סגור
הרכבת הקלה בירושלים רכבת קלה
רכבת קלה בירושלים. המחיר לקרון קפץ ל־3.55 מיליון דולר ( צילום: יואב דודקביץ)
בלעדי

קל זה לא היה: דניה סיבוס ודן חתמו על קרונות לקו הכחול

זכייניות הרכבת הקלה בירושלים חתמו על הסכם עם CRRC הסינית, לאחר שההתנגדות האמריקאית ירדה מהשולחן. עם התארכות המו"מ זינק מחיר העסקה ב־22%

משבר הקו הכחול בירושלים הגיע לסיומו רשמית: חברת דן ודניה סיבוס חתמו על הסכם חדש לרכישת קרונות מחברת CRRC הסינית, כך נודע לכלכליסט. המדינה השהתה את האישור להסכם של שתי הזכייניות עם הסינים, ככל הנראה בשל לחץ של האמריקאים, שמתנגדים לכאורה לשילוב חברות סיניות ממשלתיות בפרויקטי תשתית בארץ. המכשול האמריקאי הוסר לאחר פגישה שקיימו במאי השר רון דרמר ובכירים באוצר עם אנשי השגרירות האמריקאית.
החוזה נחתם מול חברה־בת של החברה הסינית, אולם לא החברה־הבת האמריקאית ממסצ'וסטס, שהיתה אמורה לחתום. הסינים סירבו עקרונית לחתום דרך חברה אמריקאית, והפתרון נמצא באמצעות חברה־בת מאוסטרליה, CRRC AUS. נראה כי התנגדותם להסכם באמצעות החברה האמריקאית נבעה מכעס של הסינים על הקשיים בתהליך.
המחיר המקורי לקרון עמד על 2.9 מיליון דולר, ועודכן במהלך המשא ומתן ל־3.43 מיליון דולר. אלא שהמחיר הסופי בתום משא ומתן נוסף, לאחר המשבר, עומד על 3.55 מיליון דולר לקרון (עלייה של כ-22%). הסינים יספקו 132 קרונות בעלות של 469 מיליון דולר. העלות המקורית עם חתימת הסכם הזכייה עמדה על 283 מיליון דולר.
באפריל הודיע האוצר על עצירת העסקה לאחר ביקור ראש הממשלה בנימין נתניהו בארצות הברית, שם הוא נפגש עם הנשיא דונלד טראמפ ובכירים בממשלו. לאמריקאים היו בעבר השגות על עסקת הקרונות, ובחודשים שלפני כן הם יזמו פגישות עם אנשי הכלכלן הראשי באוצר ועם אנשי החשכ"ל כדי לקבל הבהרות בעניין העסקה. באוצר הכחישו לכל אורך הדרך קיום לחץ אמריקאי.
CRRC הסינית מצויה ברשימה השחורה של משרד הביטחון האמריקאי בטענה שהיא וחמש חברות סיניות אחרות עוקפות את הסנקציות האמריקאיות על איראן. עם זאת, לדברי גורמים הקשורים במכרז, החברה מצויה ברשימה שחורה שאוסרת על רכישת מניות של חברות הכלולות בה, אבל לא על רכש של ציוד שלהן.
באפריל נחתם הסכם המימון של הפרויקט מול בנק לאומי, שמוביל את הקונסורציום, יחד עם בנק מזרחי, מגדל ועמיתים. ארבעת הגופים יעמידו סכום של כ־5 מיליארד שקל לטובת הפרויקט.
בסביבת הזכיינות טענו כי הקו ייפתח כמתוכנן בסוף 2029, לפי לוח הזמנים המקורי ולא יחול עיכוב בעבודות. הזיכיון נקבע ל־25 שנה, והוא כולל תקופת הקמה והפעלה של שבע שנים ואופציה ל־18 שנה נוספות. הקו הכחול, באורך של 31 ק"מ, יכלול 53 תחנות נוסעים, מתוכן שלוש תחנות תת־קרקעיות במקטע באורך של כ־2 ק"מ במרכז העיר. הפרויקט כולל גם 56 תחנות מתח, 68 צמתים ושלושה מרכזי שירות. הקו הכחול הוא המסיבי ביותר במערכת הרכבות הקלות בירושלים, ויחבר את השכונות גילה ותלפיות בדרום העיר עם רמת אשכול ורמות בצפון העיר. בנוסף, יוקם דיפו (מתחם תחזוקה) חדש בשכונת מלחה, שישתרע על כ־73 אלף מ"ר. הדיפו יכלול מתקני תחזוקה מתקדמים, מערכות שליטה ובקרה ושטחי אחסון לקרונות. עבודות הקמת הדיפו החלו בשבוע שעבר.