סגור
שר המשפטים יריב לוין וראש הממשלה בנימין נתניהו בדיון בכנסת על חוק יסוד השפיטה
שר המשפטים יריב לוין וראש הממשלה בנימין נתניהו בדיון בכנסת על חוק יסוד השפיטה (צילום: אלכס קולומויסקי)

השלב הראשון בהפיכה המשטרית אושר בקריאה ראשונה בכנסת

חוק יסוד: השפיטה עבר הלילה בקריאה ראשונה ברוב של 63 תומכים מול 47 מתנגדים. 10 ח"כים לא נכחו. הרכב הוועדה לבחירת שופטים ישונה כך שלקואליציה יהיה בה רוב של 5 מבין 9 וביהמ"ש העליון לא יוכל לפסול חוקי יסוד שנחקקו בכנסת; ועדת החוקה תזמן את מועמדי העליון לשימוע בוועדה; נתניהו: "לילה גדול"; לפיד: "ההיסטוריה תשפוט אתכם על הלילה הזה"

מליאת הכנסת אישרה הלילה (שלישי לפנות בוקר) בקריאה ראשונה את הצעת חוק-יסוד: השפיטה (תיקון מס' 3) (חיזוק הפרדת הרשויות) שתקנה לקואליציה שליטה בוועדה לבחירת שופטים. בעד הצעת החוק הצביעו 63 ח"כים מול 47 ח"כים שהתנגדו. 10 ח"כים לא נכחו. מדובר למעשה בשני חוקים של חוק יסוד: השפיטה, עם תוצאה דומה בהצבעה.
מדובר בהצעת חוק ראשונה שמועלית להצבעה, במסגרת ההפיכה המשטרית שמובילים ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר המשפטים יריב לוין. ההצבעה התקיימה לאחר דיון סוער במליאה שנמשך כמה שעות ובמהלכו נאמו חברי כנסת מהקואליציה ומהאופוזיציה. במהלך הדיון הוצאו חברי כנסת מהאופוזיציה מהמליאה, והוחזרו לטובת ההצבעה.
מוקדם יותר נמסר למליאה, כי ראש הממשלה בנימין נתניהו וח"כ דוד ביטן שנגדם הוגש כתב אישום מצויים בניגוד עניינים, אך יכולים להצביע.
החלק הראשון בהצעה מבקש לתקן את הרכב הוועדה לבחירת שופטים ומציע להשאיר את מספר חברי הוועדה כפי שהוא אך לשנות את הרכבה, כך שמשקלם של נבחרי הציבורי יגדל מ-4 ל-6, מהם אחד לאופוזיציה ולא יהיה ייצוג בוועדה לנציגי לשכת עורכי הדין. בכל אחד מנציגי הרשויות, ממשלה כנסת ובית המשפט תהיה גם אישה נציגה. כמו כן, ההצעה מעגנת לראשונה נציג מטעם האופוזיציה בוועדה. התיקון הזה לא היה קיים כבר כמה שנים למעט בכנסת האחרונה.
ההצעה מבקשת גם לקבוע שימוע לשופטי העליון בפני ועדת החוקה, כדי שכל חבר ועדה יוכל לשאול ולהציף את הטעון תיקון. הרוב בוועדה יהיה של 5 מתוך 9. בנוסף, ההצעה מבקשת לקבוע כלל ברור לפיו בית המשפט העליון לא יוכל לדון ולפסוק דבר בנוגע לתוקפו של חוק יסוד מתוך תפיסה שחוק יסוד אינו נתון לשיקול דעתו של בית המשפט מכל סיבה שהיא.
הצעת החוק תחזור כעת לוועדת החוקה לצורך הכנתה להצבעה בקריאה שנייה ושלישית. הקואליציה לוחצת להעביר את החוק להצבעה בקריאה השנייה והשלישית בתוך חודש - עד סוף מרץ - בטרם יציאת הכנסת לפגרת הפסח.
יו"ר ועדת החוקה ח"כ שמחה רוטמן (הציונות הדתית) שהגיש את הצעת החוק אמר כי "בקשר להידברות – כפי שאמר שר המשפטים יריב לוין – אנו מחכים וממתינים למנהיגות אחראית מטעם האופוזיציה שתנהל הידברות לגופה של הצעת החוק. הצעת החוק תעבור היום, אני מקווה שהיא תקבל את אישור הכנסת ברוב משמעותי של מעל 61 חברי כנסת. אני מקווה שמיד לאחר מכן באופוזיציה תהיה מנהיגות אחראית שתענה לקריאת נשיא המדינה ותנהל הידברות במטרה להגיע לחוק בהסכמה רחבה ככל הניתן לקראת הקריאה השנייה והשלישית".
שר המשפטים יריב לוין אמר: "אני מבקש להזים את כל הטענות השקריות שהושמעו. שומע את הטענות הכזב על קץ הדמוקרטיה. אתם יודעים מה שאנו עושים להשאיר את הדמוקרטיה. תראו מה קורה במערכת המשפט, תקשורת ואקדמיה במקומות שבה צריכה להיות פלורליזם יש טיהור מחשבתי של ממש. הוא האשים את נשיא בית המשפט העליון אהרון ברק בהפיכה משטרית בשל שלקח סמכות יש מעין להיות מעל הממשלה, הכנסת, העם ועל כולם". יש השתלטות עויינת של השמאל על השיח הפוליטי ועולם קבלת ההחלטות בישראל".
"לילה גדול ויום גדול", צייץ ראש הממשלה בנימין נתניהו אחרי ההצבעות הראשונות על המהפכה המשפטית, שאושרו ברוב 63 ח"כים מול 47 מתנגדים. בהצהרה לכלי התקשורת אמר לאחר מכן: "צריך להיכנס להידברות, ללא תנאים מוקדמים. מה זה תנאים מוקדמים? אני לא מכיר את זה. בעצם, אני מכיר את זה ממחוזות אחרים, ממחוזות מדיניים".
האיש שהכריז על תוצאות ההצבעה, ח"כ אמיר אוחנה מהליכוד, אמר כי הוא "גאה לכהן כיושב-ראש הכנסת, שתהיה הרבה יותר דמוקרטית אחרי ההצבעה הזו, מאשר לפניה. אני מביע תקווה כי נעבוד על הקריאה השנייה והשלישית יחד למען עם ישראל". השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר צייץ תמונה שלו לאחר ההצבעה וכתב: "מרבים בשמחה".
מארגני המחאה נגד המהפכה המשפטית, שאתמול נתניהו אמר כי הם "רומסים את הדמוקרטיה", פרסמו הודעה לאחר ההצבעה: "בתוך הזמן השחור אנו נמצאים בנקודה החשוכה ביותר מאז קום המדינה. כש-37 נציגי העם חתמו על מגילת העצמאות שהגדירה את דמותה של המדינה, הם לא דמיינו שנגיע לרגע שבו כנסת ישראל תנסה לדרוס כל ערך שנכתב בה".
"אנו מאשימים את בנימין נתניהו וחבורת השנאה והפחדנים, בניסיון מכוון להביא לחורבן בית שלישי ובניסיון לפגע בליבה של הדמוקרטיה הישראלית", הוסיפו. "63 חברי כנסת הצביעו בעד חורבן הבית, בעד קרע נורא בעם ובעד התנקשות בדמוקרטיה. אותם פחדנים ועבריינים ייזכרו בספרי ההיסטוריה כמי שניסו ונכשלו לבצע הפיכה".
הם הבהירו כי המחאה תימשך, ואף תגבר: "ימים קשים עוד לפנינו, אך אהבת המדינה שבהקה מליבם של מיליוני המפגינים והמפגינות שיצאו בשמונת השבועות האחרונים תאיר את הדרך של מדינת ישראל לעתיד טוב יותר. בימים ובשבועות הקרובים נגביר את פעולות המחאה, ללא פחד וללא מורא, נשמור יחד, כולנו, על ישראל יהודית ודמוקרטית".
ראש האופוזיציה יאיר לפיד פנה לחברי הקואליציה ואמר להם: "ההיסטוריה תשפוט אתכם על הלילה הזה. על הפגיעה בדמוקרטיה, על הפגיעה בכלכלה, על הפגיעה בביטחון, על זה שאתם קורעים לגזרים את עם ישראל ופשוט לא אכפת לכם". יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ צייץ: "ערב שחור לדמוקרטיה. בבוקר ממשיכים במאבק".
יו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי כתבה בציוץ כי "התנהלות הקואליציה היא הוכחה חד משמעית שאין שום רצון להידברות. קוראת שוב לחבריי לפיד וגנץ להודיע לנשיא שלמרות הרצון הטוב - עם החבורה הדורסנית הזו לא ננהל שום מגעים ושום הידברות. המטרה המוצהרת שלהם היא לדרוס את הדמוקרטיה, הגיע הזמן להפסיק ליפול למלכודות שלהם ולהצטרף למאבק הנחוש של מאות אלפי אזרחיות ואזרחי ישראל שיוצאים שבוע אחר שבוע לרחובות. זו הדרך היחידה לנצח".
חברי הכנסת של ישראל ביתנו לא השתתפו בהצבעות הליליות. יו"ר המפלגה אביגדור ליברמן הסביר: "יצאנו מאולם המליאה כדי לא להיות שותפים ולא לתת לגיטימציה להצבעה על החוקים הכי לא-לגיטימיים. אנחנו לא עשינו מהומה, אנחנו לא רוצים לפגוע בכבודה של הכנסת. לכן יצאנו בשקט, ואנחנו באמת חושבים שעצם הצבעה - גם הצבעה נגד - היא לגיטימציה לתהליך לא-לגיטימי".
להצבעות קדמו מהומות בכנסת שכללו התעטפות של חלק מחברי האופוזיציה בדגלי ישראל, ומפגינים שהלמו בזכוכיות היציע במליאה. עוד קודם לכן במהלך היום הפגינו רבבות בשביתת מחאה נוספת מחוץ לכנסת וכ-20 אלף מהם המשיכו לצעדה מסביב למשכן.