סגור
חברת תעופה Wizz Air WizzAir וויז אייר אבו דאבי
חברת תעופה וויז אייר באבו דאבי. שינתה את התנאים בלי להודיע (צילום: WizzAir)

בקשה לייצוגית נגד וויז אייר על שינויים בתנאי מועדון ההטבות: "נעשו חד צדדית ובניגוד לחוק"

הבקשה לתביעה ייצוגית בגובה 15 מיליון שקל הוגשה לביהמ"ש המחוזי לוד, נגד חברות של ענקית הלואו קוסט בעולם - וויז אייר הונגריה, בריטניה, אבו דאבי ובריטניה. נטען כי בין היתר, שינתה החברה באופן חד צדדי את תנאי המועדון וצמצמה הטבות, ללא הודעה מוקדמת."השתמשה בטקטיקה לא הוגנת ובניגוד לחוק הגנת הצרכן"

מועדוני ההטבות של חברות התעופה הפכו לחלק בלתי נפרד מההיצע ללקוחות, והם מתחרים ביניהם על חברי מועדון באמצעות מגוון הצעות מפתות והטבות. במקרה של וויז אייר (Wizz Air), מדובר ביותר ממיליון לקוחות, אך לטענת תובע ייצוגי מישראל, לא כל ההטבות במועדון אכן ניתנות ללקוחות, וגרוע מכך, מי שמבקש להשתחרר מהמועדון מתקשה לעשות זאת.
השבוע הוגשה לבית המשפט המחוזי מרכז בלוד בקשה לתביעה יצוגית, באמצעות עו"ד צביקה מצקין, ובשמו של מבקש התביעה, יניב מינק, נגד חברות התעופה של וויז אייר הונגריה, בריטניה, אבו דאבי ובריטניה. על פי הבקשה, וויז אייר פגעה בחברי מועדון ההטבות שלה, "Wizz Discount Club", בכך ששינתה באופן חד צדדי את תנאי המועדון לרעתם, וללא מתן הודעה מוקדמת. חברי המועדון הישראלים ששילמו עבור חברותם במועדון ההטבות נפגעו כאשר במהלך תקופת חברותם שינתה וויז אייר את תנאי המועדון באופן שגרע מההטבות שהובטחו להם, לדוגמא זכאות של 10 יורו הנחה על כל הזמנת טיסה מעל 20 יורו.
עוד נטען, כי לחברי המועדון לא ניתנה הודעה מוקדמת טרם כניסת השינויים בתקנון לתוקף. הבקשה טוענת, כי במקרים מסוימים, וויז אייר עשתה שימוש במנגנון "ברירת מחדל" לא חוקי, כאשר לקוחות שרצו לבטל את החברות במועדון בעקבות השינויים, נדרשו ליזום שיחות טלפון למוקד השירות של החברה בחו"ל שפועל רק בשפה האנגלית. התובע דורש מבית המשפט להוציא צו הקובע כי וויז אייר הפרה את חוק הגנת הצרכן, לחייב את וויז אייר לשלוח הודעות כחוק לחברי המועדון על צמצום ההטבות ובהן לפרט באופן מלא את כל השינויים הנוספים שבוצעו בתנאי המועדון, ולהאריך את תחולתם של תנאי המועדון הקודמים והמיטיבים, לרבות מתן תקופה נוספת של שלושה עד ארבעה חודשים למימושם עקב ההפסד שנגרם ללקוחות.

1 צפייה בגלריה
עו"ד צביקה מצקין
עו"ד צביקה מצקין
עו"ד צביקה מצקין
(צילום: דורון לצטר)

בנוסף, התביעה כוללת דרישה לפיצוי כספי בגין הנזק הממוני שנגרם לחברי הקבוצה כתוצאה ממניעת ההטבות, בתוספת הפרשי ריבית והצמדה או החזר מלא של תמורת דמי החברות במועדון. התובע גם מבקש לחייב את וויז אייר לאפשר ללקוחותיה לבטל את חברותם במועדון לא רק באמצעות שיחה טלפונית לחו"ל, אלא גם באמצעות דואר אלקטרוני או אתר האינטרנט שלה, כנדרש בחוק הגנת הצרכן. "מועדון הלקוחות של וויז אייר, דיסקואנט קלאב, מונה רבבות לקוחות ישראלים", אומר עו"ד צביקה מצקין. "הייחוד של מועדון הלקוחות הזה הוא שמדובר בחברות ל-12 חודשים מיום רכישת החברות המועדון, החברות במועדון מקנה הנחות על רכישת כרטיסי טיסה וכבודה. הבקשה לאישור תובענה ייצוגית שהוגשה באמצעות משרדי עוסקת בשינוי תנאים והטבות לחברי המועדון שביצעה וויז אייר באופן חד צדדי למרות שחוק הגנת הצרכן אוסר על ביצוע שינוי תנאים במהלך תקופת חברות קצובה בזמן".
כיצד זה בא לידי ביטוי מול הלקוחות?
"למשל, וויז אייר קבעה כי הנחה של 10 אירו תינתן מעתה על כרטיסי טיסה החל מ-29.99 אירו במקום החל מ- 19.99 אירו. וויז אייר הבינה כי מדובר בשינוי אסור ולכן אפשרה לחברי המועדון לבטל את החברות ולכאורה לקבל את הכספים ששילמו בעת הצטרפותם. אך בפועל וויז אייר השתמשה בטכניקה תאגידית המכבידה על לקוחות ומנצלת חולשות אנושיות תוך שקבעה כלל ברירת מחדל, כי מי שלא יודיע לה אחרת בשיחה למוקד שירות טלפוני בחו"ל כי הוא מעוניין בביטול חברותו והשבת כספי ההצטרפות, ייחשב כמי שהסכים לתנאים החדשים ולא יוכל לקבל החזר כספי. הסברנו כי שימוש בברירת מחדל כזו אסור, כיוון שהוא נועד למנוע בפועל את אפשרות לביטול עבור חלק גדול מהצרכנים וכך להותיר את כספי מועדון החבר של הלקוחות בידי וויז אייר, למרות פגיעה בתנאי המועדון. הטקטיקה הזו מבוססת על מחקרים המראים שצרכנים לא יבצעו פעולה אקטיבית של חיוג והמתנה למענה במוקד שירות לקוחות בחו"ל בשפה באנגלית. הובהר בתביעה כי הטקטיקה הזו מהווה השפעה בלתי הוגנת לפי חוק הגנת הצרכן ומפרה את הנחיית הממונה על הגנת הצרכן. הנזק המוערך - כ-15 מיליון שקל".
וויז אייר בחרה שלא להגיב.