סגור
 ארתור דנצ'יק, התורם המרכזי לפורום קהלת שהפסיק את תרומותיו לארגון

המסלול של ארתור דנצ'יק: המיליארדר שהתחיל בהימורי סוסים והפך לתורם שנוי במחלוקת בארה"ב

התורם המרכזי של פורום קהלת מקדם כבר שנים את האידיאולוגיה הליברטריאנית בארה"ב ובישראל. תמיד הוא עושה את זה עם חשיפה ציבורית מינמלית ובלי להתראיין

אם יש דבר אחד שאי אפשר לומר על ארתור דנצ'יק, זה שהוא לא עקבי. כבר יותר משני עשורים שהמיליארדר האמריקאי תורם לפוליטיקאים, ארגונים ומכונים כדי לקדם אידיאולוגיה ליברטריאנית בארה"ב ובישראל. לאורך השנים הוא בחר לעשות זאת בחשיפה ציבורית מינימלית. על אף השפעתו הציבורית המכרעת, הוא אינו מתראיין, אלא רק מקדם מטרות באמצעות מיליוני דולרים בכספי תרומות (שהתמעטו בשנים האחרונות). את שמו של דנצ'יק יש להזכיר תמיד לצד שמות שני שותפיו – האיש העשיר בפנסילבניה ג'ף יאס וג'ואל גרינברג שהקימו ב־1987 את חברת המסחר Susquehanna International Group שמשרדיה הראשיים בפרבר פילדלפיה בשם BalaCynwyd.
יאס ודנצ'יק הכירו זה את זה עוד מהתיכון, וחברותם היתה מבוססת בין היתר על אהבתם המשותפת להימורים. השניים עברו ללאס וגאס אחרי סיום לימודיהם, והחלו להמר במסלולי סוסים. ב־1985 הם זכו ב־764 אלף דולר, תשלום בודד ענק שאחריו סירבו לאפשר לשניים וקונסורציום המהמרים שייצגו, להמשיך להמר במסלולי המירוצים. סוסקהאנה עוסקת במסחר אלגוריתמי ומתווכת ענקית בשוקי המניות. כיום היא ענקית פיננסית פרטית עם מעל ל־1,500 עובדים במשרדים ברחבי ארה"ב, כמו גם משרד אחד באירלנד, וארבעה באסיה. החברה מעולם לא הכניסה שותפים חיצוניים והיא שומרת על פרטיות כמו מנהליה. פעילותה הפכה את השלושה למיליארדרים, כשהונו של דנצ'יק מוערך לפי "פורבס" בכ־7.3 מיליארד דולר. בעקבות תמיכתם הפיננסית במועמדים פוליטיים שיפעלו לצמצום ההשקעה הציבורית בחינוך, ומעבר לשיטת הוואוצ'רים, עיתון מקומי בפילדלפיה, ה־WHYY.com כינה את שלושת השותפים עוד ב־2015 The Susquehana Boys, או ה־Bala Billionaires. שם מתוארים כ"שלושה בחורים עשירים מונעים לא באינטרס פיננסי אישי, אלא ב'מחויבות אידיאולוגית'". מחויבות זו ניכרת למשל במעורבותו העקבית של דנצ'יק בארגונים פוליטיים שונים, שפועלים לעצב את המדיניות הכלכלית במדינה. בין היתר הוא מכהן במועצת המנהלים של המכון לצדק, ארגון ליברטריאני שהוקם בכספי האחים קוק (Koch) שמטרתו "לשים קץ לניצול לרעה הנרחב של כוח הממשלה ולהבטיח את הזכויות החוקתיות המאפשרות לכל האמריקאים להגשים את חלומותיהם".
דנצ'יק אף כיהן בהנהלת מכון קאטו הליברטריאני. עבודת השלושה לקדם חינוך פרטי בפילדלפיה מתועדת יותר מעשור, במיוחד מאמציהם להביא לבחירתם של מושלים, סנאטורים וראשי עיר. על אף הפרופיל הנמוך שעליו הם מקפידים, השיח הציבורי שנוהל סביב הכוח של השלושה לעצב מדיניות באמצעות הון דבק בהם, ויכול להישמע מוכר לקורא הישראלי. "לתת לתורמים עשירים להשתמש בכספם כדי להטות את כף המאזניים של מדיניות חינוכית", ציין חבר בקואליציה מקומית ללא מטרות רווח שפועלת בנושאי חינוך, "אינו בריא לדמוקרטיה".
שיטת הוואצ'רים, או במיתוגה העקבי: "בחירות הורים", עבורה דאנצ'יק ושותפיו הזרימו לפי הערכות עשרות מיליוני דולרים, היא מהנושאים המרכזיים בפעילות פורום קהלת הישראלי. אף שדנצ'יק מפגין מחויבות אידיאולוגית לנושאים מסוימים, לא נראה כי זו משוללת הזדמנויות פיננסיות. בתחקירים שונים של ארגון פרופבליקה נמצא כי דאנצ'יק, יאס וסוסקהאנה עצמה פועלים לאורך השנים למתוח את גבולות המותר בקוד המס האמריקאי, ובמטרה לערער את רשות המסים האמריקאית (IRS). יאס וסוסקהאנה באופן ספציפי, מציינים בתחקיר, פונים לעתים קרובות לבתי המשפט המקומיים כדי להילחם בממשלה ולשלם שיעורי מס נמוכים. את החיסכון בתשלומי מסים, הם מחזירים לאותן מטרות פוליטיות.