סגור
דייב קלהון מנכ"ל בואינג Dave Calhoun CEO of Boeing
מנכ"ל בואינג דייב קלהון. "עיני העולם נשואות אלינו" (צילום: REUTERS/David Ryder)

אחרי שהרס את המוניטין של בואינג: המנכ"ל דייב קלהון יקבל מצנח זהב

בעקבות שורה של כשלים חמורים קלהון יפרוש בסוף השנה ויעזור בינתיים ליצרנית המטוסים למצוא יורש הולם. אחרי שהרוויח כ־63 מיליון דולר מאז 2020, הוא עשוי לקחת הביתה חבילת פרישה של כ־70 מיליון דולר נוספים

ארבע שנים לאחר שמונה למנכ"ל בואינג, דייב קלהון פורש מתפקידו בצל שורה של כשלים חמורים שאירעו בחודשים האחרונים במטוסי החברה. בה בעת, למרות השערוריות, הוא צפוי לעזוב את החברה כשהוא מצויד במצנח זהב מכובד.
הפרישה, הצפויה בסוף 2024, בגיל 67, תרפד את קלהון בחבילת פיצויים של 15 מיליון דולר לכל הפחות, העשויה גם לתפוח לכ־45 מיליון דולר, זאת אם ישכיל לבחור מחליף שישקם את הביטחון של המשקיעים בחברה. במהלך שנותיו בתפקיד, קלהון כשל בטיפול בבעיות המהותיות של בואינג בתחומי הבטיחות ובקרת האיכות והביא להרס המוניטין שלה בקרב הלקוחות.
חרף ההידרדרות ההדרגתית במעמד החברה, רק לפני שנה, מעמדו היה שונה לחלוטין. בפברואר שעבר אישרה בואינג מענק מיוחד בגובה 5.3 מיליון דולר לקלהון, זאת כדי לעודדו להישאר בתפקיד במשך תקופת התאוששות החברה מפגיעת הקורונה והתרסקות שני מטוסים, שהביאה לקרקוע צי ה־737 מקס בכל העולם. אנליסטים ציינו אז, כי המהלך מרמז שהדירקטוריון לא יחפש מחליף לקלהון עד אמצע העשור לפחות, המועד שבו אמורה היתה החברה לחזור לרמות הייצור של טרום המגפה. כעת, בצלן של התאונות הרבות שפקדו אותה בחודשים האחרונים, נטרפו הקלפים, וקלהון מוצא את עצמו בדרך החוצה.
בשלב זה לא ברור בדיוק מה יהיה היקף חבילת הפיצויים, כאשר לפי דובר מטעם בואינג שמסר את הדברים ל־CNN הפרטים הללו יפורסמו בשבועות הקרובים במסגרת דו"חות החברה.
עם זאת, לפי דיווחי החברה לרגולטור, ידוע כי במהלך שלוש השנים האחרונות קיבל קלהון חבילת שכר בהיקף מצרפי של כ־63 מיליון דולר. סכום זה כולל שכר בסיס בגובה 1.4 מיליון דולר, זאת נוסף למיליוני דולרים בתמריצים מבוססי מניות. לפי הערכות המגזין "פורצ'ן", קלהון עשוי לפרוש עם סכום של 24 מיליון דולר, זאת נוסף על האפשרות כי יקבל עוד 45.5 מיליון דולר, אם מניית בואינג תנסוק בכ־40%, מה שעשוי לקרות במידה ויבחר את מחליפו בקפידה. מאז נכנס קלהון לתפקיד, איבדה המניה 42%.
אם לשפוט לפי ההיסטוריה של בואינג, קלהון יכול היה לגרום לנזקים כבדים הרבה יותר לחברה, ועדיין ללכת הביתה עם חבילת פיצויים שמנה. כך, קודמו דניס מולנברג, שהודח בעקבות שתי ההתרסקויות שהביאו למותם של 346 בני אדם, קיבל חבילת פרישה בגובה 80 מיליון דולר.
קלהון, רואה חשבון במקצועו ומנהל ותיק בבואינג, נכנס לתפקיד המנכ"ל בינואר 2020 עם ההבטחה כי החברה תחזור לשורשים ותתמקד בבטיחות ובאיכות. אך התוכנית הזו לא התממשה, והלקוחות של בואינג החלו להשמיע חוסר שביעות רצון מאופן ניהול החברה. ב־2022, מנכ"ל ריאנאייר מייקל אולירי אמר: "הנהלת בואינג מתרוצצת כמו תרנגולות ערופות ראש", והוסיף כי כדאי שתתאפס על עצמה, או "שתעוף לכל הרוחות". סמוך לכך, מנהלי חברת החכרת המטוסים אוואלון ציינו כי בואינג "איבדה את דרכה" וצריכה אולי "הנהגה חדשה".
תחת קלהון, יחסי העבודה בבואינג הידרדרו. החברה פיטרה 16 אלף עובדים לפחות בעקבות מגפת הקורונה והעבירה את ייצור הדרימליינר מהמפעל בוושינגטון, שעובדיו מאוגדים, למפעל בדרום קרוליינה, בו העובדים אינם חברים באיגוד. בקיץ הקרוב, למעלה מ־30 אלף מכונאים של בואינג עשויים להכריז על שביתה שתיכנס לתוקפה לקראת סיום החוזה שלהם בספטמבר.
עזיבתו של קלהון מתבצעת במסגרת גל פרישות בחברה, בניסיון להוציא אותה לדרך חדשה. במאי הקרוב יסיים את תפקידו יו"ר הדירקטוריון לארי קלנר, שיוחלף על ידי סטיב מלנקופף. כמו כן, סטאן דיל, נשיא ומנכ"ל חטיבת המטוסים המסחריים, עוזב באופן מיידי.
2 צפייה בגלריה
המטוס של אלסקה איירליינס עם הפאנל החסר
המטוס של אלסקה איירליינס עם הפאנל החסר
דלת המטוס שנתלשה במהלך טיסת אלסקה איירליינס
(צילום: Instagram/@strawberrvy)
העזיבות יוצאות לדרך על רקע הקריאות של חברות תעופה גלובליות ורגולטורים לשינויי עומק מהותיים ביצרנית המטוסים בעקבות הכשלים. הפרשה החמורה ביותר השנה אירעה ב־5 בינואר, אז נתלשה דלת במהלך טיסה של חברת אלסקה איירליינס. בחודשים האחרונים הבטיח קלהון בכל הזדמנות למשקיעים וללקוחות כי החברה תשתלט על בעיות האיכות שלה.
"כפי שכולכם יודעים, התאונה בטיסת אלסקה איירליינס היתה קו פרשת המים עבור בואינג", כתב קלהון בהודעה לעובדים, עם פרסום דבר פרישתו. "עלינו להמשיך ולהגיב לתאונה הזו בענווה ובשקיפות מלאה. עלינו גם לשמור על מחוייבות מוחלטת לבטיחות ולאיכות בכל הדרגים בחברה. עיני העולם נשואות אלינו, ואני יודע שנצא מהמצב הזה חברה טובה יותר", ציין.

יורשת אפשרית לקלהון: סמנכ"לית התפעול שעמדה בראש חטיבה רווחית

דירקטוריון בואינג כבר החל בחיפושים אחר יורש לדייב קלהון, משימה הצפויה להיות מורכבת מאוד בהינתן האתגרים שעומדים בפני יצרנית המטוסים. אלה כוללים בעיות באיכות הייצור וביקורת גוברת מצד רגולטורים, לקוחות ומשקיעים. קלהון ימשיך לכהן כחבר דירקטוריון, כך שיהיה מעורב במציאת המחליף, ולדבריו הוא מעוניין ב"מישהו שיש לו ניסיון ברור בתעשייה".
ברוח זו, מנכ"ל חברת התעופה אמירייטס, סר טים קלארק, סבור כי על החברה לחפש מנכ"ל בעל ניסיון בהנדסה. "כדי לתקן את הבעיות בבואינג החברה זקוקה למהנדס חזק שיעמוד בראשה, בשילוב שדרה ניהולית שתתעדף בטיחות ואיכות", אמר ל"פייננשל טיימס". עם זאת, הוא הוסיף כי יש עוד לחכות ולראות אם השינויים בהנהלה יפתרו את הבעיות של בואינג. "לרוע המזל הזמן איננו עובד לטובתנו", הדגיש.
אחת המועמדות הבולטות לתפקיד היא סטפני פופ, שמונתה בינואר האחרון לסמנכ"לית תפעול. קודם לכן היא עמדה בראש חטיבת השירותים — החטיבה היחידה בחברה שהניבה רווחים בשנים האחרונות. "פופ מגיעה מהצד הפיננסי, ואני חושב שזו נקודת פתיחה טובה", אמר לעיתון מייקל אולירי מנכ"ל ריאנאייר. "אנשים כאלה מתמקדים בפרטים ומבינים את הלוגיסטיקה".
מועמד אפשרי נוסף הוא דייב גיטלין, דירקטור בחברה המכהן כמנכ"ל קרייר, חברה לייצור מערכות מיזוג. שם נוסף שעלה הוא פטריק שאנהאן, שעומד בראש ספיריט אירוסיסטמס, ספקית חלקים לבואינג. גם היא הואשמה בכשלים, בעקבות תקרית הדלת בטיסת אלסקה איירליינס. שאנהאן עבד בבואינג כ־30 שנה ועזר להחזיר למסלול את הייצור וההרכבה של מטוסי 787 דרימליינר, לאחר שורה של עיכובים. ההערכה היא כי בבואינג יעדיפו מנכ"ל צעיר יחסית, שיוכל לכהן כעשור. סעיף זה פועל לטובת פופ וגיטלין, הנמצאים בשנות ה־50 המוקדמות לחייהם.
חדשות חוץ