סגור
חבלנים בוחנים שרידי טיל ב שלומי
חבלנים בוחנים שרידי טיל בשלומי (צילום: AFP)

פצצות מרגמה נורו לעבר מטולה. צה"ל: חמאס אחראי ל-34 הרקטות מלבנון

ראש מועצת מטולה אמר במשדר ynet כי בין 3 ל-4 פצצות מרגמה שוגרו מלבנון. התושבים התבקשו להישאר במקלטים. דובר צה"ל: נבחנת מעורבות איראנית במטח מלבנון שכלל 34 רקטות, כשברקע עימותים בהר הבית. גלנט לקראת דיון הקבינט: לקדם את כל אפשרויות התגובה

דובר צה"ל תת-אלוף דני הגרי אמר הערב (חמישי), בתום הערכת מצב של הרמטכ"ל עם ראש השב"כ ופורום מטכ"ל, כי הירי מלבנון הוא "חמאסי-פלסטיני". לדבריו, "למדינת לבנון יש אחריות כאשר נורית ממנה אש. הצבא במוכנות גבוהה ואנו בוחנים מי ידע על הירי והאם האיראנים מעורבים". על אירועי הר הבית אמר: "לפני כיומיים החלו אירועים שתועדו ויצרו דינמיקה שלילית גם מרצועת עזה. האנרגיה מהר הבית עדיין קיימת". בינתיים, למטולה שוגרו הערב פצצות מרגמה - ובצה"ל אישרו כי נפלים אותרו במועצה.
הגרי הוסיף: "לא מגיעים למספר גבוה כזה של שיגורים ללא מוכנות מראש". הוא התייחס גם לירי מעזה הלילה, של שבע רקטות קרקע-אוויר, שהובילו להפעלת אזעקות בצפון הנגב: "סוררים ירו את הרקטות נגד מטוסים, שאינן מסכנות יישובים אך מפעילות אזעקות". לדברי דובר צה"ל, "הסנטימנט יכול להגיע גם ליהודה ושומרון, ולכן אנחנו מתגברים כוחות בצירים שם. התפילות (בהר הבית - י"ז) יישמרו כשגרה מחר, יום שישי, עבור המוסלמים".
לפי דיווחים בכלי התקשורת בלבנון, שלוש פצצות מרגמה נורו לעבר המועצה המקומית מטולה בגליל העליון באזור השעה 19:15. כתב רשת "אל מנאר" הלבנונית טען שהיה יירוט של כיפת ברזל. באזור נשמעו פיצוצים, אך לא ברור אם הפצצות יורטו. מסתמן כי הם פגעו בשטחים פתוחים. "מעריכים שהיו בין שלוש לארבע נפילות - שתיים בתוך היישוב, ושתיים בשטח המוניציפלי סביב היישוב. לא היו אזעקות", אמר ראש מועצת מטולה דוד אזולאי במשדר המיוחד של אולפן ynet. התושבים קיבלו הודעה להיכנס למקלטים ולמרחבים המוגנים. כוחות צה"ל סורקים את השטח באזור בעקבות הדיווחים של התושבים על נפילות ליד היישוב.
לקראת הקבינט שיתכנס ב-20:30 בעקבות אירועי היום, קיים ראש הממשלה בנימין נתניהו הערכת מצב בקריה בהשתתפות שר הביטחון גלנט, השר לביטחון לאומי בן גביר, שר החוץ אלי כהן, השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר, ראש המל"ל צחי הנגבי, ראש הסגל של ראש הממשלה והמזכיר הצבאי לראש הממשלה. שר הביטחון יואב גלנט קיים הערכת מצב מיוחדת עם בכירי מערכת הביטחון, שבסיומה הנחה לקדם את כל אפשרויות התגובה. בהערכת המצב שבה נכחו הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי, ראש המוסד דדי ברנע, ראש השב"כ רונן בר ובכירים נוספים, הוצגה סקירה רב-זירתית על ירי הטילים מלבנון רצועת עזה, והתקבל בנוסף עדכון מודיעיני על ההתפתחויות האחרונות בכלל הזירות.
במשרד החוץ ביקשו משגרירים וראשי נציגויות בעולם לעדכן את מקביליהם בירי מעזה ולבנון. המסר העיקרי מבחינתם הוא שישראל תנקוט בצעדים הנדרשים על מנת להגן על עצמה, וכי היא מצפה לגינויים ברורים לתקיפות נגדה. ישראל ביקשה מהאמריקנים לחסום כל ניסיון להוציא תוצר לתקשורת של הדיון הסגור במועצת הביטחון של האו"ם.
במקביל, מחלקת המדינה של ארה"ב גינתה את שיגורי הרקטות מלבנון ועזה. דובר מחלקת המדינה, ודנט פאטל, אמר כי וושינגטון נמצאת בקשר עם שותפיה הישראלים והפלסטינים. פאטל אמר בנוסף שלישראל יש את הזכות להתגונן, אך הביע דאגה מהאירועים שתועדו באל-אקצא. "חיוני לחלוטין שקדושת המקומות הקדושים תישמר".
הצהריים, כאמור, שוגר מלבנון מטח הרקטות הכבד ביותר שנראה בגבול הצפון מאז שנת 2006, ימי מלחמת לבנון השנייה. בצה"ל עדכנו אחר הצהריים כי בסך הכול נורו לכיוון ישראל במשך כחצי שעה 34 רקטות. מהן, יורטו 25, וחמש נוספות התפוצצו בשטח ישראל. מצבן של ארבע נוספות עדיין לא התברר. המטח הכבד ביותר שנורה בפעם האחרונה היה בקיץ 2021, אז שיגר חיזבאללה 19 רקטות לכיוון ישראל. בינתיים, בחיזבאללה ממהרים להתנער מהירי מעל כל במה אפשרית, ומכחישים כל קשר לאירוע.
סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה בצהריים כי מאחורי הירי עומדים פלגים פלסטיניים, אך בעיתון הלבנוני א-נהאר צוין כי "בכיר בפתח מדגיש כי לפלגים הפלסטינים הגדולים אין שום קשר לשיגורי הרקטות שבוצעו מנקודות רחוקות ממחנות הפליטים בדרום לבנון", ובעיתון אל ערבי א-ג'דיד נכתב: "מקור בלבנון מכחיש שיש לארגון קשר לשיגור הרקטות לעבר ישראל". משרד החוץ של לבנון: "מזהירים מפני הכוונות של ישראל שעשויות להוביל להסלמה ולפגיעה בשלום וביציבות באזור. לבנון מחויבות לחלוטין להחלטה 1701 של מועצת הביטחון של האו"ם. לבנון מוכנה לכל סיוע עם יונפי"ל ובנקיטת הצעדים הנדרשים להשבת הרגיעה". צבא לבנון עדכן בהמשך שמצא משגרי רקטות מוכנים לשיגור בדרום לבנון, דרומית לצור וסמוך לכפרים זבקין וקליילה. לפי הודעת צבא לבנון, הם פירקו את העמדות וניטרלו את הרקטות.
מטחי הרקטות לכיוון הגליל הגיעו שעות לאחר המשך השיגורים מרצועת עזה ליישובי עוטף עזה והנגב המערבי, ברקע העימותים במסגד אל-אקצא אמש ושלשום עם מתפללים שהתבצרו במקום. התרעות הופעלו תחילה בשעה 05:28 במושבים פטיש ורנן שליד אופקים, ועשר דקות מאוחר יותר גם בקיבוץ דורות שבמועצה האזורית שער הנגב, סמוך לשדרות.
הדי פיצוצים נשמעו באזור, ומדובר צה"ל נמסר בהמשך כי שבע רקטות קרקע-אוויר (נ"מ) נורו מרצועת עזה והתפוצצו באוויר. חמש מהרקטות שוגרו לכיוון שטח ישראל ושתיים לעבר הים בשטח הרצועה. לא בוצעו יירוטים.
ירי רקטות נ"מ כבר בוצע כמה וכמה פעמים בעבר על ידי ארגוני הטרור ברצועה, ולפי שעה לא ברור אם הרקטות הבוקר כוונו נגד כלי טיס כלשהם או במטרה להפעיל אזעקות בישראל ולהפריע למנוחת התושבים - אחרי שגם אמש בוצעו פעולות "הטרדה ליליות" סמוך לגבול הרצועה. גם ביום שני האחרון שוגרו טילי קרקע-אוויר לעבר מטוסי חיל האוויר, שיירטו אז כטב"מ בשמי עזה, ובתיעוד שפרסם חמאס מאותו אירוע נראה מטוס הקרב הישראלי משגר נורים.
במהלך ליל הסדר אמש שוגרו מהרצועה שתי רקטות, אך לא הופעלה אזעקה. אחת מהן נפלה בשטח הרצועה והשנייה התפוצצה במרחב גדר הגבול, באזור המועצה האזורית אשכול. לא היו נפגעים או נזק.
הרקטות אמש שוגרו אחרי יממה מתוחה למדי שהחלה במהומות שפרצו במסגד אל-אקצא בלילה שבין שלישי לרביעי, אז נעצרו יותר מ-350 מתפרעים שהתבצרו במסגד. במהלך אותו לילה ובבוקר שאחריו שוגרו בין 16 ל-18 רקטות מרצועת עזה לשטח ישראל, ורובן יורטו על ידי מערכת כיפת ברזל או נפלו בשטח פתוח. גבר כבן 30 נפצע אז באורח קל כשרץ למרחב מוגן ונחבל. אחת הרקטות פגעה במפעל שטראוס בשדרות, מבלי לגרום לנפגעים בגוף.