מחיר השחיקה: 83% מהמורים בחינוך הממלכתי מעידים כי הם לא מרגישים מוערכים
לפי ה-OECD, כמחצית מהמורים בישראל עובדים בבתי ספר בהם קיים מחסור במורים מוסמכים - מה שפוגע באיכות ההוראה. למרות הסכמי השכר, רק 34% מהמורים מרוצים משכרם - פחות מממוצע המדינות המפותחות
70% מהמורים בישראל ו-83% מהמורים בחינוך הממלכתי חשים שההוראה אינה מקצוע מוערך בחברה, זאת לעומת ממוצע OECD של 78%. לנתון זה חשיבות רבה במיוחד משום שהסיכוי שמורה שמרגיש שמקצוע ההוראה אינו מוערך יעזוב אותו גדול פי 3 מהסיכוי שמורה שמרגיש שהמקצוע מוערך יעשה זאת. בחינוך הערבי רק 45% מהמורים מרגישים שהמקצוע אינו מוערך ובחינוך הממלכתי דתי 66%. כך עולה מתוצאות מחקר טאליס הרביעי לעמדות מורים בחטיבות הביניים של ה-OECD שנערך ב-2024 ותוצאותיו מתפרסמות היום (ה').
48% מהמורים בחטיבות הביניים בישראל עבדו בבתי ספר בהם המנהלים דיווחו כי מחסור במורים מוסמכים פוגע ביכולתו של בית הספר להעניק הוראה איכותית – לעומת 23% בלבד בממוצע במדינות ה-OECD. מדובר בעלייה של 10% בישראל ביחס לנתוני 2018. פערים ניכרים נרשמו גם בנוגע להוראת תלמידים עם צרכים מיוחדים. 42% מהמורים לימדו בבתי ספר בהם המנהלים ציינו שמחסור במורים המתמחים בהוראה לתלמידים עם צרכים מיוחדים פוגע באיכות ההוראה – זאת לעומת 33% בממוצע במדינות ה-OECD.
93% מהמורים בישראל מרוצים מעבודתם באופן כללי, זאת לעומת 89% בממוצע מדינות ה-OECD.
78% מהמורים בישראל היו בוחרים שוב במקצוע ההוראה, זאת לעומת 72% בממוצע המדינות המפותחות. עם זאת למרות הסכמי הסכר שנחתמו שנתיים לפני המחקר, רק 34% מהמורים מרוצים משכרם לעומת 39% ב-OECD.
15.5% מהמורים בישראל הביעו כוונה לעוזב את המקצוע בחמש השנים הקרובות, נתון נמוך במעט ממוצע המדינות המפותחות שעומד על 16.6%. אחוזים גבוהים יחסית של כוונות עזיבה נרשמו דווקא במדינות סקנדינביה, דוגמת 18.7% בשבדיה ו-19% בפינלנד.
שיעור המורים בחטיבות הביניים המדווחים על התמודדות עם בעיות משמעת נמוך יחסית לממוצע במדינות ה-OECD. כך למשל 14% מהמורים בישראל דיווחו על רעש ו"בלגן" המפריעים ללמידה, לעומת 21% ב-OECD. בנוסף 11% מהמורים ציינו שעליהם לחכות זמן רב עד שהתלמידים נרגעים (לעומת15%) ו-10% דיווחו שעובר זמן רב עד שרבים מהתלמידים מתחילים לעבוד (לעומת 16%).
התחומים שעליהם מתלוננים מורים רבים בישראל כגורמי לחץ הם: האחריות לציוני התלמידים – 52% (לעומת ממוצע OECD של 45%), שמירה על המשמעת – 49% (לעומת 45%) והעומס של בדיקת מבחנים ועבודות – 40% (זהה לממוצע המדינות המפותחות). בתחומים שמדווחים בתדירות פחותה הם: עומס בעבודת מנהלה – 28% (לעומת 52%, כמעט כפול, ב-OECD) ואיומים או התעמרות של תלמידים – 10% (לעומת 18% בממוצע המדינות המפותחות).






























