סגור
מפעל רקמות מלחמת העצמאים וידאו
(צילום: אוראל כהן)

מלחמת העצמאים
"מה קשור מרחק? כולנו נפגעים. אין פה שתי מדינות"

נטליו שוורצבורד, בעל רקמות נטיב - שירותי רקמה, בן 68 מחולון: "אני מעדיף לא להמשיך עם העסק, אבל לא לבקש מהמדינה שום דבר. אין ואף פעם לא היה מישהו שדואג לעסקים הקטנים ולעצמאים ונותן להם יכולת להתקיים בכבוד"

איך באה לידי ביטוי הפגיעה בעסק שלך?
"יש ירידה שנובעת מהעצירה טוטאלית של העבודה. היו ימים שעבדנו כמה שעות, היו ימים שלא עבדנו, היו ימים שהתחלנו לעבוד והתחילו אזעקות. אנחנו באזור חולון ואי אפשר להחזיק את האנשים במצב כזה. אנחנו גם מקבלים סחורות ואין אישורים להמשיך עם העבודה. זאת מכיוון שהרבה עובדים בחברות שאנחנו עובדים איתן מגויסים ובמקרים אחרים כבר אין צורך בהזמנה. רוב הלקוחות שלנו הם חברות הייטק וחברות תעשייה שצריכות מוצרים לכנסים. כיוון שסוג המוצרים שעבורם אנחנו רוקמים הם יקרים יש תהליך, וכשאנחנו לא מקבלים אישור אנחנו עוצרים. בדרך כלל זו התקופה הכי עמוסה בכל השנה - בחורף יש הרבה יותר מוצרים".
איזה פיצוי היה מאפשר לך לישון טוב יותר בלילה?
"עכשיו שילמנו משכורות של אוקטובר. לעובדות היה חסר מתוך ימי העבודה בממוצע כעשרה ימי עבודה. רואה החשבון שאל אותי מה אני רוצה לעשות. אמרתי שאני חייב לשלם להן, כי מה הן יעשו? זה מקור ההכנסה שלהן. החוק מאפשר לקחת מהחופש עד שבעה ימי עבודה, אבל זה לא מספיק. החלטתי לתת לכל העובדות תוספת של 500 שקל כדי שלא ייפגעו אבל אף אחד לא יחזיר לי את זה. בתקופת הקורונה אני לא ביקשתי מהמדינה שום דבר, למעט פעם אחת. אחר כך התחלתי לייצר מסכות רקומות וזה איפשר לי לשלם את ההוצאות ולשלם לעובדות שכר. כרגע הבעיה היא אחרת לגמרי. אנחנו לא יודעים לאן זה הולך, אין שום מתווה שאנחנו יכולים להיות בטוחים בו. רוב הלקוחות מתקשים לשלם את מה שהם חייבים".
האם פנית לקבלת הלוואה מקרנות המדינה?
"אני לא רוצה מהמדינה שום דבר. אני לא רוצה שהמדינה תיתן לי כי כל כסף שתיתן - אחר כך תבקש כפול בחזרה. אני מעדיף לא להמשיך עם העסק אבל לא לבקש מהמדינה שום דבר. אין ואף פעם לא היה מישהו שדואג לעסקים הקטנים ולעצמאים ונותן להם יכולת להתקיים בכבוד".
כמה זמן העסק שלך יוכל להחזיק מעמד בלי תמיכה חיצונית?
"אולי עוד חודשיים בקושי. כבר שרפתי את כל הרזרבות שלי. הבעיה של העסקים הקטנים מסוגנו לא חדשה - היא קיימת שנים על גבי שנים. ברגע שאין עדיפות לייצור שלנו בארץ - משם זה מתחיל הכל".
האם היתה פגיעה בעסק קודם למלחמה בשל המיתון?
"הרגשתי ירידה של כ־25%-20%. יכולנו להוריד מחירים ולהמשיך להתגלגל, אבל עכשיו זה כבר לא אפשרי".
עוד משהו שהיית רוצה לומר?
"במדינה שבה טילים מגינים על המדינה מחוץ לאטמוספירה, לא יכול להיות שיש אנשים שאומרים להם בבתי המלון שמחר אין להם איפה לחיות. זה הראי של מה שקורה אצלנו בעסקים. אנחנו נמצאים בחולון. מה ההבדל ביני לבין הגבול בדרום? הרי כל מה שעף לאשדוד, למשל, עף גם לפה. הפיצויים תלויים גם במרחק מהרצועה, אבל איך קשור המרחק למידת הפגיעה בעסק? כולנו נפגעים. אין פה שתי מדינות".
> ותק של העסק: 16 שנים
> מספר מועסקים: 3
> היקף ירידה בהכנסות באוקטובר: 80%
> לכמה פיצוי זכאי לפי נוסחת האוצר הנוכחית: לפחות 40 אלף שקל בחודש