סגור

בלעדי
חברת החשמל תשקיע 40 מיליארד שקל בעמידה ביעדי אנרגיה ירוקה

אחד החסמים בפני כניסה של אנרגיות מתחדשות הוא מגבלות יכולת ההולכה של רשת החשמל. כדי לעמוד ביעד של 30% אנרגיה ירוקה ב־2030, החברה תפרוס עוד 150 אלף ק"מ של קווי מתח גבוה וקווי הולכה בהשקעה של 4 מיליארד שקל בשנה

חברת החשמל מעריכה כי תידרש להשקיע של כ־40 מיליארד שקל כדי לעמוד ביעד האנרגיות המתחדשות לשנת 2030. ההשקעה תיפרס על פני עשור, כ־4 מיליארד שקל בשנה. כך עולה מנתונים שמנכ"ל חברת החשמל עופר בלוך הציג בשבוע שעבר לדירקטוריון החברה. ההשקעה נדרשת כדי לעמוד באתגר של הקמת רשת לתמיכה בייצור 30% אנרגיות מתחדשות בשנת 2030, בהתאם ליעד שקבעה הממשלה. הדירקטוריון אישר את תוכניות העבודה המיועדות.


מהנתונים עולה כי נדרשת תוספת של 15,777 ק"מ קווי רשת מתח גבוה, בכדי לעמוד ביעד. על פי הערכה ראשונית בשנת 2030 יידרשו כ־40 אלף ק"מ קווי מתח גבוה בעוד שבסוף 2020 עמד היקף הקווים בפועל על כ־29 אלף ק"מ. נתון זה שיקף גידול בקצב איטי ביותר מאז 2010 אז בפועל היו 25,000 ק"מ קווי מתח גבוה.
גם רשת קווי ההולכה נדרשת לפיתוח מסיבי. ברשת זו היו ב־2010 כ־5,200 ק"מ שגדלו ל־5,715 ק"מ בסוף 2020. היעד ל־2030 לפי הערכה ראשונית הוא שנדרשים 8,000 ק"מ קווי הולכה, כלומר תידרש תוספת של 2,285 ק"מ. תחנות המשנה יצטרכו לגדול מ־220 היום ל־300 תחנות ב־2030. כלומר תוספת של 80 תחנות משנה, לעומת גידול של 20 תחנות בלבד בעשור החולף.
אחד החסמים המרכזיים העומדים כיום בפני כניסה מסיבית יותר של אנרגיות מתחדשות הוא מגבלות יכולת ההולכה של רשת החשמל ותת פיתוח הרשת. למעשה, זכיית יזמים במכרז אינה מבטיחה להם חיבור לרשת והדבר תלוי ביכולת הרשת לקלוט הספק נוסף.
רשת ההולכה לא פותחה בקצב הדרוש במשך שנים רבות, בין השאר על רקע היותה של חברת החשמל מונופול.בעבר לא היה תמריץ גבוה מספיק לחברת החשמל לפתח את הרשת בקצב מהיר, בעיקר לא בעת שהשוק נפתח לתחרות ויצרני חשמל פרטיים ביקשו להתחבר לרשת.

1 צפייה בגלריה
עופר בלוך מנכל חברת החשמל
עופר בלוך מנכל חברת החשמל
מנכ"ל חברת החשמל עופר בלוך. "אתגר עצום"
(אוראל כהן)

הרפורמה במשק החשמל מיקדה את חברת החשמל כמונופול טבעי בתחום ההולכה, ואילו בתחום היצור חברת החשמל כבר איננה מונופול. בכדי להתאים את היעדים למצב בשטח נראה שחברת החשמל עומדת בפני השקעות חסרות תקדים. המנכ"ל בלוך התבטא לאחרונה במספר פורומים בהקשר להשקעות הנדרשות בפיתוח רשת ההולכה כדי לתמוך את המהפכה הירוקה, ואמר: "נעשה הכל לעמוד ביעד שהציבה שרת האנרגיה. זהו אתגר עצום ואנו מחוייבים לו".
לאחרונה השיקה חברת החשמל מפה אינטראקטיבית באמצעותה ניתן לבחון מה הסבירות לקבל אישור חיבור לרשת החשמל על בסיס זמינות ברשת, לפי כתובת. מהמפה עולה כי הסבירות לחיבור גבוהה מאוד באיזור ירושלים, תל אביב וחיפה ונמוכה מאוד בדרום הארץ.
המערכת פותחה לטובת לקוחות המעוניינים להיות חלק ממהפכת הייצור המבוזר ולהקים מערכת ייצור חשמל עצמאית על בסיס הסדרות אותן מפרסמת רשות החשמל.
המערכת פועלת בגרסת בטא ומתעדכנת מדי רבעון. בהמשך תעלה מערכת משודרגת שתתעדכן בזמן אמת.