החל מ-29 בספטמבר: רכבות חשמליות יקצרו את הנסיעה לנגב המערבי ב-10-20 דקות
משרד התחבורה ורכבת ישראל הודיעו על הפעלת הרכבות החשמליות לראשונה בקווי הנגב המערבי. הנסיעה משדרות לתל אביב תקוצר ל-53 דקות בלבד, במקום שעה ו-6 דקות כיום. בנוסף, יורחבו שעות הפעילות עד חצות באמצע השבוע ויחודש השירות בימי שישי ומוצאי שבת
משרד התחבורה ורכבת ישראל הודיעו היום (ד') כי החל 29 בספטמבר תופעלנה לראשונה רכבות חשמליות בקווי הנגב המערבי. על פי הרכבת, המשמעות היא קיצור של 10-20 דקות בזמני הנסיעה למרכז הארץ, הרחבת שעות הפעילות של הרכבת באמצע השבוע עד חצות, וחידוש תנועת הרכבות בימי שישי ומוצאי שבת.
הרכבות החשמליות שקטות, פחות מזהמות ובעלות האצה מהירה יותר מרכבות דיזל, וכתוצאה מכך זמני הנסיעה שלהן קצרים יותר ויש להן רמת דיוק גבוהה יותר. על פי רכבת ישראל, לפי זמני הנסיעה חדשים, נסיעה משדרות לתל אביב תיארך 53 דקות בלבד (במקום שעה ו-6 דקות) נסיעה מנתיבות לתל אביב 63 דקות בלבד (במקום שעה ו-17 דקות) נסיעה מאופקים לתל אביב 70 דקות בלבד (במקום שעה ו-28 דקות) ובכיוון ההפוך, צפון לדרום, זמן הנסיעה יקוצר אף יותר ויעמוד על 51 דקות מתל אביב לשדרות, 61 דקות לנתיבות, ולאופקים 70 דקות.
בנוסף, יותאם לוח הזמנים של הרכבת לשעות כניסת ויציאת השבת, ויעודכנו שעות סיום ותחילת הפעילות בימי שישי ומוצ"ש. באמצע השבוע הרכבת תפעל עד חצות, בימי שישי תופעלנה רכבות עד השעה 16:00, ובמוצ"ש החל מ-21:00.
על פי הערכה, שעות הפעילות של תחנות שדרות, נתיבות ואופקים, יורחבו עד לקראת חצות בימות השבוע. בימי שישי תופעלנה רכבות עד 15:00 ובמוצ"ש החל מ-21:00. בנוסף, יופעל קו חשמלי חדש, בתדירות של רכבת אחת מידי שעה, בין תחנות אופקים, נתיבות, שדרות, אשקלון, אשדוד עד הלום, יבנה מערב, ראשל"צ משה דיין, כל תחנות ת"א, בני ברק, ראש העין צפון, כפר סבא נורדאו, הוד השרון סוקולוב, רעננה דרום, רעננה מערב והרצליה. עוד נמסר כי יופעל קו בין תחנות באר שבע ואופקים, בתדירות של רכבת אחת מידי שעה. כאשר נוסעים מתחנות הנגב המערבי שיעדם או מוצאם תחנות באר שבע, יבצעו החלפת רכבות בתחנת אופקים ומשם ימשיכו ליעדם.
מהרכבת נמסר גם כי יוארך מסלולה של רכבת אחת מידי שעה, מתוך שתיים, בקו בנימינה-רחובות. לרכבת זו יתווספו עצירות בתחנות כפר חב"ד, יבנה מזרח, אשדוד עד הלום ואשקלון ותבוטל עצירה בתחנת לוד גני אביב. קו נתניה-באר שבע יופעל בתדירות של רכבת אחת מידי שעה, בשעות השיא בלבד, בין תחנות נתניה ורחובות בלבד. השירות לתחנות יבנה מזרח, אשדוד עד הלום, אשקלון, שדרות, נתיבות ואופקים ימשיך כסדרו או ישודרג, באמצעות רכבות בקווים אחרים. בקו בית שמש-נתניה, תתווסף עצירה בתחנת לוד גני אביב ותבוטל העצירה תחנת כפר חב"ד. במקביל, עבודות החישמול ברחבי הארץ נמשכים ובאיזור נען, יופסק זמנית שירות הרכבות בתחנת בית שמש מידי יום שישי בשעה 13:00 ובמוצ"ש.
תנועת "עתיד לעוטף" ברכה על המהלך אך סייגה את החגיגה "זהו צעד חשוב למען כלל תושבי הנגב המערבי ולטובת תחושת החיבור של הדרום למרכז, ואנו מודים לגורמי המקצוע שפעלו לקידומו, רכבת ישראל ומשרד התחבורה. הצעד הזה מגיע אחרי מאבק עיקש ולחץ מתמשך מצד גורמים רבים בהם ראשי רשויות ופעילים אזרחיים, שהבהירו שוב ושוב כי על פרויקט החשמול להסתיים במועד המהיר ביותר האפשרי. עם זאת, הניסיון מלמד כי ההבטחות נבחנות רק כאשר הן מתממשות בפועל. אנו ממתינים לראות את הרכבות החשמליות נכנסות לשימוש מלא, את זמני הנסיעה מתקצרים באמת, ואת השירות היומיומי משתפר עבור התושבים".
פרויקט החישמול היה אמור להסתיים בשנת 2025, אך עקב עיכובים והמלחמה תאריך הסיום נדחה ל-2027 והתייקר בעוד 100 מיליון שקל. כזכור, ביוני רכבת ישראל ספגה ביקורת נוקבת מחברת הבקרה פולק שמונתה מטעם משרד האוצר ומשרד התחבורה לבקר על פרויקט החישמול. חברת הבקרה הוציאה דו"ח חמור על התקדמות הפרויקט שלטענתה מתקדם לאט, בלי עמידה ביעדים שנקבעו וסובל מעיכובים מיותרים וסחבת. גם הפגיעה של רכבת המשא בתשתית החשמול באמצע אוגוסט בדרום תל אביב וכפר ויתקין והשבתת מערך הרכבות למשך יותר משבוע לא הועיל להתקדמות הפרויקט ובימים אלו דריקטוריון הרכבת הורה למקד את כל המאמצים בקידום הפרויקט.






























