סגור
Dun's 100

אתגרי מנהל הרכש האסטרטגי במציאות החדשה

המציאות החדשה בשרשרת האספקה העולמית מחייבת את התעשיינים בארץ להיערך אחרת מהעבר

אנו חווים לאחרונה את אחד מהמשברים הגדולים והממושכים ביותר אותם ידעה התעשייה. מחלת הקורונה, פגעי מזג האוויר בארה"ב ובאירופה, המחסור העולמי בחומרי גלם, מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין, משבר החשמל בסין, משבר המכולות, עליית מחירי ההובלות המרקיעים שחקים, מדיניות הספקים הנוקשה, עליות מחירי חומרי הגלם בכל התחומים, וכן הלאה. כל אלו ועוד יצרו מציאות חדשה ומאתגרת מאוד עימה נדרשים התעשיינים להתמודד.
על פי כל ההערכות המצב צפוי להמשיך ולהחמיר, ואם לא די בכך הרי שגם גזרת המשלוחים הימיים נפגעה עם יותר איחורים ועיכובים בהפלגות, ואספקות סחורה שנמתחות לפרקי זמן ארוכים יותר.
מציאות בלתי יציבה זו משליכה ישירות על מעמדם ותפקודם של מנהלי הרכש האסטרטגיים, שחייהם בעת הזו הפכו לפחות שלווים ולהרבה יותר מסובכים ומאתגרים מבעבר. היא מחייבת אותם לבצע חישוב מסלול מחדש ולהיערך אחרת על מנת לשרוד את התקופה כשבראש ובראשונה עליהם לבצע תכנון מחדש ושינוי באסטרטגיית הרכש וניהול המלאים של החברה. אלו צריכים להיעשות כעת בפרספקטיבה של טווח ארוך ופחות בפרספקטיבת ה- JUST IN TIME.
הרעיון הוא לנטוש את ההרגלים הישנים ולפתח הרגלים חדשים המתאימים יותר לאופי התקופה ומאפייניה. כך למשל אם עד לא מזמן דאגנו להקטין את המלאים וסמכנו על האספקות התכופות, הרי שהמציאות של היום מכריחה אותנו להגדיל מלאים על מנת לשמור על רצף יצורי
כמו כן מומלץ להקדים הזמנות ככל האפשר (בעיקר הזמנות מסגרת והסכמיםארוכי טווח עם הספקים), ככל שהדבר מתאפשר.
כל אלו דורשים את שילובם של מספר כלים יחדיו, כלים שבימים כתיקונם לא פשוט לשלב ולא קל לשכנע את המנכ"לים ו/או הבעלים בכך: מלאים יותר גדולים, שטחי אחסון יותר גדולים, תזרים מזומנים (חייבים לפתוח את הכיס), תמיכת מערכות ה-ERP ועוד.
חשוב עוד יותר לזכור שבסופו של דבר הכל אישי והדברים נעשים ונסגרים בין אנשים, כך שהקשר האישי עם הספקים מזרז בלא מעט מהמקרים אספקות ומשפר את תנאי תשלום ועוד.לסיכום, ככל שמנהל הרכש יהיה וירטואוזי יותר, יתאים את עצמו בתבונה לעידן החדש וייהנה מקשרים אישיים טובים עם הספקים ונציגיהם, כך מלאכתו בעת הזו תיעשה יותר בקלות ותביא יותר תועלת לארגונו.