סגור

לראשונה: לווייתן תפרסם נתונים מתחנת הניטור שעל האסדה

המשרד להגנת הסביבה לא חייב את מפעילת האסדה לפרסם נתונים זיהום אוויר מתוך האסדה, אולם לפי הסכם שלה עם איגוד ערים הנתונים יועברו לאחר תיקוף לאיגוד ויפורסמו לציבור; ארגוני סביבה: "השליטה במידע נותרה בידי נובל אנרג'י"

שנה וחצי אחרי שהחלה להפיק גז טבעי, אסדת לווייתן הסכימה להתחיל ולפרסם לציבור נתונים מתחנת ניטור האוויר המוצבת עליה. הנתונים מועברים לאיגוד ערים כרמל שרון, והאיגוד מפרסם אותם באתר האיגוד.
עם זאת, על פי ההסכמות בין הצדדים לאיגוד יש אפשרות צפייה בלבד בזמן אמת בנתונים, ללא אפשרות שמירתם ורק לאחר תיקוף שתבצע החברה הם יועברו לאיגוד לצורך פרסומם לציבור. מבדיקת כלכליסט עולה כי באתר איגוד ערים שרון כרמל כבר החלו להתפרסם הנתונים.
האיגוד טוען שמדובר בהישג וכי זוהי הפעם הראשונה בישראל בה מבוצע ניטור על גבי אסדה ונתונים ממנה מפורסמים לציבור.
1 צפייה בגלריה
לווייתן לוויתן לויתן אסדה אסדת קידוח גז טבעי 2
לווייתן לוויתן לויתן אסדה אסדת קידוח גז טבעי 2
אסדת לווייתן
(צילום: אלבטרוס)
האיגוד חתם על הסכם עם חברת שברון (לשעבר נובל אנרג'י) מפעילת האסדה, להתקנת תחנה לניטור רציף על גבי האסדה ופרסום נתוני התחנה לציבור. ההסכם נחתם לפני כשנה, ובהתאם לו הוצבה על האסדה מערכת לניטור רציף של פליטות BTEX וכן מערכת מטאורולוגיה.
ההסכם היה למעשה וולנטרי מאחר שהמשרד להגנת הסביבה לא חייב את שברון להציב ניטור רציף על גבי האסדה, ובעת שהוגש עתירה של מספר רשויות מקומיות הממוקמות באיזור האסדה, בדרישה לחייב את לווייתן לעשות זאת המשרד להגנת הסביבה תמך בנובל וטען שאין בכך צורך.
לאחרונה קיבל האיגוד קוד לצפייה אונליין בנתוני מערכת הניטור שעל גבי האסדה. יחד עם זאת, בשלב הצפייה אין לאיגוד אפשרות להורדה ואגירה של נתוני המערכת, אלא אפשרות לצפייה ופיקוח עליהם בהם בלבד.
על פי ההסכם מבוצע תיקוף של נתוני המערכת, על ידי חברה חיצונית מוסמכת וזאת על בסיס יממתי, ולאחר מכן הם מועברים לאיגוד. בהמשך לכך, בוצעה בדיקה של הנתונים של הצוות המקצועי של האיגוד ולאחר מכן החל השבוע פרסום שוטף באתר האיגוד. הנתונים מהתחנה שעל האסדה מתווספים לנתונים של שלושת תחנות הניטור החופיות שהציב האיגוד אשר מודדות את איכות האוויר מהאסדה ונתוניהם מפורסמים אף הן באתר האיגוד.
יו"ר האיגוד אסיף איזק מסר: "מדובר בפעם הראשונה בישראל בה מבוצע ומפורסם ניטור על גבי אסדה. ההישג הגדול מכולם הוא שלראשונה מבוצע ומפורסם הפיקוח והניטור על איכות הסביבה כבר בעומקו של הים, במקביל לאוויר והיבשה".


יוני ספיר, יו"ר עמותת "שומרי הבית", הגיב לדברים: "האמון שלנו בנתונים הללו מוגבל. לא פורסם לציבור המפרט הטכני של ציוד הניטור. לא ברור כלל היכן על גבי האסדה נמדד הזיהום והיכן מוקם הציוד ביחס למקורות הפליטה המשמעותיים באסדה. אין כל התייחסות לכיווני רוחות, לספי מדידה, לטכנולוגיית המדידה ולהתאמת טכנולוגיה זו לסביבה הימית, למדיניות הכיולים, לגיבוי, לתחזוקה ועוד.
"בנוסף, ההסכם בין האיגוד לנובל אנרג'י מגדיר כי המאפיינים ומערכת הניטור יהיו כפופים לאילוצים תפעוליים של נובל אנרג'י, דבר המבהיר שמדובר באחיזת עיניים ותו לא. יתרה מזו, ברור מההסכם בין הצדדים שנובל אנרג'י עצמה היא היא האחראית העליונה לאימות, דיגול ותיקוף הנתונים ולא קבלן המשנה, כפי שנכתב בהודעה לעיתונות. ברמה המשפטית, השליטה במידע נותרה בידי נובל אנרג'י. כמו כן, נתוני האמת מוחרגים מחוק חופש המידע, כך שהציבור לא יוכל לדעת לאשורו מה באמת היו הנתונים הגולמיים".
משברון נמסר בתגובה: "אנו בטוחים שבעלי העניין שלנו בישראל ייווכחו ששברון מחויבת לעבוד בשיתוף פעולה כדי לבנות מערכות יחסים המבוססות על אמון ועל השגת תוצאות מועילות הדדית. התקנת תחנת הניטור על אסדת לווייתן מהווה הוכחה נוספת למחויבותנו להמשך דיאלוג ושקיפות מול הציבור בארץ".