סגור

דעה
אוזלת ידה של המשטרה באכיפת מחאת הנכים

בימים האחרונים אנו עדים לחזרתה של מחאת הנכים, שבאופן מתגבר גורמת לחסימת עורקי תחבורה, מה שפוגע בהתנהלות היום-יומית. אף שהדבר אסור על פי חוק, זכותם של המפגינים להשבית את התנועה כל עוד הם מוכנים לשאת באחריות ולהיענש במידת הצורך, כדי לשנות את הסדר הקיים. הבעיה היא באכיפה

בימים האחרונים אנו עדים לחזרתה של מחאת הנכים. באופן כמעט יום-יומי מספר בודד של אנשים בכיסאות גלגלים חוסמים עורק תחבורה כזה או אחר למשך שעות, מה שגורם לאלפי אנשים לפגיעה ממשית בהתנהלות היום-יומית.


לא מדובר בתוצר לוואי של המחאה, אלא בכוונת מכוון היוצאת מנקודת הנחה שרק פגיעה רצינית בשגרה של חיי האזרחים תגרום למקבלי ההחלטות להתייחס אל המוחים ואל דרישותיהם.

1 צפייה בגלריה
מחאת נכים צומת צבר קריית ביאליק יולי 2021
מחאת נכים צומת צבר קריית ביאליק יולי 2021
מחאת נכים בצומת צבר קריית ביאליק, יולי 2021
(גיל נחושתן)

צריך להגיד: הנכים לא המציאו את הגלגל, חסימות כבישים אינם דבר חדש בישראל אלא דבר שמתרחש כל מספר שנים במחאה כזו או אחרת. ההבדל המשמעותי במחאה זו הוא ההתנהלות הסלחנית עד לא קיימת של המשטרה מול המחאה, ולמעשה הפקרת הציבור הכללי אל מול המוחים.
האם יש לאדם זכות לחסום כביש? לדעתי כן, בהנחה שאותו אדם מוכן לשאת בעונש על המעשה. אבל זה לא חוקי! נכון, מדובר במעשה הנוגד את החוק בישראל, אך לא כל דבר אשר אינו חוקי אומר שאין לאדם זכות לבחור לבצע אותו.
שאלתם פעם את עצמכם למה לעבירה מסוימת קיים עונש מאסר של מספר חודשים ואילו על עבירה אחרת עונש של שנים? התשובה פשוטה, מטרת החוק היא להכווין התנהגות ולמעשה לתת בידי האזרח את השיקול אם ביצוע עבירה כזאת או אחרת שווה בשבילו את העונש הקבוע בחוק. לכן המחוקק הגדיר טווח רחב של עונשים, והתאים לכל עבירה עונש בנורמה הראויה.
בואו נניח כי אתם מאחרים לפגישה ששווה לכם מיליון דולר. משמעות האיחור היא שאתם תפסידו את עסקת חייכם וחיפוש חניה ייקח לכם זמן רב. האם תחנו באדום לבן או על המדרכה כדי לא להפסיד את העסקה? ככל הנראה התשובה של 99.9% שמי שיעמוד במצב הזה תהיה כן, וזאת מתוך הבנה ששווה לשלם את סכום הקנס ולהרוויח עסקה בסכום גבוה הרבה יותר.
מתוך נקודת הנחה זאת יוצאת כל שיטת המדרג של עונשים על עבירות, כאשר המדינה רוצה להילחם בעונש שהפך למכת מדינה. לדוגמה היא מחמירה את הענישה, וכאשר היא לא רואה זאת בחומרה גבוהה היא מפחיתה אותה.
אפליה בין ציבורים
אז מה הבעיה במחאת הנכים? לא הנכים, אלא אוזלת ידה של המשטרה. בניגוד לזכות הנכים למחות, למשטרה קיימת החובה לעצור את האנשים שמפרים את החוק ולמנוע את הפגיעה הרחבה בציבור. אולם בניגוד למחאות קודמות שבהן השוטרים ידעו לפנות את הכביש במהירות ואף לבצע מעצרים המוניים, נראה כי משטרת ישראל משתפת פעולה עם המחאה ולא עושה דבר למנוע אותה, אם מתוך שיקולים של יחסי ציבור ואם מתוך הזדהות עם המחאה.
למרות זאת, תפקידה של המשטרה הוא לפעול ולמנוע את הפגיעה בציבור, ואסור לה לבצע אפליה באכיפה אל מול ציבור כזה או אחר. האפליה לא רק שפוגעת בציבור הכללי, אלא מעקרת למעשה את כל השיטה עליה בנוי המדרג החוקי. היא מבהירה למוחים כי אינם צריכים לשקול את שיקולי העונש שכרוך בפגיעה בציבור, ולמעשה מאפשרת להם לעשות ככל העולה על רוחם.
למעשה האחריות היא של משטרת ישראל, שחובה עליה למנוע את חסימות הכבישים, והיא האשמה האמיתית בפגיעה היום-יומית של אלפי אזרחים.
יותם אייל הוא עו"ד ומנכ"ל הפורום המשפטי למען ישראל
לכתבה זו פורסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של כלכליסט לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.