סגור
חרבות ברזל  7.10.23
חרבות ברזל 7.10.23 (צילומים: AP Photo/Hassan Eslaiah אילנה קוריאל MOHAMMED ABED / AFP)

מלחמה בעזה: מאות נרצחים, אזרחים וחיילים נחטפו; ביידן: "העולם רואה מראות מחרידים"

חמאס חטף עשרות לעזה, ומחזיק בבני ערובה בבארי ובאופקים; אלפי רקטות נורו לשטח ישראל; מזכ"ל האו"ם: "מזועזע מהדיווחים על כך שאזרחים הותקפו ונחטפו מבתיהם"; אל"מ יהונתן שטיינברג, מפקד חטיבת הנח"ל, נהרג בהיתקלות עם מחבל סמוך לכרם שלום; נתניהו הציע ללפיד וגנץ ממשלת חירום רחבה

החל מהשעה 6:30 נשמעו אזעקות במרכז ובדרום, בעקבות ירי רקטות מעזה. כשעה לאחר פתיחת מתקפת הפתע, הודיעו בצה"ל כי מחבלים חדרו לישראל משטח הרצועה, והודיעו כי על תושבי העוטף להסתגר בבתים.
00:15 - מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש פרסם הודעת גינוי חריפה נגד החמאס ואמר כי הוא "מזועזע מהדיווחים על כך שאזרחים הותקפו ונחטפו מבתיהם", וכן מודאג מאוד לשלום האוכלוסייה האזרחית. "יש לכבד ולהגן על אזרחים בהתאם לחוק ההומניטרי הבינלאומי בכל עת", אמר. בנוסף, גוטרש שלח את תנחומיו העמוקים למשפחות הקורבנות וקרא לשחרור מיידי של כל החטופים. הוא הדגיש כי "אלימות אינה יכולה לספק פתרון לסכסוך, וכי רק באמצעות משא ומתן המוביל לפתרון שתי המדינות ניתן להשיג שלום. אני קורא לכל המאמצים הדיפלומטיים להימנע מהתלקחות רחבה יותר".
00:10 - נשיא ארה"ב ג'ו ביידן התייחס פעם נוספת למצב בישראל, וכתב ב-X (טוויטר לשעבר) כי "העולם רואה מראות מחרידים. אלפי רקטות נורות על ערים ישראליות". ביידן הוסיף כי "הטרוריסטים של חמאס רוצחים לא רק חיילים ישראלים, אלא גם אזרחים ברחובות ובבתיהם. זה בלתי מתקבל על הדעת. לישראל יש את הזכות להגן על עצמה - נקודה".
00:00 - משרד הבריאות מעדכן על 1,590 פצועים שפונו לבתי החולים נכון לשעה 23.30, מהם 19 אנוש, 293 קשה, 315 בינוני, 715 קל, 20 חרדה ו-181 בהערכה רפואית.
23:30 - לוחם צה"ל הראשון ששמו הותר לפרסום הוא מפקד חטיבת הנח"ל, אל"מ יהונתן שטיינברג, שנהרג בהיתקלות עם מחבל סמוך לכרם שלום. אל"מ שטיינברג, בן 42 מהקיבוץ שומרייה, היה בדרכו לחילופי אש שניהלו פקודיו עם מחבלים. בדרכו, נתקל במחבל ונהרג במהלך חילופי אש סמוך לכרם שלום.
23:15 - חשש כי המחבל שהתבצר בתחנת המשטרה בשדרות נמלט. המשטרה קוראת לתושבים להסתגר בבתים.
23:00 - תחנת המשטרה בשדרות עולה באש לאחר שהחל הרס התחנה על ידי דחפורים ממוגנים. במקום מתבצר מחבל, וחילופי אש כבדים מתבצעים בינו לבין כוחות הביטחון.
41 צפייה בגלריה
אתר נפילת רקטה בתל אביב, הערב
אתר נפילת רקטה בתל אביב, הערב
אתר נפילת רקטה בתל אביב, הערב
(צילום: דנה קופל)
22:30 - החל הרס תחנת שדרות, חילופי אש כבדים מול מחבל שמתבצר בתוך התחנה
22:25- ראש הממשלה בנימין נתניהו פנה לראשי החמאס, ואמר כי "אתם אחראים לשלום השבויים. ישראל תבוא בחשבון עם כל מי שיפגע בשערה אחת בראשם". הוא הודה למנהיגי מדינות העולם "על תמיכתם", ואמר כי "שוחחתי לפני שעות אחדות עם ביידן והמנהיגים כדי להבטיח את חופש הפעולה של ישראל".
מוקדם יותר מסר נתניהו בהצהרה לתקשורת כי "כוחות חמאס פלשו הבוקר לשטח ישראל בבוקרו של יום חג, שבת - ורצחו אזרחים תמימים ילדים וקשישים. זהו יום קשה ביותר לכולנו, חמאס רוצה לרצוח את כולנו". לדבריו, "אנחנו ננצח במלחמה אבל המחיר כבד מנשוא". הוא הוסיף כי "צה"ל יפעיל מיד את כל עוצמתו להשמיד אותם ולנקום בעוצמה על היום שהם עוללו לישראל ואזרחיה. נהפוך את עיר הרשע לעיי חורבות. אני אומר לתושבי עזה - צאו משם עכשיו".
22:05 - כחלק מהערכות מערכת הביטחון ללחימה ממושכת ובהתאם להערכת המצב העדכנית, החליט שר הביטחון יואב גלנט, להרחיב את המצב המיוחד בעורף לכל רחבי מדינת ישראל. הרחבת מצב החירום תאפשר לצה״ל לקבוע לאוכלוסייה הנחיות מיוחדות, להגביל התקהלויות ולסגור אתרים במקומות הרלוונטיים.
21:45 - משרד הבריאות עדכן כי נכון לשעה 21:30 פונו 1,452 פצועים לבתי החולים ברחבי הארץ. 18 מהפצועים במצב אנוש, 267 קשה, 279 בינוני,636 קל, 16 פצועי חרדה ו-169 בהערכה רפואית.
20:50 - ישיבת הממשלה בקרייה בתל אביב הסתיימה לפני זמן קצר. הישיבה הופסקה פעמיים בגלל אזעקות ויציאה לחדר מוגן במהלך מטח הרקטות הכבד ששוגר לעבר גוש דן.
41 צפייה בגלריה
ישיבת הממשלה בקריה, הערב
ישיבת הממשלה בקריה, הערב
ישיבת הממשלה בקריה, הערב
(צילום: חיים צח / לע"מ)
20:45 - ראש הממשלה בנימין נתניהו הציע ליו"ר האופוזיציה יאיר לפיד ויו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ כניסה לממשלת חירום רחבה, באותה מתכונת שלפיה הצטרף ראש האופוזיציה מנחם בגין לממשלת אשכול ערב מלחמת ששת הימים.
20:15- מנכ"ל מד"א אלי בין אמר כי התקבל דיווח ראשוני על פגיעה במבנה בתל אביב. במקביל התקבלו דיווחים על נפילות בראשון לציון, גבעתיים ובת ים.
20:00 - אזעקות המתריעות על ירי טילים הופעלו בתל אביב, רחובות ונס ציונה.
19:50 - שירותי התחבורה הציבורית ברחבי הארץ ידוללו באופן משמעותי עקב המצב הבטחוני, כך הודיע משרד התחבורה. לפי משרד התחבורה דילול שירותי התחבורה צפוי בכל רחבי הארץ ונובע מהקצאת נהגים להסעות חיילים. עוד מדגיש משרד התחבורה כי מומלץ לציבור להימנע באופן כללי מנסיעות שאינן חיוניות או לסירוגין לדחות נסיעות. לפי הודעת משרד התחבורה: "לא יופעלו קווי תחבורה ציבורית באזור עוטף עזה, באזור שבין אשקלון ובאר שבע, כולל נתיבות, שדרות ואופקים, לא יופעל שירות ממרכז הארץ לישובים אלו. כמו כן, לא יופעלו קווי הלילה בכל הארץ". עוד מדגיש משרד התחבורה כי הרכבות בין ירושלים ולת אביב יתוגברו .
לצד הודעת משרד התחבורה אודות צמצום הקווים מתגלה לראשונה בעיה אחרת: בעלי רכבים חשמליים אשר צריכים לטעון את רכביהם באזורים שאספקת החשמל אליהם נפגעה מוצאים עצמם ללא יכולת תנועה או לסירוגין כשהם סובלים מהיעדר יכולת טעינה ראויה שתספק להם טווח נסיעה מתאים לשעת חירום. לאור זאת, EV EDGE כבר מודיעה כי היא פותחת את עמדות הטעינה שלה בעוטף עזה, בשדרות, באופקים, בנתיבות ובאשקלון לשימוש ללא תשלום. (תומר הדר)
19:45 - צה"ל השיג שליטה על מפקדת אוגדת עזה שבמחנה רעים, לאחר שעות של קרבות בעקבות השתלטות מחבלים מעזה על הבסיס.
19:40- שר האנרגיה ישראל כ"ץ חתם על צו המנחה את חברת החשמל להפסיק את אספקת החשמל לרשות הפלסטינית ברצועת עזה: "חתמתי על צו המורה לחברת החשמל להפסיק את אספקת החשמל לרצועת עזה. מה שהיה לא יהיה".
19:20 - ראש הממשלה בנימין נתניהו מכנס כעת את ישיבת הממשלה בקריה בתל אביב. ישיבת הממשלה המיוחדת תדון במתקפת הפתע של חמאס על ישראל ומבצע "חרבות ברזל" שבא בעקבותיה.
18:55- בישראל מעריכים כי מאז מתקפת הפתע של חמאס הבוקר, כ-200 מחבלים נהרגו וכ-1,600 נפצעו בתקיפות ובקרבות השונים מול כוחות הביטחון.
41 צפייה בגלריה
תקיפה של צה"ל ברצועת עזה חרבות ברזל 7.10
תקיפה של צה"ל ברצועת עזה חרבות ברזל 7.10
תקיפה של צה"ל ברצועת עזה, היום
(צילום: REUTERS/Mohammed Salem)
18:50 - צה"ל תקף מהאוויר שתי תשתיות צבאיות בתוך בניינים רבי קומות אשר שימשו את בכירי חמאס לביצוע פעולות טרור, בהם "מגדל פלסטין" - שהופל בתקיפה. הדובר הצבאי של גדודי אל-קסאם, אבו עוביידה, איים: "כעת, כשהכיבוש הפציץ את מגדל פלסטין באמצע העיר עזה, על תל אביב לעמוד על רגל אחת ולחכות לתגובתנו החזקה".
18:25 - יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד התייחס למתקפת הפתע של חמאס על ישראל, ואמר כי "לא אעסוק עכשיו בשאלה מי אשם, או למה הופתענו - זה לא הזמן. אנחנו נעמוד מאוחדים מול אוייבינו. נפגשתי עכשיו עם ראש הממשלה נתניהו. הודעתי לו שבמצב החירום הנוכחי אני נכון לשים בצד את כל המחלוקות, להקים איתו יחד ממשלת חירום מקצועית, מצומצמת, שתנהל את המערכה הקשה, המורכבת והממושכת העומדת בפנינו".
18:05 - מפקד תחנת כיבוי אש בקריית גת, רב רשף שלום צבאן (60), ורב כבאי יבגני גלסקי (34) מתחנת הכיבוי נתיבות, נהרגו במהלך המלחמה בדרום. ממערך כבאות והצלה לישראל נמסר: "המערך מרכין ראש ומודיע בצער רב על נפילתם בטרם עת של מפקד תחנת הכיבוי ולוחם האש תושבי שדרות, שנהרגו בשעות הבוקר במהלך מבצע 'חרבות ברזל'". צבאן, אב לשניים, הועלה לאחר נפילתו לדרגת סגן טפסר. גלסקי הועלה לדרגת סמל. "מחוז דרום ואגף משאבי אנוש מלווים את משפחות ההרוגים בשעתם הקשה", נמסר. פרטים על מועד הלווייתם של הלוחמים ימסרו בהמשך. (מתן צורי)
17:35 - דובר צה״ל תא״ל דניאל הגרי אמר לפני זמן קצר כי "יש חטופים ושבויי מלחמה שחמאס לקח. יש גם הרוגים בקרב חיילי צה״ל. אין לנו עדיין מספר מדויק - אנחנו במלחמה. עשרות מחבלים חדרו למספר רב של מוקדים יבשתית. היה גם מוקד חדירה ימי בזיקים".
לדברי תא"ל הגרי, "יש מספר רב של פרצות בגדר, ב-22 מוקדים אנחנו מנהלים לחימה. אין יישוב שאין לנו בו כוחות, בכל היישובים. יש יישובים שטוהרו, אבל אנחנו רוצים לסיים סריקות נוספות לפני שמכריזים על זה. באופקים ובבארי יש אירועים עם בני ערובה, יש שם כוחות מיוחדים עם מפקדים בכירים ומתנהלת שם לחימה. יש הרוגים - כולל הרוגים בקרב חיילי צה״ל, כשיהיה לנו את כל המספרים נמסור אותם.
דובר צה"ל מציין כי "המאמץ העיקרי הוא להרוג את כל המחבלים על הגדר, את כל מי שמנסה לחזור לשטח הרצועה. קודם כל נטפל באש מהאוויר, ואחר כך גם בכלים קרקעיים כבדים. המשימה היא שכל המחבלים יהיו הרוגים, ושכל היישובים יהיו מטוהרים. עד אז יש להמשיך להסתגר בבתים בעוטף".
לדבריו, החל גיוס מילואים נרחב: "יש 4 אוגדות שאנחנו מורידים מיד לעזה. 31 גדודים סדירים כבר נמצאים בעוטף ובדרום. מורידים גם טנקים לרצועה. בפיקוד הצפון אנחנו במוכנות ובדריכות גבוהה, אין שם כרגע אירועים אבל אנחנו מוכנים לכל אירוע ומי שיתקוף אותנו בזירה הצפונית כולה - ישלם מחיר כבד מאוד. המיקוד שלנו הוא בעזה אבל יש לנו דריכות גבוהה למקרה שניתקל באירוע, אין לנו כרגע מידע כזה. צה"ל תוקף את כל מטרות חמאס והג'יהאד האיסלאמי ברצועה. בכל מקום שבו יהיו אנשי חמאס הם ייתקפו, אין להם חסינות. מתגברים גם את פיקוד מרכז בגדודים מרחביים ונערכים להפרות סדר".
"נעשה תחקיר נוקב מאוד. אנחנו כרגע עסוקים בלהחזיר אלינו שליטה במרחב, לתקוף באופן נרחב ובעיקר לטפל במרחב העוטף", סיכם תא"ל הגרי. "נדרש חוסן גדול לאזרחי מדינת ישראל בדגש על אזרחי עוטף עזה. אלה שעות קשות של לחימה - אבל בסיומן נגיע לביטחון מלא בעוטף עזה".
17:15 - 62 פצועים הגיעו לבית החולים שיבא בתל השומר, בהם 19 במצב קשה, 21 במצב בינוני והיתר קל. הפצועים מטופלים במיון, טיפול נמרץ, בחדרי הניתוח, ובמחלקות כירורגיה, פלסטיקה ונוירוכירורגיה.
41 צפייה בגלריה
כוחות רפואה מפנים חיילי צה"ל פצועים לבית החולים איכילוב בתל אביב
כוחות רפואה מפנים חיילי צה"ל פצועים לבית החולים איכילוב בתל אביב
כוחות רפואה מפנים חיילי צה"ל פצועים לבית החולים איכילוב בתל אביב
(צילום: Getty Images)
17:04 - לפחות 100 ישראלים נרצחו מתחילת המלחמה ומשרד הבריאות עדכן כי עד כה פונו 908 פצועים לבתי החולים.
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן התקשר לראש הממשלה בנימין נתניהו והדגיש כי ארה"ב עומדת לצידה של ישראל ותומכת באופן מלא בזכותה להגן על עצמה. ראש הממשלה הודה לנשיא ארה"ב על תמיכתו הבלתי מסויגת והבהיר כי תידרש מערכה עוצמתית ממושכת שבה ישראל תנצח.
דובר צה"ל מסר כי לוחמי חיל הים חיסלו עשרות מחבלים שהתכוונו לחדור לישראל במרחב הימי הדרומי. הלוחמים פתחו באש לעברם וסיכלו שתי סירות גומי, שני כלי שיט נוספים וכלי חקלאי.
16:45 - בית החולים סורוקה בבאר שבע עדכן כי עד כה פונו אליו כ-370 נפגעים, בהם 77 במצב אנוש וקשה ו-59 במצב בינוני. לבית החולים בילינסון בפתח תקווה פונו שני פצועים מירי במצב קשה, וצוות מד"א פינה אותם במסוק הצלה. לבית החולים איכילוב בתל אביב פונו מהדרום עד כה שישה פצועים, שניים מהם במצב קשה מאוד וארבעה במצב קל עד בינוני.
מוקדם יותר בית החולים ברזילי באשקלון מסר כי יותר מ-200 פצועים פונו אליו משעות הבוקר, מהם לפחות 60 במצב אנוש או קשה.
משרד הבריאות בעזה דיווח כי 198 בני אדם נהרגו ו-1,610 נפצעו מתקיפות של צה"ל. לפי בכיר במשרד הבריאות, מרבית ההרוגים נורו בלחימה בשטחי ישראל, ולא מתקיפות של חייל האוויר ברצועה.
41 צפייה בגלריה
פלסטינים ליד טנק של צה"ל בסמוך לגדר רצועת עזה חרבות ברזל 7.10
פלסטינים ליד טנק של צה"ל בסמוך לגדר רצועת עזה חרבות ברזל 7.10
פלסטינים ליד טנק של צה"ל בסמוך לגדר רצועת עזה
(צילום: REUTERS/Mohammed Fayq Abu Mostafa)

41 צפייה בגלריה
פינוי פצוע באזור שדרות חרבות ברזל מתקפה מ עזה 7.10
פינוי פצוע באזור שדרות חרבות ברזל מתקפה מ עזה 7.10
פינוי פצוע ליד שדרות
(צילום: Menahem KAHANA / AFP)
16:10 - עשרות בני ערובה בקיבוץ בארי, כוחות הביטחון הגיעו למקום.
ישיבת הממשלה, שתדון במתקפת הפתע לעבר ישראל, נדחתה לשעה 18:00.
הפלסטינים דיווחו כי 161 בני אדם נהרגו מתקיפת צה"ל ברצועת עזה.
15:52 - מוצב נכבש על ידי חמאס: אנשיו מציתים אותו, דגלי פלסטין על הטנקים הנטושים.
מדובר צה"ל נמסר כי כלי טיס שלו תקף לפני זמן קצר חוליית מחבלים נוספת סמוך למעבר ארז.
41 צפייה בגלריה
פלסטיני על טנק במוצב של צה"ל בעוטף עזה חרבות ברזל 7.10
פלסטיני על טנק במוצב של צה"ל בעוטף עזה חרבות ברזל 7.10
פלסטיני על טנק במוצב של צה"ל
15:51 - מחבלים מתבצרים במושב שצמוד לגבול רצועת עזה. במקביל, מחבלים אחרים נעצרו בנתיבות, שם מוחזקים בני ערובה ישראלים בבתיהם.
חלק מהמחבלים שפשטו על העיר אופקים והחזיקו ישראלים כני ערובה בבתיהם חוסלו. הימ"מ מנהל משא ומתן עם האחרים.
סוכנות הידיעות AFP דיווחה כי לפחות תשעה פלסטינים נהרגו בתקיפת צה"ל ברצועת עזה.
41 צפייה בגלריה
חיילי צה"ל ב שדרות מתקפת פתע מ עזה חרבות ברזל 7.10
חיילי צה"ל ב שדרות מתקפת פתע מ עזה חרבות ברזל 7.10
חיילי צה"ל בשדרות
(צילום: AP Photo/Ohad Zwigenberg)

41 צפייה בגלריה
חיילי צה"ל ב שדרות מתקפת פתע מ עזה חרבות ברזל 7.10
חיילי צה"ל ב שדרות מתקפת פתע מ עזה חרבות ברזל 7.10
חיילים בשדרות
(צילום: AP Photo/Ohad Zwigenberg)
15:37 - צה"ל לא השיג שליטה עדיין על שבעת הישובים, הערים והבסיסים שהותקפו קרקעית על ידי חמאס, והצבא עדיין מחפש מחבלים ונלחם בהם. ההערכה היא שזה ייקח עוד שעות ארוכות ואף ימים, כי הסריקות יהיו גם בשטחים הפתוחים הנרחבים בנגב המערבי שסמוכים לגבול, ובהם יש גם חשש להסתתרות חוליות שחדרו.
15:35 - שר ההגנה של ארה"ב לויד אוסטין הצהיר כי "הפנטגון יוודא שלישראל יש את כל מה שהיא צריכה כדי להגן על עצמה".
41 צפייה בגלריה
חיילי צה"ל ב שדרות מתקפת פתע מ עזה חרבות ברזל
חיילי צה"ל ב שדרות מתקפת פתע מ עזה חרבות ברזל
חיילי צה"ל בשדרות
(צילום: AP Photo/Ohad Zwigenberg)
15:29 - אזעקות המתריעות על ירי טילים הופעלו באופקים, ביושיביה שבמערב הנגב ובכמה מוקדים בעוטף עזה.
15:16 - לפחות 40 בני אדם נהרגו במתקפה המשולבת שבה פתח חמאס בשעות הבוקר. כך עדכן מד"א. משרד הבריאות מסר כי עד כה פונו לבתי החולים ברחבי הארץ 779 נפגעים.
בניין בבית החולים ברזילי באשקלון נפגע מפגיעה ישירה. בשלב זה לא ברור אם מדובר ברקטה או ברסיס.

41 צפייה בגלריה
כוחו הביטחון ב אופקים חרבות ברזל התקפת פתע מ עזה 7.10
כוחו הביטחון ב אופקים חרבות ברזל התקפת פתע מ עזה 7.10
כוחות הביטחון באופקים
(אילנה קוריאל)

41 צפייה בגלריה
כוחו הביטחון ב אופקים חרבות ברזל התקפת פתע מ עזה 7.10
כוחו הביטחון ב אופקים חרבות ברזל התקפת פתע מ עזה 7.10
כוחות הביטחון באופקים
(אילנה קוריאל)
15:11 - אזעקות המתריעות על ירי טילים הופעלו באשקלון, ביד מרדכי, בכפר עזה ובמוקדים נוספים בעוטף.
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי התייחס למתקפת הפתע על ישראל ואמר: "חדשות נוראיות. תנחומים לכל מי שאיבד קרובי משפחה או מכרים, יש לנו אמונה שהסדר יוחזר והמחבלים יובסו. זכותה של ישראל להגנה עצמית אינה מוטלת בספק. משרד החוץ האוקראיני והשגרירות בישראל ערוכים לסייע בכל מצב". הוא הוסיף: "לטרור לא צריך להיות מקום בעולם כי זה תמיד פשע, לא רק נגד מדינה מסוימת או קורבנות הטרור באירוע הזה - אלא נגד האנושות בכלל. כל חיים הם בעלי ערך, אנו מגנים את כל צורות הטרור".
14:58 - יותר מ-200 פצועים פונו משעות הבוקר לבית החולים ברזילי באשקלון, מהם לפחות 60 במצב אנוש או קשה.
משרד החינוך מודיע כי מחר לא יתקיימו לימודים בכלל רחבי הארץ, כולל במסגרות החינוך המיוחד. על כך הוחלט בתום הערכת מצב של הנהלת המשרד. כמו כן לא יתקיימו פעילויות חינוכיות ופעילויות חוץ בית ספריות, ובכלל זאת טיולים וסיורים. מוקדם יותר היום המשרד פתח קו סיוע רגשי, המאויש על ידי אנשי המקצוע של השירות הפסיכולוגי ייעוצי, כדי לתת מענה ולתמוך רגשית בתלמידים, הורים וצוותי חינוך. מספר הטלפון של קו הסיוע: 6552*, שלוחה 5.
14:51 - נתניהו בפתח ישיבת הקבינט: אני קורא לכל אזרחי ישראל להתאחד, כדי להשיג את היעד העליון שלנו - ניצחון במלחמה.
41 צפייה בגלריה
פצועים בבית החולים ברזילי בעקבות ההתקפה מ עזה חרבות ברזל 7.10
פצועים בבית החולים ברזילי בעקבות ההתקפה מ עזה חרבות ברזל 7.10
פצוע בבית החולים ברזילי
(צילום: דוברות בית החולים ברזילי)
מנהל בית החולים ברזילי פרופ' חזי לוי עדכן כי בית החולים קלט מהבוקר כ-200 פצועים, בהם כ-60 שמצבם קשה ואנוש. "עם פיקוד העורף אנחנו מפנים גם פצועים לבתי חולים במרכז הארץ ומורידים פצועים למבנים תת-קרקעיים. הפצועים הקשים סובלים בעיקר מפציעות חודרות, רסיסים וגם ירי. מדובר גם בחיילים וגם באזרחים".
מוקדם יותר בית החולים סורוקה בבאר שבע עדכן כי קלט עד כה יותר מ-280 נפגעים, 60 מתוכם במצב קשה ואנוש.
14:44 - ארה"ב גינתה את המתקפה המשולבת שבה פתח חמאס הבוקר, שכללה ירי של אלפי רקטות לעבר יישובי ישראל וחדירת מחבלים לכמה יישובים ובסיסים צבאיים בעוטף עזה. "ארה"ב מגנה את המתקפה נגד אזרחים ועומדת לצד ישראל", נמסר. בנוסף, היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן, ג'ייק סאליבן, שוחח עם ראש המל"ל צחי הנגבי.
14:30 - לפי תיעודים שפרסמו פלסטינים, מחבלים עדיין ממשיכים לחדור לשטח ישראל מפרצות בגדר הגבול. בינתיים צה"ל תקף מהאוויר את אחד ממוקדי החדירה ההמוניים ליד מעבר ארז.
14:19 - המשטרה מסרה עדכון בנוגע לכבישים החסומים בשל המצב הביטחוני נכון לשעה 14:00: כביש 34 בין נתיבות ליד מרדכי, כביש 25 בין גילת לסעד וכביש 4 בין אשקלון ליד מרדכי. כבישים 241 ו-232 נחסמו בכל המקטעים, בצמתים אורים, צומת גילת, צומת משמר הנגב וצומת המזלג (נתיבות).
14:05 - באופקים עדיין נמשכת הלחימה עם המחבלים שחדרו לעיר - וכוחות הביטחון מכתרים בניין שבו נמצאים מחבלים. מוקדם יותר חוסלו כשמונה מחבלים שנכנסו לעיר.
14:04 - בהודעה שהועברה בשעות הצהריים לפורומים של מנהלי בתי החולים הורה מנכ״ל משרד הבריאות על עצירת נסיעות לחו״ל של עובדי מערכת הבריאות, ביטול חופשים ופרסום הנחיה של מנהלי המחלקות להחזרת צוותים רפואיים השוהים כעת בחו״ל.
41 צפייה בגלריה
מחבלים פלסטינים מנסים להיכנס ל כפר עזה חרבות ברזל 7.10
מחבלים פלסטינים מנסים להיכנס ל כפר עזה חרבות ברזל 7.10
מחבלים פלסטינים מנסים להיכנס לכפר עזה
(צילום: AP Photo/Hassan Eslaiah)
41 צפייה בגלריה
בית בכפר עזה שהועלה באש על ידי מחבלים פלסטינים חמאס 7.10
בית בכפר עזה שהועלה באש על ידי מחבלים פלסטינים חמאס 7.10
בית בכפר עזה שהועלה באש על ידי מחבלים
(צילום: AP Photo/Hassan Eslaiah)
13:57 - הקבינט המדיני-ביטחוני מתכנס בבסיס הקריה בתל אביב. במקביל, נמשך ירי הרקטות מרצועת עזה, ואזעקות המתריעות על ירי טילים הופעלו בעוטף עזה ובמערב הנגב.
13:51 - דובר צה"ל עדכן כי עשרות מטוסי קרב וכלי טיס נוספים של צה"ל תקפו בשעות האחרונות 17 מתחמים צבאיים וארבע מפקדות מבצעיות של ארגון הטרור חמאס ברחבי רצועת עזה.
תושב כפר עזה שעדיין נצור בביתו מהשעה 6:30 אמר ל-ynet כי "אין כאן צבא ואין משטרה, הכל קרס". לדבריו "אני בבית, בממ"ד, יורים כל הזמן צרורות מסביב לבית ויורים עלינו. אני לא יודע מי יורה, אבל הם לא מפסיקים. כבר שעות אנחנו תחת אש. לא שמעתי על צבא או על משטרה. אבד לי הקשר עם הבן, והכלה שלי אמרה שאין לה מושג מה קורה איתו".
13:43 - על פי ההערכות, מתחילת מתקפת הפתע בשעה 6:30 נורו מעזה כבר יותר מ-3,000 רקטות. לפי נתוני מד"א, לפחות 22 ישראלים נרצחו מהבוקר במתקפת הפתע של חמאס - הן מפגיעת רקטות והן מהיתקלויות עם המחבלים שחדרו ליישובי העוטף.

13:36 - אזעקות המתריעות על ירי טילים הופעלו בנתיבות ובכמה יישובים בעוטף עזה, בהם ניר יצחק, סופה וחולית.
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר קיים הערכת מצב ביטחונית על רקע מתקפת הפתע שבה פתח חמאס הבוקר, והורה על הכרזת מצב חירום אזרחי, על מנת "למנוע התלקחויות בזירות נוספות בדומה לשומר חומות". ההכרזה צפויה להיכנס לתוקף בשעות הערב. בנוסף, השר והמפכ"ל החליטו לגייס ככל האפשר את כל מתנדבי המשטרה, לעצור קורסים ולחמש באופן מלא את כל הכוחות ברחבי הארץ. כמו כן, השר ונציבת שב"ס החליטו כי כל בתי הסוהר ייכנסו למצב חירום.
13:08 - לפחות 22 בני אדם נהרגו מירי מתחילת מתקפת הפתע של חמאס הבוקר. בין ההרוגים גם איש מד"א שטיפל בפצועים בשטח. צוותי מד"א טיפלו עד כה במאות פצועים שנפגעו בין היתר מירי ומרסיסים.
12:49 - אזעקות המתריעות על ירי טילים הופעלו בבאר שבע, בעומר ובשורת יישובים בעוטף עזה.
41 צפייה בגלריה
ישראלים תורמים דם בבית החולים איכילוב התקפה מ עזה חרבות ברזל 7.10
ישראלים תורמים דם בבית החולים איכילוב התקפה מ עזה חרבות ברזל 7.10
תורמים דם באיכילוב
(צילום: ACK GUEZ / AFP)
41 צפייה בגלריה
מתקפה מ עזה חרבות ברזל 7.10
מתקפה מ עזה חרבות ברזל 7.10
(צילום: REUTERS/Mohammed Salem)
12:24 - לפי נתוני מד"א, לפחות 20 ישראלים נרצחו מהבוקר במתקפת הפתע של חמאס - הן מפגיעת רקטות והן מהיתקלויות עם המחבלים שחדרו ליישובי העוטף. מדובר במספר לא סופי, מאחר שכוחות ההצלה אינם יכולים להיכנס בשלב זה לחלק מהיישובים שבהם עדיין נמצאים מחבלים.
יותר מ-545 פצועים פונו לבתי החולים ברחבי הארץ.

מחבל שהגיע לשער היישוב בית אריה שבשומרון ניסה לדקור באמצעות סכין את הרבש"ץ - שנטרל אותו ביריות. לא היו נפגעים באירוע.
הפלסטינים פרסמו תיעוד ולפיו בשעה 12:20 עדיין ממשיכים עשרות מחבלים חמושים להיכנס לשטח ישראל באין מפריע. לפי חמאס מעבר ארז עדיין נמצא בשליטתו, ויש עוד כמה מוקדים פתוחים בגבול בצפון ובדרום הרצועה.
בתוך כך נמשכים שיגורי הרקטות מרצועת עזה לשטח ישראל. אזעקות המתריעות על ירי טילים הופעלו בין היתר באופקים, בנתיבות ובבארי. במקביל, צה"ל תוקף באמצעות חיל האוויר ברצועה. המשטרה הציבה מחסומים על כביש 4 לכיוון צפון, באזור יבנה, מחשש שמחבלים שחדרו לשטח ישראל מרצועת עזה הצליחו להגיע גם למרכז הארץ.
בעקבות מתקפת הפתע על ישראל מרצועת עזה, מצרים הזהירה מ"ההשלכות החמורות של ההסלמה הנוכחית בין הצדדים". היא קראה "לגלות איפוק מרבי ולהימנע מלחשוף אזרחים לסכנה נוספת".
12:20 - בית החולים ברזילי באשקלון עדכן כי עד כה פונו לבית החולים 136 נפגעים, מתוכם תשעה במצב אנוש, אחד במצב קשה, 86 במצב בינוני, 30 במצב קל ו-10 נפגעי חרדה.
12:06 - פיקוד העורף: מחר לא יתקיימו לימודים ביישובי הדרום, בגוש דן ובירושלים.
בעזה דיווחו כי "מפקדת אוגדת עזה במחנה רעים נמצאת בשליטה של ​​גדודי עז א-דין אל-קסאם", ודובר צה"ל אישר כי מתנהלת לחימה גם בתוך הבסיס. מפקדת האוגדה בראשות תת-אלוף אבי רוזנפלד היא זו שאמורה לנהל את כל הלחימה כעת בעוטף.
הפשיטות של המחבלים היו מהים עם כלי שיט קטנים, מהאוויר עם גלשני רוח, מהקרקע בפיצוצי הגדר והמחסומים - ובצבא בודקים חשד לחדירות גם באמצעות מנהרות, ככל הנראה מנהרות התקרבות שמגיחות עד לקרבת הגדר או המכשול התת-קרקעי.
41 צפייה בגלריה
חסימת כביש באזור הדרום מתקפה מרצועת עזה 7.10 חרבות ברזל
חסימת כביש באזור הדרום מתקפה מרצועת עזה 7.10 חרבות ברזל
מחסום משטרתי באזור הדרום
(צילום: REUTERS/Ilan Rosenberg)

41 צפייה בגלריה
פגיעת רקטה ב אשקלון מתקפה מרצועת עזה 7.10
פגיעת רקטה ב אשקלון מתקפה מרצועת עזה 7.10
פגיעת רקטה באשקלון
(צילום: REUTERS/Ammar Awad)
11:51 - דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי הכריז כי "אנחנו נמצאים במצב מלחמה. מחבלים חדרו לשטח מדינת ישראל ומצויים עדיין בשטחיה. יש לא מעט מוקדים בהשם עדיין נמצאים מחבלים".
היישובים והבסיסים שאליהם חדרו מחבלי חמאס בעוטף עזה, והשתלטו על לפחות שלושה מהם, הם כפר עזה, מגן, בארי, מפקדת אוגדת עזה-רעים, שדרות, סופה ובסיס צה"ל בזיקים. הפשיטות היו בין היתר מהים, באמצעות כלי שיט קטנים, מהאוויר עם גלשני רוח ומהקרקע בפיצוצי גדר ומחסומי צה"ל. בצבא בודקים חשד לחדירות מחבלים גם באמצעות מנהרות תת-קרקעיות.
11:37 - ראש הממשלה בנימין נתניהו פנה לאזרחי המדינה ואמר: "אנחנו במלחמה - לא במבצע. הוריתי לטהר את היישובים שאליהם חדרו מחבלים, ועל גיוס נרחב של חיילי מילואים".
שר בממשלה אמר ל-ynet כי "ישראל במלחמה. ישנו סיכוי סביר שהאירוע בדרום הוא הסחת דעת בלבד למלחמה מהצפון". לדבריו, "לא מן הנמנע שמושכים את צה"ל לדרום כדי שיוכלו לתת מכה חזקה וכואבת יותר בצפון. זה נראה כמו אירוע אסטרטגי מתוכנן בהובלת איראן. זה מצב שישראל לא הייתה בו עשרות שנים".
11:31 - מחבלי חמאס עדיין נמצאים בשבוע יישובים בעוטף עזה, ומחזיקים בלפחות שלושה מהם באופן מלא. כוחות ההצלה לא מצליחים להגיע למוקדים הרבים שבהם מדווח על נפגעים. מג״ב הקפיץ בצו 8 עשר פלוגות מילואים, כשבכל פלוגה כ-80 לוחמים שיוזרמו לדרום הארץ.
בית החולים סורוקה בבאר שבע עדכן כי עד כה פונו יותר מ-140 פצועים, מתוכם יותר מ-20 במצב קשה ואנוש. בית החולים ברזילי באשקלון הודיע כי קלט עד כה 94 נפגעים. "הנפגעים מטופלים באתרים שונים בבית החולים בהתאם למצבם - בחדר הטראומה, בחדרי ניתוח ובמחלקה לטיפול נמרץ כללי", נמסר מסורוקה.
11:19 - בשירותי הדם של מגן דוד אדום מפני מחסור חמור במנות דם מכל סוגי הדם, ובייחוד מנות מסוג O לטיפול מציל חיים. עם פרסום הפנייה לציבור - הגיעו מאות לבית החולים איכילוב בתל אביב וביקשו לתרום. כך תוכלו לעזור.
איילת חכים, תושבת קיבוץ בארי, העידה בדמעות: "מנסים לפרוץ לי הביתה עכשיו מחבלים, ואין פה אף אחד. אין פה צבא, אין אף אחד שעוזר לנו, אנחנו לא יודעים מה לעשות. אני עם שני ילדים בממ"ד ובעלי. ואף אחד לא כאן כדי לעזור לנו, למה אף אחד לא בא? אין פה אף אחד, רק המחבלים פורצים לנו לבתים והורגים אותנו, שורפים לנו את הבתים. הם דופקים על הדלת שלי עכשיו", אמרה בריאיון לחדשות 12.
41 צפייה בגלריה
פגיעת רקטות ב אשקלון מתקפת פתע מ עזה חרבות ברזל 7.10
פגיעת רקטות ב אשקלון מתקפת פתע מ עזה חרבות ברזל 7.10
פגיעה באשקלון
(צילום: AP Photo/Ohad Zwigenberg)
41 צפייה בגלריה
שיגור רקטה מ רצועת עזה חרבות ברזל 7.10
שיגור רקטה מ רצועת עזה חרבות ברזל 7.10
שיגור רקטות מעזה
(צילום: EPA/MOHAMMED SABER)
11:12 - אזעקות המתריעות על ירי טילים הופעלו באשדוד, בגן יבנה ובשורת יישובים בעוטף עזה.
11:10 - נבדקים דיווחים שלפיהם מחבלים שחדרו לשטח ישראל עדיין נמצאים ביישובים כפר עזה, בארי, נחל עוז ונירים. המחבלים עוברים בחצרות בתים, יורים ומציתים שריפות, ומנסים לפתוח דלתות של חדרים ממוגנים שבהם מסתתרים תושבים.
מכבאות והצלה נמסר כי צוותים פועלים בכמה זירות בדרום בעקבות פגיעות ישירות במבנים ורכבים שגרמו להרס ולשריפות. באשקלון הצוותים פועלים בעקבות פגיעה ישירה בבניין וכמה כלי רכב בוערים, ובשלב זה פועלים לכיבוי השריפה מתבצעת סריקה לאיתור לכודים. בצומת כנות לוחמי אש פועלים בעקבות פגיעה ישירה ושריפת כלי רכב רבים במתחם אחסנה. אין נפגעים אך לא הושגה שליטה על האש.
10:50 - צה"ל הודיע כי עשרות מטוסי קרב של חיל האוויר תוקפים כעת במספר מוקדים מטרות של ארגון הטרור חמאס ברצועת עזה.
10:48 - המרכז הרפואי קפלן ברחובות עדכן כי עד כה פונו 21 פצועים, מהם שניים במצב קשה, ארבעה במצב בינוני ו-15 במצב קל. חלק מהפצועים נפגעו מירי וחלק מרסיסים. בין המפונים גם נפגעי חרדה.
שגריר האיחוד האירופי בישראל, דימיטר טזאנצ'ב, התייחס למתקפת הפתע המשולבת שבה פתח חמאס הבוקר: "נחרד מהתקפות הרקטות הקטלניות וההסתננויות המסיביות חסרות ההבחנה מעזה נגד אזרחים בישראל. האיחוד האירופי מגנה את התקפות הטרור הללו בכל תוקף. מחשבותינו עם משפחות הקורבנות וכל מי שנפגע".
41 צפייה בגלריה
תקיפה של צה"ל ברצועת עזה חרבות ברזל 7.10
תקיפה של צה"ל ברצועת עזה חרבות ברזל 7.10
תקיפה של צה"ל בעזה
(צילום: REUTERS/Mohammed Salem)

41 צפייה בגלריה
מתקפת פתע מ עזה פלסטינים פורצים את הגבול לישראל 7.10
מתקפת פתע מ עזה פלסטינים פורצים את הגבול לישראל 7.10
פלסטינים פורצים את גדר הגבול
(צילום: REUTERS/Mohammed Fayq Abu Mostafa )
10:34 - ראש המועצה האזורית שער הנגב אופיר ליבשטיין נרצח בחילופי אש עם מחבלים.
אזעקות המתריעות על ירי טילים הופעלו בתל אביב, בראשון לציון, בחולון ובבת ים.
10:30 - דובר צה"ל עדכן כי עד כה בוצעו כ-2,200 שיגורי רקטות לעבר ישראל, ובוצעו פשיטות של מחבלים לתוך שטח ישראל, מהיבשה, במצנחי רחיפה ומהים. לדבריו, "צה"ל פועל בכמה מוקדים פתוחים בכפר עזה, במגן, בבארי, במחנה רעים, בשדרות וביישובים נוספים. יש לנו שם כעת אירועי לחימה. הקפצנו כוחות גדולים לדרום ובהם יחידות מובחרות, כולל מפקדים בכירים. הכרזנו על גיוס מילואים נרחב, על חסימות צירים ועל מצב מיוחד בעורף. אנו מתחילים את מבצע 'חרבות ברזל'".
10:22 - חמאס: חטפנו 35 ישראלים לרצועת עזה.
משרד הבריאות הנחה את בתי החולים בדרום הארץ לעבור לעבודה במתכונת חירום. בתי החולים הונחו לשחרר חולים שאינם זקוקים להמשך אשפוז לביתם או למוסדות לאשפוז המשכי. המשרד נמצא בקשר עם כלל בתי החולים בארץ והנחה אותם להתכונן למעבר למתכונת חירום ככל שיידרש.
41 צפייה בגלריה
מתקפת פתע מ עזה פלסטינים פורצים את הגבול לישראל 7.10
מתקפת פתע מ עזה פלסטינים פורצים את הגבול לישראל 7.10
פלסטינים פורצים את הגבול לישראל
(צילום: REUTERS/Yasser Qudih)
ראש הלשכה המדינית של חמאס, איסמעיל הנייה, התייחס למתקפת הפתע שבה פתח הארגון הבוקר: "אנו מנהלים קרב של כבוד, התנגדות והגנה על דרך הנביא ואל-אקצא, תחת הכותרת שהכריז עליה מוחמד דף (ראש הזרוע הצבאית). ברגעים היסטוריים אלו יש מלחמת גבורה שכותרתה היא אל-אקצא, המקומות הקדושים ואסירינו, כשסיבתו המרכזית והיסודית היא התוקפנות הציונית הפלילית שהתרחשה נגד המסגד".
41 צפייה בגלריה
מתקפת פתע מ עזה פגיעה באזור אשקלון 7.10
מתקפת פתע מ עזה פגיעה באזור אשקלון 7.10
פגיעה באזור אשקלון
(צילום: REUTERS/Amir Cohen)
10:18 - נמשכים מטחי הרקטות מרצועת עזה לעבר שורת ערים ויישובים בישראל. אזעקות הופעלו בין היתר בירושלים, בעוטף עזה, באשקלון, באשדוד ובבית שמש.
בשל המצב הביטחוני, בוטלה הופעתו של הזמר ברונו מארס שהייתה אמורה להתקיים הערב.


41 צפייה בגלריה
מתקפת פתע מ עזה כוחות צה"ל באזור אשקלון 7.10
מתקפת פתע מ עזה כוחות צה"ל באזור אשקלון 7.10
חיילי צה"ל באזור הדרום
(צילום: AP Photo/Ohad Zwigenberg)
10:05 - גלנט: חמאס עשה טעות חמורה הבוקר, ופתח במלחמה נגד מדינת ישראל.
10:00 - שוטרים הוזעקו לזירת נפילת רקטה באזור הרי ירושלים. כתוצאה מהנפילה נגרם נזק לכמה מבנים סמוכים, ללא נפגעים בגוף.
09:49 - מאז פתיחת מתקפת הפתע על ישראל בסביבות השעה 6:30 שוגרו מעזה יותר מ-1,000 רקטות. אזעקות נשמעו בכל רחבי הדרום, גוש דן, אזור ירושלים וצפון השרון.
סורוקה: כ-80 פצועים פונו לבית החולים, כמה מהם קשה.
09:42 - מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי אמר כי "אנחנו נמצאים כרגע במצב מלחמה, אין פה שום הסבר אחר". לדבריו, "יש לנו כרגע 21 מוקדים פעילים באזור הדרום. ימ"מ נמצאים שם, הקפצנו את החטיבה הטקטית, הקפצנו את הימ"ס וכל הכוחות כרגע ברמה הארצית, סגירה של כל אזור הדרום מבחינת כוחות ומחסומים".
41 צפייה בגלריה
מתקפת פתע מ עזה פגיעה באזור רחובות 7.10
מתקפת פתע מ עזה פגיעה באזור רחובות 7.10
פגיעה באזור רחובות
(צילום: REUTERS/Ilan Rosenberg)

41 צפייה בגלריה
פלסטינים ליד טנק צה"ל שרוף ליד הגבול עם עזה מתקפת פתע מעזה 7.10
פלסטינים ליד טנק צה"ל שרוף ליד הגבול עם עזה מתקפת פתע מעזה 7.10
פלסטינים ליד טנק צה"ל ליד הגבול עם עזה
(צילום: EUTERS/Yasser Qudih)
הוא הוסיף כי "ההנחיות כרגע לכל התושבים בעוטף להסתגר בבתים, לנעול את הדלתות. אם דלת נעולה, אנשים לא ייכנסו לשם. אף אחד שלא ייצא החוצה כי במקביל יש את התקפת הטילים".
09:39 - המשטרה לתושבי העוטף: "להימצא בבתים ולנעול את הדלתות". בשל המצב הביטחוני, משטרת ישראל קוראת לציבור לנהוג באחריות ולהישמע להנחיות כוחות הביטחון באמצעות אמצעי התקשורת: " על תושבי יישובי עוטף עזה וביישובים שהוגדרו על ידי כוחות הביטחון להימצא בבתים ובסמוך למרחבים מוגנים ולנעול את הדלתות. אנו מבקשים להימנע מהגעה לזירות של נפילות פריטים רקטיים על מנת לאפשר לכוחות טיפול בטוח וכמו כן להתרחק מכל פריט חשוד ולדווח מיד למשטרה. יש להישמע להוראות והנחיות שיועברו באמצעי התקשורת וכן להוראות השוטרים בשטח. משמעת אזרחית מצילה חיים".
41 צפייה בגלריה
שיגור רקטות מ עזה 7.10
שיגור רקטות מ עזה 7.10
שיגור רקטות מעזה
(צילום: MOHAMMED ABED / AFP)
09:28 - התקבלו דיווחים על לפחות שני מוקדים עם בני ערובה ביישובים בעוטף עזה. לפי הדיווחים, כוחות מיוחדים של צה"ל והמשטרה צרים על המבנים שעליהם השתלטו לכאורה מחבלים.
אזעקות המתריעות על ירי טילים הופעלו בבאר שבע, בירשולים, באשקלון, בשדרות, בקריית מלאכי, באופקים, ובשורת יישובים נוספים במרחב הדרום, לכיש וירושלים.

41 צפייה בגלריה
מתקפת פתע מ עזה פגיעה ב אשקלון 7.10
מתקפת פתע מ עזה פגיעה ב אשקלון 7.10
פגיעה באשקלון
(צילום: AP Photo/Tsafrir Abayov)

41 צפייה בגלריה
מתקפת פתע מ עזה פגיעת רקטה ב גדרה 7.10
מתקפת פתע מ עזה פגיעת רקטה ב גדרה 7.10
פגיעת רקטה בגדרה
(צילום: EPA/ABIR SULTAN)

41 צפייה בגלריה
מתקפת פתע מ עזה פגיעה ב תל אביב 7.10
מתקפת פתע מ עזה פגיעה ב תל אביב 7.10
פגיעה בבניין בתל אביב
(צילום: REUTERS/Itai Ron)
09:24 - במתקפת המחבלים על יישובי הדרום יש הרוגים. בנוסף, חשש לחטיפה של אזרחי ישראל לתוך שטח רצועת עזה.
09:17 - התקבל דיווח על פגיעה ישירה של רקטה בבית בראשון לציון.
9:15: נשיא המדינה יצחק הרצוג מסר: "מדינת ישראל בשעה קשה. אני מחזק את צה״ל, מפקדיו ולוחמיו וכל כוחות הביטחון וההצלה ומבקש לשלוח מילות עידוד וחיזוק לכל תושבי ישראל הנמצאים תחת מתקפה. אני קורא לכולם להישמע להנחיות פיקוד העורף, לגלות ערבות הדדית וקור רוח. יכול נוכל לכל מבקשי רעתנו".
41 צפייה בגלריה
פגיעת רקטה ברמלה מתקפת פתע מ עזה 7.10
פגיעת רקטה ברמלה מתקפת פתע מ עזה 7.10
פגיעת רקטה ברמלה
(צילום: יאיר שגיא)

41 צפייה בגלריה
מחבל בבניין בדרום מתקפת פתע מ עזה 7.10
מחבל בבניין בדרום מתקפת פתע מ עזה 7.10
מחבל בבניין בדרום

41 צפייה בגלריה
נפילת רקטה ב מזכרת בתיה התקפה מעזה 7.10
נפילת רקטה ב מזכרת בתיה התקפה מעזה 7.10
נפילת רקטה במזכרת בתיה, הבוקר

09:04 - אזעקות המתריעות על ירי טילים הופעלו בשורה של יישובים ברחבי הארץ, בין היתר בבאר שבע, בתל אביב, בירושלים, ברמת גן ובבאר שבע.
תושב הדרום שנסע עם רכבו סיפר ל-ynet: "הייתה מולי חוליה של 30 מחבלים, הם ירו לי על האוטו, יצאו עם אופנועים. בנס יצאתי משם. הילדים תקועים בבית. כל מי שאין לו M-16 אסור לו להתקרב לאזור הזה".
ארה"ב גינתה את ירי הרקטות "חסר ההבחנה של מחבלי חמאס נגד אזרחים ישראלים". השגרירה הזמנית של ארה"ב בישראל סטפני האלט אמרה כי היא בקשר עם גורמים ישראלים, ותומכת באופן מלא בזכותה של ישראל להגן על עצמה מפני פעולות הטרור".
08:50 - שר הביטחון גלנט הכריז על מצב מיוחד בעורף ברדיוס של 0-80 ק״מ מגבול הרצועה. הארכת מצב החירום תאפשר לצה״ל לקבוע לאוכלוסייה הנחיות מיוחדות, להגביל התקהלויות ולסגור אתרים במקומות הרלוונטיים.
משרד הפנים הודיע כי עקב המצב הבטחוני אסורה הרחצה בחופי באשקלון, אשדוד, ראשון לציון והרצליה.
08:44 - ממטה המחאה נמסר: לאור האירועים הבטחוניים הקשים שהחלו הבוקר, בארגוני המחאה התקבלה החלטה לבטל את אירועי המחאה שהיו צפויים להתקיים הערב בכל הארץ. אנו מחזקים את אזרחי ישראל ומעניקים גיבוי מוחלט לצה״ל וכוחות הביטחון. אנו קוראים לכל מי שנדרש להתייצב, להירתם להגנה על בטחונם ובריאותם של תושבי ישראל.
08:35 - התקבל דיווח ראשוני חדירת מחבלים לתחנת המשטרה בשדרות. לפי הדיווח, במקום מתנהל קרב יריות.
אנשי כיתות הכוננות של שורת יישובים בעוטף עזה מנהלים קרבות ירי בתוך היישובים עם מחבלים שחדרו מרצועת עזה.
קיים חשש לאובדן שליטה על מוצב מעבר ארז, שממנו חדשרו ככל הנראה המחבלים לשטח ישראל. במקביל, שר הביטחון יואב גלנט אישר גיוס מילואים נרחב לתפקידים נדרשים במערכים השונים.
08:28 - צה"ל תוקף מטרות של חמאס ברצועת עזה, בתגובה למתקפה המשולבתשבה פתח הארגון הבוקר. במקביל, מטחי הרקטות מעזה נמשכים כל העת, ואזעקות הופעלו בראשון לציון, נס ציונה, רחובות, אשדוד, באר שבע, שדרות, ובשורת יישובים במרחב הדרום ובאזור לכיש.
41 צפייה בגלריה
פגיעה רקטה באשקלון 7.10
פגיעה רקטה באשקלון 7.10
פגיעה רקטה באשקלון
(צילום: REUTERS/Amir Cohen)
41 צפייה בגלריה
נפילת רקטה בתל אביב התקפה מעזה 7.10
נפילת רקטה בתל אביב התקפה מעזה 7.10
נפילת רקטה בתל אביב
מלשכת שר הביטחון נמסר כי השר גלנט אישר כעת גיוס מילואים נרחב לתפקידים נדרשים במערכים השונים, "בהתאם לצרכי צה״ל".
שני פצועים קל מפגיעת רקטה בתל אביב.
פורום 555 הכולל את טייסי חיל האוויר בדימוס ובמיל' קורא לכל מי שנדרש, להתיצב להגנת ישראל ללא היסוס ומיד. הדבר החשוב ביותר עכשיו כתמיד זה בטחון מדינת ישראל.

ממחאת המילואימניקים אחים לנשק נמסר: "אחים לנשק קוראים לכל מי שנדרש להתיצב להגנת ישראל ללא היסוס ומיד. כרגע הדבר החשוב ביותר זה בטחון אזרחי המדינה".
08:22 - כשעתיים לאחר תחילת מתקפת הפתע: צה"ח החל לתקוף ברצועת עזה.
08:17 - מטחי הרקטות מרצועת עזה לעבר יישובי הארץ נמשכים. אזעקות הופעלו בירושלים, בראשון לציון, ברחובות ובשורת יישובים באזור הדרום, השפלה ובמרחב לכיש.
08:05 - דובר צה"ל: "צה"ל מכריז על מצב כוננות מלחמה. בשעה האחרונה החל ירי מסיבי של רקטות לשטח ישראל מעזה, ומחבלים חדרו לשטח ישראל במספר מוקדים שונים. תושבי הדרום והמרכז נדרשים להימצא בסמוך למרחבים מוגנים, ובעוטף עזה בתוך מרחב מוגן. בשעה זו מקיים הרמטכ״ל הערכת מצב, ומאשר תוכניות להמשך פעילות צה״ל. חמאס הוא הריבון ברצועת עזה, העומד מאחורי מתקפה זו, וישא בתוצאות ובאחריות לאירועים".
"מצב כוננות מלחמה" הוא מצב הכוננות הגבוה ביותר של צה"ל, והמשמעות היא שהצבא נערך לתרחיש הביטחוני הקיצוני ביותר.
ראש הזרוע הצבאית של חמאס, מוחמד דף, התייחס למתקפה המשולבת שבה פתח חמאס הבוקר, ואמר כי "הזהרנו את האויב". הוא הטיל את האחריות להסלמה על ישראל, וטען ל"חילול אל-אקצא".
8:00 - יחידות הימ"מ, שלדג, אגוז ודובדבן הוקפצו לכמה אירועים של חדירת מחבלים ביישובי עוטף עזה. החדירה בוצעה מהאוויר, באמצעות גלשני רוח, במקביל לירי הרקטות לעבר גוש דן. בשלב זה מתנהל קרב עם נפגעים רבים. (יואב זיתון, ynet).

07:45 - התקבל דיווח על פגיעה ישירה בבניין בתל אביב. בשלב זה לא ברור אם מדובר ברקטה או ברסיסים.
ראש הממשלה בנימין נתניהו עושה את דרכו לקריה להערכת מצב ביטחונית בהשתתפות כל ראשי מערכת הביטחון.



41 צפייה בגלריה
מחבלים עם טנדר ב שדרות התקפה מ עזה 7.10
מחבלים עם טנדר ב שדרות התקפה מ עזה 7.10
מחבלים בטנדר, בתוך שדרות
07:15 - תוך פחות מרבע שעה שוגרו עשרות רקטות במטחים בלתי פוסקים לעבר גוש דן והשרון - והירי הכבד נמשך גם ברבע השעה שלאחר מכן. מפגיעה ישירה של רקטה במושב ליד אשדוד נפצעה אישה באורח אנוש, ובמד"א דיווחו על גבר לכוד. בנוסף התקבלו דיווחים על פגיעת רקטות באשקלון וביבנה, שם נפצע צעיר כבן 20 באורח בינוני מפגיעות רסיסים.
41 צפייה בגלריה
אשקלון נפילת רקטה שנורתה מ עזה 7.10
אשקלון נפילת רקטה שנורתה מ עזה 7.10
נפילה באשקלון


41 צפייה בגלריה
יבנה נפילת רקטה שנורתה מ עזה 7.10
יבנה נפילת רקטה שנורתה מ עזה 7.10
נפילת רקטה ביבנה
ממד"א נמסר כי מדיווחים ראשוניים התקבל מידע על נפילות ביבנה, אשקלון ובמושב כפר אביב שליד אשדוד. ביבנה נפצע צעיר כבן 20 באורח בינוני מפציעות רסיסים. כוחות המשטרה החלו לסרוק לאיתור מוקדי נפילות, וקראו לתושבים להימנע מהגעה לזירות נפילה ולדווח על כל פריט חשוד.
בהודעה מטעם לשכתו נמסר כי ראש הממשלה בנימין נתניהו מעודכן בפרטי האירוע, ויכנס את בכירי מערכת הביטחון בשעות הקרובות. שר הביטחון יואב גלנט מקבל עדכונים שוטפים ועושה את דרכו לקריה בתל אביב, שם יקיים הערכת מצב עם בכירי מערכת הביטחון.
מתקפת הרקטות אירעה בבוקר שמחת תורה, כשבערב מתוכננות הפגנות המחאה השבועיות, לצד "הקפות שניות" ברחבי הארץ.