סגור
נתיב תחבורה ציבורית ב רחוב זבוטינסקי ב פתח תקוה נתצ אוטובוס אוטובוסים הולכי רגל מעבר חציה שלטים שלט
אוטובוס של דן (צילום: גיל לרנר)

למרות תמיכה של כמה מחברי הליכוד בעבר: הממשלה הפילה הצעת חוק לתחבורה ציבורית בשבת

ח"כ גלעד קריב (הדמוקרטים) הגיש הצעת חוק להעברת הסמכות להפעלת תחבורה ציבורית בשבת לרשויות המקומיות, אך זו נדחתה ברוב של 58 מול 43.  בעבר תמכו בהצעות דומות סגן שר האוצר זאב אלקין ושר התרבות מיקי זוהר, אך הפעם התנגדו או נמנעו. קריב: "ממשלה מנותקת. רוב הציבור, וגם רוב מצביעי הליכוד, רוצים תחבורה ציבורית בשבת"

הכנסת דחתה היום (ד') הצבעה בקריאה טרומית להפעלת תחבורה ציבורית בשבת. לפי ההצעה של ח"כ גלעד קריב (מפלגת הדמוקרטים) הסמכות תעבור לידי הרשויות המקומיות ותשאיר להן את שיקול הדעת אם להפעיל תחבורה ציבורית בשבת וכיצד. ההצעה, כצפוי, נדחתה כאשר 58 חברי כנסת הצביעו נגד ההצעה, ו־43 הצביעו בעד ההצעה.
העובדה שהקואליציה הפילה את ההצעה לא הפתיעה אף אחד, כנראה גם לא את ח"כ קריב, אך היה קשה להתעלם מבחירתו של השר זאב אלקין להצביע נגדה. אלקין, המשמש כשר במשרד האוצר מטעם הליכוד, העלה הצעה דומה ב־2008 יחד עם גלעד ארדן, ויחד הם ניסו לקדם תחבורה ציבורית בשבת. גם ח"כ שמחה רוטמן, מהציונות הדתית הצביע נגד החוק של קריב, למרות שבעבר אמר שאין לו בעיה עם תחבורה ציבורית בשבת - כל עוד זו לא תופעל על ידי המדינה אלא באמצעות חברות תחבורה פרטיות.
למעשה, גם שר התרבות והספורט, מיקי זוהר, קידם ב־2016 חוק להפעלת תחבורה ציבורית בשבת. זוהר העלה את ההצעה רגע אחרי שהעביר הצעה אחרת שהפכה אותו ליקיר הציבורי החרדי הנוגעת לסגירת עסקים בשבת. ההחלטה שלו לתמוך בתחבורה ציבורית בשבת עלתה לו ביחסיו החמים עם החרדים. התמדתו לא עמדה למבחן אתמול, כיוון שהוא שר ואינו חבר כנסת על פי החוק הנורבגי, ולכן לא השתתף בהצבעה אתמול.
בדברי ההסבר להצעתו, טען ח"כ קריב כי במציאות הקיימת ברוב המקומות בישראל אין תנועה של תחבורה ציבורית בימי מנוחה, בעוד שתנועת התחבורה הפרטית אינה מוגבלת. משמעות הדבר היא שתושבי ישראל שאין בבעלותם רכב פרטי מופלים לרעה בצורה בלתי הוגנת. לכן הציע קריב להסדיר את הפעלת התחבורה הציבורית בשבת כדי לתת מענה לצרכיהם של אזרחי המדינה ולאפשר את הפעלת התחבורה הציבורית בשבת לפי שיקול דעתה של כל רשות מקומית, זאת בהתאם למסקנות סקר התושבים שייערך בה. לראיה הציג הח"כ את ההיענות הגדולה שיש בחיפה ואילת, שם פועלת תחבורה ציבורית בשבת, וכן בערים שמפעילות תחבורה בשבת באמצעות "נעים בסופ"ש" כמו תל אביב, גבעתיים, הוד השרון, מודיעין, הרצליה, רעננה ועוד.
"זמן רב מדי שהציבור הליברלי והחילוני מופלה לרעה בכל הנוגע לתחבורה ציבורית", אמר ח"כ קריב, "לא יתכן כי רק ישראלים שבבעלותם רכב יוכלו להתנייד בשבת. רוב אזרחי ישראל מעוניינים בתחבורה ציבורית בשבת, ולכן הסמכות ושיקול הדעת צריכים לעבור לידי הרשויות המקומיות".
עם דחיית הצעתו הטיח ח"כ קריב בחברי הכנסת שהפילו את ההצעה: "ממשלה מנותקת. רוב הציבור הישראלי, וגם רוב מצביעי הליכוד, רוצים תחבורה ציבורית בשבת. איבדתם את הקשר עם הבוחרים שלכם, את הקשר עם אזרחי ישראל. זו הבשורה החברתית של ממשלת הליכוד למצביעיה? לצעירים, לחיילים, לקשישים, לבעלי הנכויות?".
מהשר זאב אלקין נמסר בתגובה: "הצבעתי נגד הצעת החוק בהתאם לעמדה רשמית של הקואליציה במסגרת משמעת קואליציונית, שחלה על כל חברי קואליציה ובטח על חברי הממשלה.⁠ לגופו של עניין, אינני שולל באופן עקרוני שינוי מהסוג הזה, אבל לדעתי הוא חייב לבוא כחלק ממכלול שינוים נוספים מאזנים שמגבירים שמירת שבת בציבוריות בתחום המסחר ותחומים אחרים, בהתאם להמלצת אמנת גביזון מידן (אמנה חברתית בענייני השבת ודת בכלל, שגובשה בהובלת הרב יעקב מידן ופרופ׳ רות גביזון)".