סגור
Dun's 100

ניווט קריירה: כיצד לבחור את משרת פיתוח התוכנה הבאה שלך?

אינספור מאמרים נכתבו על סביבת העבודה בחברות הייטק, אך מה עם הגורם האנושי?

בעולם המהיר והטכנולוגי שבו אנו חיים, ישנם אינספור מאמרים העוסקים ב"כיצד לבחור את מקום העבודה הבא שלכם בהייטק". מאמרים אלה עוסקים לרוב ברווחיותה ויציבותה של החברה, רמות השכר המוצעות בה, במודל העבודה הרצוי, ההטבות להם זכאים העובדים, ואפילו בשאלה מהו תקציב ה"תן ביס" החודשי המוקצב לארוחת הצהריים של העובד. אחרי שקוראים את כל זה, עולה מאליה השאלה: מה עם הגורם האנושי כפקטור לבחירה בחברה הבאה בה תעבדו? כלומר מדוע אותם המאמרים כמעט ולא מתייחסים לפקטור המשמעותי של מי הם האנשים שיעבדו איתכם וישתו איתכם קפה במשרד? אותם אנשים שגורמים למקום העבודה להתפוצץ באנרגיה חיובית, ומהווים את הלב והנשמה של כל מקום עבודה.
על כן, במאמר זה נעסוק בנושא הפחות מדובר בנוגע למציאת עבודה בהייטק (וביתר דגש בתחום התוכנה) : האם סביבת העבודה בחברה בה אתם מתעניינים, נעימה ומקבלת או שמא רעילה עבורכם, וכיצד למעשה עושים את הבחירה החכמה?

שיקולים בבחירת צוות תוכנה

כאשר אתם מתראיינים, עומדת בפניכם הזדמנות פז להראות מה אתם יודעים, ויחד איתה ההזדמנות לבדוק את החברה, לראיין את האנשים העובדים בה ולראות אם היא מתאימה לכם. נצלו הזדמנות זו, ובדקו היטב. בסופו של יום אתם רוצים מקום בו תוכלו להישאר לאורך זמן, להתפתח ולהיות מרוצים באופן כללי, לא רק בגלל הטבות או שכר.
בקשו מספר ראיונות, והעדיפו פרונטליים - ככל שאתם מתקדמים בהליך, ייתכן ותפגשו מנהלים שונים. בקשו להיפגש עם המנהל הרלוונטי או זה שמעליו ולשאול אותו את השאלות החשובות לכם. אל תפחדו מעוד פגישה או שתיים. זכרו, מה שאתם משקיעים עכשיו, ישרת אתכם שנים קדימה.
1 צפייה בגלריה
רעות בולוטין פרבדה בוריס סרברו
רעות בולוטין פרבדה בוריס סרברו
רעות בולוטין פרבדה ובוריס סרברו
(צילום: יח"צ)
הגיעו למשרד ושוחחו עם עובדים נוכחיים בחברה - דברו עם חברי הצוות שאליו אתם מיועדים. שוחחו עימם, הבינו את הלך הרוח, ושאלו שאלות. אלה האנשים שתעבדו איתם, ואלה גם האנשים שמכירים היטב את מה שהולך בצוות. בררו לגבי התקשורת בין חברי הצוות, ובדקו אם יש תקשורת פתוחה ושיח פתוח בין חברי הצוות לפתרון בעיות. על הדרך שימו לב לסביבת העבודה, איך נראים המשרדים ומה תנאי העבודה שלהם.
אז מה שואלים?
התמודדות עם הצלחות, כישלונות וטעויות – בררו האם חוגגים הצלחות, והאם חברי הצוות והמנהל או ראש הצוות מפרגנים? האם טעויות נסלחות, גדולות או קטנות ככל שתהיינה? האם חברי צוות מושמצים על טעויות שעשו? בקשו דוגמא של בעיה אקוטית בפרודקשן וכיצד התמודדו איתה. חפשו מקום עם יחס מכיל ותרבות עבודה השואפת לשיפור מתמיד למניעת טעויות.
משימות צוותיות ויחידניות - משימות צוותיות יכולות להצביע על עבודת צוות ומשימות יחידניות על סוליסטים ומוקדי ידע בלעדיים. זה לא בהכרח שלילי, אך יהווה שיקול עבורכם בהתאם להעדפתכם האישית. משימות צוותיות יכולות להצביע למשל על כך ש- pair -programming מקובל בחברה, וזו פלטפורמה נהדרת ללמוד ולהשתפר.
קידום ומעבר פנימי בתוך הארגון - בדקו האם נהוג בארגון להצמיח אנשים מבפנים, ולדאוג להם למסלול קריירה פנימי ולמעברים פנימיים? כמו כן בדקו האם תרבות החברה משאירה לכם מקום לגדול ולהתפתח מקצועית.
חלוקת הידע בצוות - בחנו את חברי הצוות, האם הם נעימים ונותנים הסברים או שמא קצרי רוח וחסרי סבלנות לאחר? האם יש קואוצ׳ינג לעובדים חדשים והאם תוכלו להתפתח מקצועית בצוות? בשלב זה יש לבדוק גם כיצד מתפזר הידע בצוות - אם לצורך העניין מדובר בצוות קטן עם מוקד ידע בודד הדבר יכול להצביע על בעיה (לדוגמא במקרה בו שאר חברי הצוות צעירים או לא מנוסים), במיוחד אם לאותו אדם יחסי אנוש גרועים. שאלו גם מי מחליט על הארכיטקטורה ועל ה-design? האם יש לכם חופש ליצור והאם יש מישהו שגם ניתן ללמוד ממנו?
שימוש בCode Reviews – מקום עבודה שאינו עושה שימוש ב-code reviews מאפשר אמנם מה שיכול להתפרש כגמישות וחופש פעולה, אך לאורך זמן מונע מכם את החניכה והשיפור ממנטורים שעובדים לצידכם. במידה וקיים בחברה תהליך של code review בדקו כמה אישורים נדרשים? מהו אופי הcode reviews? האם השיח נעים וסבלני וההערות באות עם הסבר? האם נשאר לכם מרווח לביטוי עצמי והאם מישהו משנה לכם פיזית את הקוד?
קצב תחלופת האנשים - בררו האם יש מגמה לעזוב לאחר תקופה קצרה, או שניתן למצוא עובדים שממשיכים מספר שנים רב בחברה? במידה ואכן ישנה תחלופה, בדקו האם התחלופה היא כלפי חוץ, לחברות אחרות, או לחילופין במסגרת קידום ושינוי בתוך הארגון פנימה.
Work Life Balance - במסגרת הליכי המיון, חברות רבות מצהירות כי הן דוגלות בשעות גמישות לעובדים, מה שמכונה בעגה המקצועית work life balance. על כן השאלה שצריכה להישאל בשלב זה היא האם תדרשו לעבוד בשעות שלא נוחות לכם? האם שאר חברי הצוות בעלי משפחות צעירות, רווקים או כאלה שהילדים כבר יצאו מהבית? בסופו של יום אופי חברי הצוות עשוי להשפיע על אופי העבודה, ועל השעות בהן מצופה מכם להיות זמינים. בעלי משפחות צעירות לרוב יהיו מחויבים יותר להוצאת ילדים ודאגה להם בשעות אחר הצהריים, והימצאותם בצוות יכולה להצביע על גמישות גדולה יותר בשעות אלה. ישנם גם מקרים בהם ראש הצוות הינו רווק ללא משפחה, אך יחד עם זאת מתחשב מאוד, ולכן, כדאי לבדוק כל מקרה לגופו.
אחוז הנשים, אנשי הקהילה הגאה ובעלי המוגבלויות - בדקו האם החברה מכילה ומקבלת אוכלוסיות מגוונות והטרוגניות? קבלה (בפועל) של השונה יכולה להצביע על אופי החברה, על יחסה לעובדים וכן על אופי העבודה בפועל.
הכנה מקדימה מגדילה את הסיכויים לבחירה נכונה
במאמר זה העלינו מספר היבטים אותם היינו ממליצים לבדוק בהגיעכם לראיונות עבודה במקום חדש בהייטק, וביתר שאת בעולם התוכנה. שימו לב כי ישנם עוד נושאים רבים שעליהם יש לתת את הדעת, שכן הם מהווים חלק בלתי נפרד מהעבודה. על נושאים אלו נמנים: הגדרת התפקיד, המוצר אותו תפתחו, הטכנולוגיות בשימוש, מיקום המשרדים, קרבה לתחבורה ציבורית וסביבת העבודה עצמה (אופן ספייס מול חדרים, וכד׳). קרוב לוודאי שאת הנושאים האלו אתם כבר מכירים, אך בכל זאת כדאי לרענן אותם בראשכם לקראת התפקיד הבא שלכם בענף. בהצלחה.
מאת בוריס סרברו - Principal Engineer, ורעות בולוטין פרבדה - Software Engineering Team Leader, חברת אימפרבה
d&b – לדעת להחליט