מטוסים קורקעו והרווח של וויז אייר צנח ביותר מ-40%
בעיות במנועי פראט אנד ויטני הובילו לקרקוע של עשרות מטוסים - כמעט חמישית מהצי של חברת הלואו קוסט ההונגרית - ופגעו ברווחיות; וויז אייר החליטה לא לפרסם תחזית לשנה הקרובה, והמניה מגיבה בירידות חדות
חברת הטיסות המוזלות וויז אייר (Wizz Air) דיווחה על ירידה חדה ברווחים בשנה הפיסקלית החולפת, לאחר שכמעט חמישית מצי המטוסים שלה הושבת בשנה שעברה בשל בעיות במנועים.
החברה ההונגרית שנסחרת בבורסה בלונדון, דיווחה שהרווח התפעולי ב-12 החודשים שהסתיימו ב-31 במרץ נפל ב-61% ל-167.5 מיליון יורו - מתחת ציפיות השוק ל-246 מיליון יורו. הרווח הנקי צנח ב-41.5% ל-213.9 מיליון יורו, עקב עלויות גבוהות יותר והגבלות קיבולת שנבעו מקרקוע של יותר מ-40 מטוסים.
וויז ציינה בדוחות כי זו הייתה "שנה של אתגרים משמעותיים", כאשר בממוצע 44 מטוסים הושבתו במהלך השנה, בשל בעיות במנועי GTF של יצרנית המנועים פראט אנד ויטני, המותקנים במטוסי איירבוס A320NEO.
וויז אייר היא חברת התעופה האירופית שנפגעה הכי קשה מהבעיות במנועי פראט אנד ויטני, והוציאה שתי אזהרות רווח בשנה הפיננסית האחרונה.
מנכ"ל החברה, יוז'ף וראדי (József Váradi), מסר כי השנה אופיינה ב"חוסן ושינוי", וכי וויז אייר ביצעה התאמות מבניות כדי להתמודד עם סביבה עסקית בלתי צפויה.
"בסביבה שבה אתגרים נדירים הפכו לשכיחים, וויז אייר התפתחה מבנית, והטמיעה גמישות מוגברת במודל הפעולה הסטנדרטי שלנו. למרות שלעתים קרובות מתייחסים לכך כ'קל יותר לומר מאשר לעשות', אירועי השנה החולפת בחנו הן את החברה והן את ההנהלה. יצאנו חזקים יותר, חכמים יותר ומוכנים יותר".
וראדי הוסיף כי מספר המטוסים המקורקעים יתחיל לרדת הן במונחים מוחלטים והן יחסיים, והדגיש כי החברה היא "עסק עמיד יותר כיום".
נכון ל-9 במאי, לחברה היו 37 מטוסים מקורקעים והיא צופה שבסוף המחצית הראשונה של שנת הכספים 2026, 34 מטוסים יישארו מקורקעים.
החברה אמרה כי לא תספק תחזית לשנת 2026 בשלב זה של השנה, לנוכח "ראות מוגבלת" לאורך עונות המסחר שלה.
עם זאת, היא ציינה כי לוח הזמנים שלה לקבלת מטוסים מאיירבוס עודכן גם הוא כלפי מטה.
"בהתחשב בהחזרת מטוסים מחכירה, הצי צפוי כעת לגדול מ-231 מטוסים בסוף מרץ 2025 ל-305 מטוסים בסוף מרץ 2028; זאת לעומת התחזית הקודמת של 380 מטוסים באותו מועד", כתבה בהצהרה.
במהלך השנה קיבלה החברה 26 מטוסי A321neo חדשים ו-14 מנועי GTF רזרביים, מה שסייע להקל חלקית על השפעת הקרקועים. נכון להיום, יותר מ-67% מהצי של וויז אייר מורכב ממטוסים בטכנולוגיה חדישה, כשמתוך 234 מטוסים 152 הם מדגם A321neo, שישה A320neo ואחד A321XLR.
למרות האתגרים, וויז אייר הציגה עלייה קלה במספר הנוסעים ל-63.4 מיליון - שיא שנתי חדש אחרי 62 מיליון נוסעים בשנה הקודמת. ההכנסה ליחידת מושב עלתה ב-3.9%, בעוד עלות ליחידת מושב (בנטרול השפעות מחירי הדלק) עלתה בשיעור חד יותר של 10.9%. מנגד, עלות הדלק ירדה ב-3.1%. למרות העלייה בהכנסות לנוסע, העלייה החדה בעלויות שחקה את הרווחיות.
וויז אייר הצליחה לשמור על EBITDA כמעט זהה לשנה שעברה - 1.1 מיליארד יורו - ועל תזרים מזומנים של 1.74 מיליארד יורו, עלייה של 9.3% לעומת השנה הקודמת.
מניית החברה נחתכת ביותר מ-25% בבורסת לונדון לאחר הדוחות, ומציגה צניחה של 48% בחישוב 12 החודשים האחרונים (כולל הנפילה של היום), מה שממקם אותה כמניית חברות התעופה הגרועה ביותר באירופה בשנה האחרונה.






























