סגור
הפגנה  בית ארתור  דונציק   ארתור דנצ'יק

כך הכניעה המחאה את התורם המרכזי לפורום קהלת

המפגינים העקשים מול ביתו, העצומות והפרסומים נגדו בארה"ב גרמו למיליארדר ארתור דנצ'יק להודיע על הפסקת תמיכתו בקהלת. כשהאחראי ל־93% מתקציב הפורום נוקט צעד כזה, ספק אם הארגון שרקם את ההפיכה ישרוד

המיליארדר היהודי אמריקאי ארתור דנצ'יק, התורם המרכזי לפורום קהלת, הודיע שיפסיק לתרום לפורום. כך נחשף בסוף השבוע באתר "כלכליסט". השאלה המרכזית שנותרה פתוחה היא מדוע בחר דנצ'יק לעשות זאת דווקא בעיתוי הנוכחי.
"החלטתי להפסיק את תמיכתי במכוני מחקר בישראל, בכלל זה גם פורום קהלת. אני מאמין שבעת הזו, הדבר הנחוץ ביותר למדינת ישראל הוא איחוי השסעים ושיקום האחדות הלאומית'', מסר דנצ'יק ל"כלכליסט" בתגובה לפרסום. הוא הוסיף: ''לאורך כל חיי תמכתי במגוון ארגונים שמקדמים את חירויות הפרט וחופש כלכלי לכל אדם. כשהחברה מפולגת באופן שמסכן את הדמוקרטיה, צו השעה הוא להתמקד בקירוב לבבות ובתיקון הקרעים שנפערו בלכידות החברתית''. צריך להיות מאוד תמימים כדי להאמין שדנצ'יק ראה לפתע את האור והבין את הנזק הגדול שגרם פורום קהלת בתמיכתו בהפיכה המשטרית בארץ. בפועל, דנצ'יק פשוט מאס בנזקים שייצרה לו התמיכה הזו.
''יש הרבה מאוד הפגנות נגדו ונגד העסקים שלו, יש פעילות של החתמת עצומות בארה״ב שמקודמת על ידי UnXeptable, שזו הפעילות המרכזית של המחאה בארה״ב'', מסביר משה רדמן, אחד ממובילי המחאה בארץ נגד ההפיכה המשטרית. בין היתר, מדובר על מודעה של עמוד שלם ב־"Jewish Exponent", העיתון היהודי הפופולרי בפילדלפיה, עם הקריאה ''בושה'' שבמסגרתה התפרסם הטקסט הבא: "תוריד את הידיים שלך מהדמוקרטיה שלנו!" מתחת לצילום של פניו. חשוב להבין: דנצ'יק הוא איש ששאף לשמור על אלמוניות מוחלטת שהתפוגגה במודעות אלו.
אבל כל זה בטל בשישים לעומת הפעילות המחאתית שהחלה להתפתח מול אחוזתו הענקית בפילדלפיה. מאז חודש מרץ פקדו באופן רצוף את משכנו קבוצות של מפגינים. לפני כמה חודשים התבשרו המפגינים כי הרחוב המוביל לביתו סגור ואי אפשר להיכנס אליו יותר. למפגינים היתה קריאה ברורה ויחידה: תפסיק לממן את קהלת – היא הורסת את הדמוקרטיה. קריאות אלו לוו גם בכתבות שהתפרסמו בעיתונות האמריקאית ושגם מהן לא רווה דנצ'יק נחת.
"דנצ'יק נשבר אחרי שבמשך חודשים המפגינים הישראלים בפילדלפיה הפגינו מול ביתו בנחישות ומסירות יוצאות דופן, בכל מזג אוויר ובלי שום הפסקה'', אומרת שני גרנות־לובטון ממובילות המחאה נגד קהלת בארה"ב. בדומה לרוב התגובות שהתקבלו בעקבות חשיפת ''כלכליסט", גם היא חשה הקלה מסוימת אבל עדיין סבורה כי מדובר ב''מעט מדי ומאוחר מדי''. הנזקים כבר נעשו. "בדיוק כמו שפרס נובל שמחולק מהכספים של מי שהמציא את הדינמיט - אם דנצ'יק אכן התפכח והוא מבין כעת את הנזק הנורא שנעשה על ידי שימוש בכספיו, שיתכבד ויתרום את 7 מיליון דולר השנתיים שהוא משאיר כעת בכיס - לטובת ארגוני המחאה שיתקנו את הנזק הבלתי נתפס שקהלת עשו למדינת ישראל".

"רוצים החלטת ממשלה? תכתבו אותה"

הונו של דנ'ציק נאמד בכ־7.3 מיליארד דולר והוא נמנה על 100 העשירים ביותר בארה''ב. הוא עשה את הונו כמייסד ומנהל שותף של Susquehanna International Group, חברת שירותים פיננסיים. דנצ'יק הוא חבר במועצת המנהלים של בייטדאנס - החברה האם הסינית של אתר המדיה החברתית הפופולרי טיק־טוק. גורמים מקורבים לדנצ'יק הבהירו ששותפו העסקי ג'פרי יאס, שהוזכר בפרסומים שונים כתורם לקהלת, מעולם לא תרם לארגון. אותם גורמים מזכירים כי דנצ'יק תרם לאורך השנים לארגונים בעלי דעות מגוונות, בהם גם מכון הרטמן, המזוהה עם יהודית פרוגרסיבית.
פורום קהלת נוסד ב־2012 ומגדיר עצמו כ''מכון מחקר". "החזון שלנו כולל קידום של חירות הפרט ועקרונות השוק החופשי, ביסוס ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי, וחיזוק הדמוקרטיה הייצוגית בישראל'' נכתב באתר שלהם. למעשה יש בקהלת פרופסור אחד – היו''ר משה קופל – אך הוא עוסק בתחומים שאינם קשורים למכון (מתמטיקה ומדעי המחשב). המומחיות של קהלת, שבאה לידי ביטוי ביתר שאת בהפיכה המשטרית, היא בתחום הלובינג וקידום המדיניות. בכנס השמרנות הישראלי ב־2019 שבו היה ניתן לראשונה ובאופן נדיר להיחשף לאג'נדות האמיתיות של הארגון, קופל הודה בפומבי כי ''אנו מעדיפים לפתח קשר ישיר עם המחליטים, עם הח"כים והשרים, כאשר אנו עושים מאמצים מיוחדים בתחילת כל קדנציה''.
שני גרנות־לובטון, ממובילות המחאה נגד קהלת בארה"ב: "אם דנצ'יק אכן התפכח ומבין כעת את הנזק הנורא שנעשה בשימוש בכספיו, שיתרום את המיליונים שהוא משאיר כעת בכיס - לארגוני המחאה שיתקנו את הנזק"
עוד הסביר קופל באותה הזדמנות כי ''אין טעם לתת רעיון מדיניות לחבר כנסת. זה לא יגיע לשום מקום. אתם צריכים פשוט לכתוב את החוק. אתם רוצים החלטת ממשלה? אז תכתבו אותה. פשוט תבואו עם טקסט''. מימד הכוח וההשפעה האמיתיים של קהלת התגלה אט אט והשיא הגיע סביב מה שהממשלה וגם קהלת כינו ''הרפורמה המשפטית'' המיועדת לשנות את יחסי הכוחות בין הרשויות, לרבות קידום העליונות של הרשות המבצעת על פני הרשות השופטת. או במילים פחות מכובסות: שינוי שיטת המשטר. קהלת נחשב לארגון שגיבש מאחורי הקלעים את הרפורמה או יצק בתוכה את התוכן עבור שמחה רוטמן, יריב לוין ובצלאל סמוטריץ'.
לפי הדו"ח הכספי של קהלת, תקציבו עמד ב־2022 על כ־31.5 מיליון שקל, כאשר 95% מתקציבו מגיעים מתרומות מחו''ל. צלילה אל תוך הדו"חות מראה כי יש תורם אחד – אלמוני – שתרם 29.2 מיליון שקל – שהם כ־93% מכלל התקציב, כך שאין צורך להיות כלכלן מדופלם כדי להבין כי אם דנצ'יק עומד מאחורי הצהרתו, הפורום לא יוכל להתקיים. מפורום קהלת נמסר: ''איננו מגיבים לגבי התורמים לפורום קהלת. בסיס התרומות לפורום רחב וגדל בהתמדה".
הבעיה הגדולה היתה ונותרה חוסר השקיפות: מי מממן אותם, מהם האינטרסים של אותם מממנים בכלכלת ישראל. בפורום מסבירים כי "התורמים הנדיבים" תרמו סכומים מאוד גדולים וביקשו להישאר בעילום שם, והפורום מכבד את ההחלטה שלהם. לפי אתר שומרים, דנצ'יק – יחד עם שותפו העסקי ג'פרי יאס – ''עומדים גם מאחורי לפחות 13 השקעות בחברות הייטק ישראליות, בהן פיוניר, אאוטבריין ו־eToro שבה לשר ניר ברקת אחזקות בשווי רב''.
הפורום מזוהה עם ההגדרה של ליברטריאניזם: פילוסופיה פוליטית שמקדשת את החופש והחירות מעל כל ערך אחר. בתחילת דרכה אותה תורה פוליטית זוהתה עם הליברליזם הפוליטי ועם דעות ''שמאל'' אך הגישה אומצה על ידי הפלגים השמרנים ביותר של המפלגה הרפובליקנית בארה''ב ומאז קיבלה תפנית: צמצום מקסימלי של התערבות ממשלתית בכלכלה על חשבון קידום שוק חופשי וכוחות שוק. קהלת רכב על האג'נדה הזו והוסיף לה את נושא המשילות.
לדברי קופל, "'משילות' זו מילה מכובסת לפירוק מוקדי כוח בלתי נבחרים המנצלים את עוצמת המדינה כדי לכפות את ערכיהם - ואתם יודעים על מי מדובר''.
גם ד"ר מיכאל שראל, שכיהן ככלכלן הראשי במשרד האוצר ומשמש כראש פורום קהלת לכלכלה, הסתייג כבר בחודש מרץ ממהלכי ההפיכה המשטרית. הוא אף הסביר כי ההפיכה עלולה לפגוע בכלכלה ורמז כי מגבשיה לא התייעצו עימו לגבי ההשלכות הכלכליות שלה.