סגור

תשכחו מסגירת רדינג - תחנת הכוח תמשיך לפעול עוד 10 שנים

התוכנית לסגירת תחנת הכוח בתל אביב במהלך השנה הבאה בוטלה. המועצה הארצית לתכנון ובנייה אישרה את המשך ההפעלה עד ינואר 2026, והורתה להכין תוכנית שתאפשר הארכה נוספת עד 2032

התוכנית לסגירתה של תחנת הכוח רדינג בתל אביב נכנסת למגירה. התחנה הצמודה לנמל הישן בעיר תמשיך לפעול לפחות עד 2030, וייתכן שאפילו עד 2032. לפי התוכנית האחרונה, התחנה היתה אמורה להיסגר בשנה הבאה.

המועצה הארצית לתכנון ובנייה, בראשות שלומי הייזלר, יו"ר מטה הדיור הלאומי, החליטה היום לאשר את המשך הפעלת יחידות הייצור רדינג לפחות עד ינואר 2026. בנוסף הורתה המועצה להכין תוכנית שתאפשר את המשך הפעילות של התחנה עד שנת 2030, עם אפשרות להארכה בשנתיים נוספות.
ההחלטה התקבלה לאחר שנשמעה עמדת משרד האנרגיה וחברת ניהול המערכת הממשלתית נוגה, ולאחר שהוצגה בפני המועצה החלטת הממשלה מאוגוסט האחרון בדבר אספקת חשמל לגוש דן. בין היתר הובהרה הנחיצות בהמשך הפעלת רדינג לאחר שנת 2022 - המועד המתוכנן המקורי לסיום פעילות התחנה. מצד אחד רדינג ממוקמת על קרקעות מהיקרות בארץ, כך שהמתחם כולו קורץ לקבלנים ולמדינה לבנייה. מצד שני אין כרגע תחליף שיאפשר לספק חשמל לגוש דן.
1 צפייה בגלריה
מימין : תחנת ה כח רידינג ב תל אביב
מימין : תחנת ה כח רידינג ב תל אביב
תחנת הכוח רדינג
(צילום: צביקה טישלר)

תחנת הכוח המדוברת מפיקה חשמל בהספק של כ-430 מגה-ואט, והיא פעילה כבר עשרות שנים. לפני כ-15 שנה היא הוסבה לעבודה בגז טבעי, שצמצמה את זיהום האוויר שהיא יוצרת, אולם היחידות נמצאות בסוף תקופת הפעלתן ונחשבות מזהמות, ובנוסף לכך במקום יש מצבורי אסבסט מסוכנים שדורשים טיפול ופינוי.
במסגרת הרפורמה בחברת החשמל מסוף 2018 נקבע שרדינג תימכר לשוק הפרטי, אך זאת לא לפני שתובטח אספקת החשמל למשק באמצעות הכפלת כוח הייצור במקום והחלפת הטורבינות בחדשות יותר. המכרז למכירת התחנה היה אמור לצאת לדרך השנה, אולם המדינה לא קיבלה החלטה סופית בעניינה, ומשום כך הוחלט למכור את תחנת הכוח חגית לפני רדינג. בינתיים הוארך מעת לעת בתקופות קצרות היתר ההפעלה של התחנה בתל אביב. כעת הוחלט להאריך את הפעלתה, כנראה עד לעשור הבא.
המועצה קבעה כי התוכנית לאפשר את הפעלת תחנה הכוח עד 2030 תכלול תסקיר השפעה על הסביבה ותובא לדיון במועצה. כמו כן בתוך שנתיים יציג צוות שמונה מכוח החלטת הממשלה באוגוסט את התקדמות קידום ייצור והולכה חלופיים לתחנה ברדינג. כיום עומדות על הפרק שתי אפשרויות: תחנת קסם של קסם אנרגיה ותחנת ריינדיר בדרום השרון. מצד אחד נטען כי לא ייתכן שהפריפריה תמשיך לייצר את החשמל של תושבי המרכז, מה גם שהולכתו כרוכה בהקמת תשתיות במיליארדי שקלים, ולכן יש לאשר הקמת תחנת כוח חדשה במרכז הארץ.
מן הצד השני עומדת הטענה ההפוכה, שלפיה אין היגיון כיום להקים תחנת כוח חדשה, ויש להרחיב תחנות כוח קיימות, למשל באשקלון או בחדרה. לפי טענה זו, תשתיות ההולכה, ככל שיוקמו ממילא, יוכלו לשמש בהמשך את האנרגיות המתחדשות.
משבר אנרגיה בדרך?
בתוך כך פורום יצרני החשמל הפרטיים טוען כי ישראל לא נערכת כראוי, ומשבר האנרגיה שפקד את אירופה עלול להתרחש גם אצלנו. מעבודה שערך הכלכלן הראשי של BDO חן הרצוג עבור הפורום עולה כי בשנת 2021 חלה עלייה משמעותית בהיקף יצור החשמל בפחם ובפליטות גזי החממה באירופה, זאת בעקבות משבר האנרגיה החמור שהתרחש במחצית השנייה של השנה.
מהניתוח עולה כי על רקע הצמיחה הכלכלית לאחר משבר הקורונה, כניסת הרכבים החשמליים ושינויי האקלים, חלה עלייה בביקוש לחשמל. במקביל בשנים האחרונות נוצר מחסור ביכולות ייצור חשמל קונבנציונלי במדינות רבות כמו בריטניה, בעקבות עצירת תכנון והשקעה בתחנות כוח חדשות וסגירת תחנות ישנות. תנאי אקלים קיצוניים כמו רוחות, סופות חול וירידה בשעות השמש הובילו לצמצום בהיקף ייצור החשמל מאנרגיות מתחדשות. בתוך כך גורמים אלה הגבירו את צריכת הגז הטבעי ואת היקף ייצור החשמל בפחם, אשר הביאו לעלייה במחירי החשמל ולגידול בפליטות.
"המסקנות העיקריות לשוק הישראלי ממשבר האנרגיה באירופה הן כי נדרש, במקביל לקידום אנרגיות מתחדשות, להגדיל את כושר הייצור בגז טבעי כדי להבטיח ביטחון אנרגטי במציאות משתנה", מציין נתי בירנבוים, מנכ"ל פורום יצרני החשמל הפרטיים. "אנחנו רואים כיצד בשנים האחרונות הביקוש לחשמל צומח גם מחוץ לעונות השיא (מאי וספטמבר), איך מזג האוויר נהיה קיצוני יותר, ואיך זמינות האנרגיות המתחדשות משתנה בהתאם.
"כבר שלוש שנים שהממשלה משתהה בפרסום מכסות חדשות לתחנות כוח בגז טבעי, בעוד פרק הזמן המינימלי להקמת תחנת כוח הוא שבע-שמונה שנים. המשמעות היא שכבר היום אנחנו בפיגור, וקיים חשש ממשי שלא נוכל לספק את הביקושים הצפויים. ללא הקמת כושר ייצור נוסף ומיידי, אמינות האספקה עלולה להיפגע, ומימוש יעדי משק האנרגיה בתחום הרכב החשמלי והאנרגיות המתחדשות יתעכב".