סגור
מאיר שפיגלר  מנכל המוסד לביטוח לאומי  ביטוח לאומי
מאיר שפיגלר. יוכל לדלג בין שני התפקידים? (צילום: יואב דודקביץ)

ניתוח
המנכ"ל מתגייס לטובת המאמץ המלחמתי, וחברת החשמל בדרך לוואקום ניהולי‎

מאיר שפיגלר צפוי להתמנות ל"פרויקטור האזרחי במלחמה", וייאלץ לתמרן בין תפקיד בפרופיל ציבורי גבוה לבין ניהול חברת החשמל באחת התקופות המורכבות ביותר שלה. החברה תיוותר ללא מנכ"ל במשרה מלאה ואף ללא יו"ר, בשל מאבקי כוח בין הפוליטיקאים

בלי יו"ר, בלי מנכ"ל במשרה מלאה, בקרוב בלי דירקטוריון מתפקד, עם חוב ענק ועם איום של הורדת דירוג: מאיר שפיגלר, מנכ״ל חברת החשמל, בדרך להתמנות לפרויקטור האזרחי במלחמה, ולהותיר את חברת החשמל ללא שדרה ניהולית בכירה דווקא באחת התקופות המורכבות ביותר שלה. מינויו של שפיגלר מגיע אחרי שהמועמד הקודם של שר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ לתפקיד, אודי אדירי, נפסל על ידי מנכ״ל משרד ראש הממשלה, יוסי שלי, מחשש לפגיעה בסמכויותיו שלו.
הבוקר הודיע סמוטריץ', כי הוחלט להקים מרכז שליטה אזרחי ולהציב בראשו פרויקטור, במטרה לתכלל את עבודת משרדי הממשלה ולסנכרן ביניהם לפי הצורך, וכן אף לספק לציבור עדכונים שוטפים מהשטח בזמן מלחמת ״חרבות ברזל״. לאחר שהטיל שלי וטו על מינוי אדירי, המועמד המוביל לפי שעה לתפקיד הוא מאיר שפיגלר, המכהן כמנכ״ל חברת החשמל, ואשר שימש בעברו כמנכ"ל הביטוח הלאומי.
אם יתמנה לתפקיד, שפיגלר יאלץ לתמרן בין תפקיד בפרופיל ציבורי גבוה של פרויקטור בשעת המלחמה, לבין תפקיד מנכ״ל חברת החשמל באחת התקופות המורכבות ביותר שלה. החברה תיוותר ללא מנכ״ל במשרה מלאה ואף ללא יו״ר, בשל מאבקי הכוח בין הפוליטיקאים בליכוד. גורמים במשק האנרגיה אומרים כי לא הגיוני ששפיגלר ישמש בשני התפקידים – פרויקטור ומנכ״ל חברת החשמל באותו זמן, על אחת כמה וכמה בזמן מצב חירום שבו שרוי כלל המשק, ודורש מחברת החשמל להימתח עד הקצה בשטח ובמטה, תוך קונפליקטים יומיים עם הפוליטיקאים ועם הרגולטורים.
חברת החשמל עצמה התריעה בשבועות האחרונים על מצבה הקשה ועל האתגר הניהולי בו היא נמצאת, שעלול להובילה לשיתוק. גורמים במשק האנרגיה אמרו כי חברת ענק במצבה של חברת החשמל, בוודאי בזמן מלחמה, "זקוקה למנכ"ל ב-200% משרה, לא פחות מזה. במקום לתפעל את אירוע החירום שנמצאים בו כרגע ולא יודעים לאן יתגלגל, שפיגלר לוקח על עצמו משימה ניהולית אחרת שדורשת ב-300% משרה".
צמרת חברת החשמל עומדת להפוך דלילה במיוחד. בקשתו של שר האנרגיה ישראל כץ, למנות את אלונה שפר ליו״ר חברת החשמל בחודש מאי האחרון נדחתה על ידי השר הממונה על רשות החברות דוד אמסלם, שפיגלר עשוי להשקיע את מרבית זמנו כפרויקטור בשעת המלחמה, ודירקטוריון החברה הולך ומתרוקן. למרות גודל השעה, הפוליטיקאים לא מצליחים להניח את הוויכוח הפוליטי בצד ולהיענות לצרכים המיידיים של משק האנרגיה. בשבוע שעבר פנתה חברת החשמל באופן דחוף לשר האנרגיה, ישראל כץ, ולשר האחראי על רשות החברות, דוד אמסלם. בחברת החשמל הבהירו כי ישנו צורך דחוף להאריך כהונתם של ארבעה דירקטורים, כך שתוכל החברה להמשיך ולתפקד בעת חירום, שכן כהונתם של חמישה מתוך שבעה דירקטורים תסתיים עד אמצע דצמבר.
אולם עד עתה, המינויים המדוברים לא הוארכו. אמסלם טוען כי לפני יותר משבועיים חתם על הארכת מינוי לשלושה דירקטורים בחברה, וכעת הנושא ממתין לפתחו של כץ. בלשכתו של כץ לא הגיבו לדברים, ולפי גורמים במשק האנרגיה, ייתכן כי כץ מתמהמה מתוך שאיפה לנסות להתנות או לאשר במקביל את מינויה של אלונה שפר ליו״ר דירקטוריון חברת החשמל, מינוי עליו סירב לתחום השר אמסלם. כך או כך, גם אילו יפתרו כיפופי הידיים בין השרים, הם נדרשים להאריך כהונתם של ארבעה דירקטורים לפחות בכדי לשמור על רציפות תפקודית בחברת החשמל.
כדי לממן את הוצאות המלחמה, נאלץ דירקטוריון חברת החשמל לאשר בשבוע שעבר משיכה של מיליארד שקלים מכרית הביטחון של החברה, רזרבה לעת חירום העומדת על כ-3 מיליארד שקלים לפחות בימי השגרה. זהו סכום המיועד להתמודדות עם מצבי חירום, ונועד בין היתר כדי לסייע כעת באספקה רציפה של דלקים למשק, שכן חברת החשמל אחראית על רכש הדלקים גם לתחנות הכוח הפרטיות. זאת, לאחר שפעילותה של אסדת תמר הושבתה, והמשק נדרש להתארגן מחדש לתקופת לחימה ארוכה תחת תרחישים שונים ולאגור דלקים מזהמים במיוחד שיהוו תחליף בעת הצורך, בין היתר למקרה שבו המערכה תתרחב צפונה ויושבתו אסדות נוספות.
"שפיגלר עסוק במאבקי אגו וכוח שלא רלוונטיים במלחמה"
אנשי מקצוע שעבדו עם שפיגלר בשנים האחרונות מציינים כי מדובר באדם קשוב המסוגל להניע תהליכים ביורקרטיים במערכת הסבוכה ומסוגל להירתם עם ניסיונו הרב למשימות לאומיות מורכבות. בין היתר, הם מציינים את המאבק של שפיגלר בתקופת הקורונה, בה כיהן כמנכ״ל הביטוח הלאומי, כדי להנהיג מודל חל״ת גמיש למרות התנגדות משרד האוצר. ״הפקידים לפעמים צריכים שיזיזו להם את הגבינה וינערו אותם״, הם אומרים.
אולם שעה ששפיגלר מיועד לתמרן בין משרדי הממשלה השונים, מערכת היחסים בין שפיגלר ובין פקידי האוצר והרגולטורים במשק האנרגיה רעועה. גורם בממשלה טוען כי שפיגלר עסוק ב״מאבקי אגו וכוח שלא רלוונטיים במלחמה״, וכי מומחיותו הייחודית היא מאבקים קולניים לאור המצלמות עם אנשי האוצר והרגולטורים האחרים. לדברי אותו גורם, ״מנהלים ותיקים עומדים בתור לסייע אפילו בהתנדבות. אבל הם לוקחים את מי שיכול להסית את האש ואת האשמה ל׳פקידים׳ או לגורם שלישי שאינו מי שיצר את הואקום הזה. יכול להיות שזו הגדרת התפקיד ולכן העדיפו את שפיגלר על פני אדירי״.
דוגמה אחת למאבק של שפיגלר בפקידות, התרחש רק השבוע. העול הכספי המוטל כעת על חברת החשמל בשל המלחמה, הוביל לוויכוח סוער וקולני במיוחד בוועדת הכלכלה בכנסת במהלכו טען שפיגלר כי תקף את רשות החשמל ומשרד האוצר וטען כי הם מתערבים בשיקולים המקצועיים של אנשי חברת החשמל, ומנסים להורות להם באילו היקפים לרכוש ציוד לשעת חירום ומתי. שפיגלר דרש מהאוצר ומרשות החשמל לממן את הוצאות המלחמה של החברה, המוערכות בכ-600 מיליון שקל. יו״ר רשות החשמל, אמיר שביט, דחה את האמירות של שפיגלר וטען כי הן אינן מבוססות על הנעשה במציאות, וכי האמירה כאילו הוגשה בקשה לגורמי ההמשלה עבור רכש ציוד ומלאים שלא אושרה היא לא פחות משקרית.
כבר היום עומד החוב של חברת החשמל על כ-40 מיליארד שקל – שנבעו מעליית מחירי הפחם בעולם לאחר תחילת המלחמה באוקראינה. בסוף הרבעון השני של השנה עמד יחס החוב הפיננסי ריאלי נטו ל-EBITDA של חברת החשמל על 6.6, לעומת יעד של 5.4. כעת, עולה החשש שהחברה תיאלץ לגייס חוב נוסף כדי לממן את הוצאות המלחמה, וטרם ברור אם תוכל להעביר את העלויות העודפות לתעריף החשמל – מה שעלול לפגוע עוד יותר ביציבות החברה, מצב נוסף הדורש שדרה ניהולית חזקה ומקצועית.
חברת דירוג האשראי מודי'ס הודיעה השבוע כי תבחן את הורדת דירוג האשראי של חברת החשמל, בין היתר על רקע החלטת הסוכנות להציב את דירוג האשראי של ישראל תחת מעקב. במודיס חוששים כי ככל שסבב הלחימה יתארך, יעשה במשק הישראלי שימוש מוגבר בסולר ופחם על חשבון גז טבעי (לאחר השבתת אסדת תמר בשל המצב הביטחוני), מה שיעמיס עלויות על חברת החשמל ויפחית את רווחיהן של חברות הגז.