סגור
שר התקשורת יועז הנדל
שר התקשורת יועז הנדל (צילום: קובי קואנקס)

ללא שקיפות: כך מקדם משרד התקשורת רפורמה מהותית בשוק

משרד התקשורת העביר רפורמת ענק לקיצור הליכי רישיון לחברות חדשות, אך על הדרך מתעלם מהחלטת ממשלה כשלא פרסם דו"ח המפרט את הנימוקים שמאחורי התקנות

"בלי־רוקרטיה", "חוק הסטארט־אפים", "מהפכה רגולטורית בשוק התקשורת", כך קרא משרד התקשורת לתקנות החדשות שנועדו לקצר את תהליך קבלת הרישיון שנדרש כדי להתחיל לפעול בשוק. הרפורמה החדשה בהחלט תעודד שחקנים חדשים להיכנס לשוק, אך קידום הרפורמה נעשה בניגוד לחוק: הרפורמה פורסמה ללא דו"ח "חקיקה חכמה" (RIA), שבו המשרד נדרש לפרט את הבעיה שאותה הוא מנסה לפתור, מה תהיה עלות הפתרון, האם יש חלופות זולות יותר ומה נעשה בעולם בתחום.
שר התקשורת יועז הנדל הדגיש בנאומיו בעיקר את השינוי החיובי בתקנות: מעתה, חברות שרוצות להיכנס לתחום לא יידרשו לחכות לקבלת רישיון מהמשרד ויוכלו לפעול בתוך 10 ימים בלבד. השינוי הזה מבורך, אבל יחד איתו אושרו בכנסת 81 עמודים של חובות שאליהן תהיה כבולה כל חברת תקשורת קטנה שמעוניינת לקבל היתר, בלי שפורסם ההיגיון מאחוריהם.
לו המשרד היה מבצע "חקיקה חכמה" כנדרש ומפרסם את הדו"ח במועד שאליו הוא מחויב מתוקף החלטות הממשלה, ייתכן שהיה נסוג מרבות מהדרישות הללו. לחברות התקשורת ניתנו רק 16 ימים להגיב ל־81 עמודי הרפורמה.

להלן כמה דוגמאות לסעיפים חסרי היגיון ברפורמה: ניתוק לקוח יתאפשר רק לאחר ארבעה חודשים שלא שילם. השינוי הזה לא רק יקשה על חברות קטנות, הוא גם יפגע בלקוח שיצבור חובות; ללקוחות מעל גיל 65 הודעות יישלחו דרך הדואר, אלא אם הלקוח בחר אחרת. לא רק שהסעיף הזה משונה, כי בגיל הזה לרבים יש אוריינטציה טכנולוגית, הוא גם מחייב את חברות התקשורת לשאוב נתונים ממשרד הפנים בנוגע לגיל הלקוחות; כדי לספק שירותים ללקוח עסקי החברה תידרש לוודא שיש לעסק לפחות 10 מנויים בשלושה מקומות גיאוגרפיים שונים בארץ; כל חברת תקשורת קטנה שמספקת לדוגמה אינטרנט לבית קפה תידרש לתת לדוגמה שירות לקוחות לא רק לבית הקפה עצמו אלא גם ליושבי בית הקפה שמשתמשים ברשת; עוד דרישה היא לנתק לקוח בתוך 24 שעות מהרגע שביקש להתנתק, במקום בתוך יום עסקים. המשמעות היא שאם לקוח מבקש להתנתק ביום שישי, יש להעסיק עובדים גם בשבת.
ממשרד התקשורת נמסר בתגובה: "ייעודה של הרפורמה הוא בראש ובראשונה מיגור רגולציה עודפת בשוק התקשורת ופתיחת השוק לשחקנים חדשים ולמשקיעים חדשים בארץ ובחו"ל. בניגוד לטענות, כל שלבי ה־RIA שעניינם שיתוף הציבור התבצעו על פי הכללים. בנוסף קיימנו הליכי שיתוף ציבור ושקיפות בכל הליך עבודת המטה. מכאן שהתכלית של שקיפות ושיתוף הציבור הושגה בתהליך העבודה לאורך כל הדרך וממשיכה גם בימים אלו.
"לכן העיסוק בהיבט הטכני והבירוקרטי של ה-RIA, במקום במהותה ובתכליתה, דווקא כשמדובר בדה־רגולציה מהדרמטיות שידע השוק הישראלי תוך מעבר מרגולציה ישראלית לרגולציה אירופית, הוא תמוה לכל הפחות. RIA מצומצמת לרפורמה תתפרסם בימים הקרובים".