים להארכה".
לטענתו, "אלו שמבקשים הארכה הם כמעט היחידים שמקבלים מענה, ובמקום להשקיע 2 דקות בקריאת הבקשה נותנים להם הארכה קצרה באופן אוטומטי. מה ישתנה במצב של קטוע רגליים? הרי הוא לא יצמיח רגליים בשלושה חודשים, אז למה לתת לו הארכה כל כך קצרה? גם כשהנוהל החדש ייכנס לתוקף, הוא עדיין ידרוש המון עבודה ממשרד התחבורה כי הוא קובע בדיקה מעמיקה יותר של כל מסמך, לכן יש להניח שהעומס על המשרד רק יגדל. משרד התחבורה צריך לשלש את כוח האדם שמטפל בנושא ולשחרר את הנכים מהמצב הזה. נכים שכבר חצי שנה מחכים למענה לא מקבלים תשובה, הם תקועים בבית כי אין מי שישקיע שעת עבודה במסמכיהם".
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "ההפך הוא הנכון. המשרד פועל להנפיק תגי חניה לנכה, תוך פיקוח, בקרה ותיאום עם כל הגורמים הרלבנטיים. לאחר 70 שנה החליט המשרד לשנות את שיטת הנפקת תגי הנכה ולעצור את ההפקרות וההונאות שנמשכו עשרות שנים. זאת, בתיאום עם כל ארגוני הנכים בישראל. שינוי השיטה יצא לדרך ומתרחש באופן מדורג מאחר שמדובר בנושא רגיש מאוד. החברה שטיפלה בתגי הנכה הוקפאה, והוחל בבדיקה פרטנית של כלל הזכאים מהשנים האחרונות. המשרד פועל במהירות האפשרית להשיב לכל הפניות, וכבר עתה אנו רואים שינוי ממשי בשטח: תגים אינם מחולקים עוד באופן בלתי מוצדק, והזכאים נהנים מגישה טובה יותר לחניות נכים אמיתיות".