סגור
צי משאיות בכביש 443
צי משאיות בכביש 443. חשש בענף ההובלה שייווצר צוואר בקבוק שיפגע במשק (צילום: אלכס קולומויסקי)

אלפי אוטובוסים ומשאיות בלי נהגים: בתחבורה ובהובלה מתחננים להקצאת לעובדים זרים

כדי לפתור את מצוקת כוח האדם בענף ההובלה, נדרשים 3,500 עובדים זרים לתחום - כך טוענים במועצת המובילים והמסיעים. לפי הערכות, הנזק שנגרם למשק בעקבות המחסור בנהגים מקצועיים עומד על 10 מיליון שקל במונחי תוצר ליום

אמש התקיים דיון בוועדה המיוחדת לעובדים זרים בכנסת שבחן הקצאת מכסה של עובדים זרים כנהגי רכב כבד, שממנו עולה מצוקה חמורה במספר נהגי המשא בארץ, מצב שמוביל באופן ישיר להפסדים כספיים, פגיעה במשק ושיבוש התחבורה בארץ.
במהלך הדיון מועצת המובילים והמסיעים הציגה ממצאים מדאיגים. לטענת המועצה, קיים מחסור חריף בכוח אדם בענף, סוגיה שגם משרד הכלכלה מכיר, ויש צורך בהקצאה של 3,500 עובדים זרים לתחום. ענף ההובלה רשם צמיחה משמעותית בשנים האחרונות, כאשר שווי שוק הלוגיסטיקה עלה מ־69 מיליארד דולר ב־2018 ל־86 מיליארד דולר ב־2024, וההערכה היא שהנזק שנגרם למשק בעקבות מחסור בנהגים עומד על 10 מיליון שקל במונחי תוצר ליום.
במועצה הסבירו כי המכסה המבוקשת נועדה לתת מענה מיידי וחיוני לצורכי הענף שצומחים בקצב מהיר, בעוד ענף ההובלה מתקשה להדביק את הקצב בשל מחסור חמור בנהגים מקצועיים. במועצה הסבירו שהמצב הנוכחי יוצר צוואר בקבוק שפוגע בכל שרשרת האספקה ובתפקוד המשק כולו: "אין זה סביר שמאמצים אדירים יושקעו בגיוס עשרות אלפי עובדים זרים לענפי המשק הללו, מבלי להבטיח יכולת לוגיסטית להובלת חומרי גלם, בטון וציוד רב, עניין המשבש משמעותית את העבודה על קווי הייצור, מגדיל באחוזים ניכרים את עלויות הייצור, הבנייה והמסחר, ופוגע במוניטין של פירמות מול לקוחות בארץ ובחו"ל".
הבקשה של המועצה אינה חריגה. ב־2016 יובאו לישראל, בשיתוף מועצת המובילים והסוכנות היהודית, כ־80 נהגי רכב כבד ממדינות חבר העמים, אשר עברו בהצלחה תהליך מקצועי להמרת רישיון והסמכה בארץ.
ב־2023 קידם משרד התחבורה הצעה להביא מחו"ל 3,500 נהגי רכב כבד. ההצעה החדשה של המועצה מדברת כאמור על 3,500 עובדים, שיגיעו לארץ בשתי פעימות, כדי לאפשר היערכות הדרגתית ומבוקרת של הענף.

זמני המתנה ארוכים והפסקות בקווים

לצד הנתונים על נהגי המשא, עולה גם מחסור בנהגי תחבורה ציבורית, סוגיה שבה תדון הוועדה בחודש הבא. גם בענף התחבורה הציבורית רואים בעובדים זרים כפתרון אפשרי. חברות התחבורה הציבורית מספרות על קושי לגייס עובדים, כאשר כבר היום חסרים בענף כ־5,000 נהגים - מחסור שמשפיע על זמני ההמתנה הארוכים לאוטובוסים והפסקות בקווים, במיוחד באזורים פריפריאליים.
פורום מפעילי התחבורה הציבורית - שמייצג את החברות אלקטרה אפיקים, אקסטרה, מטרופולין, סופרבוס, קווים, תנופה, נתיב אקספרס, דן בדרום, דן באר שבע ודרך אגד - כבר פנה בנושא לוועדה המיוחדת לעובדים זרים וביקש לאשר תקנים של עובדים זרים כנהגי תחבורה ציבורית, מציאות שכיום עדיין לא קיימת בישראל. "השלכות המחסור בנהגים בענף התחבורה הציבורית הנן דרמטיות, וכוללות פגיעה קשה באיכות השירות וביכולת העמידה בלו"ז הנדרש, איחורים, אי־ביצועים, פגיעה באמינות השירות המובילה בין היתר להעדפת שימוש ברכבים פרטיים באופן המגביר את עומסי התנועה בכבישים ומשליך בשלל היבטים על המשק כולו, עומס על הנהגים הקיימים, וחסם ממשי ליכולת שיפור שירותי התחבורה הציבורית לטובת כלל הציבור", לשון הפנייה.
כלל הגופים מבהירים כי הבאת עובדים זרים לא תגרום לפגיעה בהעסקת עובדים ישראלים, כיוון שחרף העובדה שיש תקנים רבים פנויים, אין מספיק עובדים ולכן לא צפויה כל פגיעה בנהגים הקיימים.
עד שיימצא פתרון, נראה כי חברות התחבורה הציבורית מתמקדות בפתרונות פנימיים, כגון שיפור תנאי העבודה והגיוס המקומי, כדי להתמודד עם המחסור בנהגים. במכללת אלקטרה מציעים לממן את שכר הלימוד של הנהגים החדשים, ולשלם משכורת במשך שלושת חודשי הלמידה, בתמורה להתחייבות לעבוד בחברה. באגד הציעו 75 אלף שקל מענק התמדה לנהגים חדשים שיישארו בחברה יותר משלוש שנים, והבטיחו קרן השתלמות מהיום הראשון בעבודה ותגמול לעובדים מצטיינים.

המחסור בזרים משפיע גם על עבודות תשתית במטרו

המחסור בעובדים זרים אומנם משפיע ישירות על ענף התחבורה, אך לא רק בתחום הנהגים אלא גם בתחום עבודות התשתית והקמת מערכי התחבורה הציבורית כמו הרכבת הקלה והמטרו. בדיונים של רשות המטרו כבר תקופה ארוכה שמנסים למצוא פתרון לבעיית המחסור בעובדים זרים שצפויה להערים קשיים על הקמת הקווים החדשים. החשש הגובר לביטחונם האישי, לצד מגבלות תעופה וביטולים של הסכמים עם מדינות מתנדנדות דיפלומטית, כמו טורקיה, גרמו לאלפי עובדים שעבדו בענף הבנייה לעזוב את הארץ או לוותר על עבודה בישראל.
ברשות המטרו בוחנים את הסוגיה מקרוב והביעו דאגה כיוון שאף שממשלת ישראל מנסה להתמודד עם המשבר באמצעות גיוס עובדים ממדינות חלופיות ואישורי כניסה מזורזים, הפער בין הדרישה להיצע גורם למצב שבו כל מכסה חדשה "נשאבת" במהרה על ידי ענפי הבנייה והסיעוד.
במצב כזה אין לרשות יכולת לגייס מראש עשרות אלפי עובדים זרים, כפי שדרוש להקמת המטרו. החשש העיקרי הוא שכל מחסור יוביל לעיכובים בעבודות ודחייה בפתיחת הקווים, בעיקר לאור העובדה כי כבר היום לא מצליחה המדינה להתמודד עם הביקוש הגדל לעובדים זרים.