סגור
הפגנת חרדים נגד ה גיוס
הפגנת חרדים נגד הגיוס (צילום: שלו שלום)

פרשנות
חוק ההשתמטות: הסדקים בקואליציה הולכים ומתרחבים

החרדים שחיים במדינה אחרת שאין בה מלחמה לא מוכנים לוותר על עיקרון הזכות של כל תלמיד ישיבה להשתמט. בג"ץ הולך ומתקרב להחלטה על עצירת המימון לישיבות. אם הממשלה לא תצליח לקבל החלטה - מה-1 באפריל צה"ל צריך לגייס חרדים. במצב כזה, ההשתמטות עלולה להפיל עוד ממשלה

כמו שהדברים נראים עכשיו, השוויון בנטל בהחלט עשוי להפיל עוד ממשלה כמו שהפיל את ממשלת נתניהו והחרדים ב-2013. ביטול ישיבת הממשלה רחוק מלהיות שיא המשבר. צריך לזכור שבימים הקרובים בג"ץ צפוי להוציא צו שיעצור את ההקצבות ל-56,500 תלמידי ישיבות. טענה שהישיבות הסתמכו על הכסף לא צפויה להועיל. בעניין זהה כבר יש תקדים - הרכב של תשעה שופטים עצר ב-2014 את ההקצבות בנסיבות מאוד דומות.
חמור מכך מבחינת הקואליציה, כזכור מה-1 ביולי 2023 פג תוקף החוק שאפשר לא לגייס את תלמידי הישיבות. כל העתירות לבג"ץ עוסקות בטענה שהחלטת הממשלה מה-25 ביוני שלא לגייס את בחורי הישיבות בלתי חוקית, כי הממשלה לא יכולה להחליט להפר את החוק. אלא שב-31 לחודש פגה גם החלטת הממשלה. אם היא לא תצליח להאריך אותה - בג"ץ לא צריך להחליט. מה-1 באפריל צה"ל צריך להתחיל לשלוח צווים לתלמידי הישיבות. כיוון שצה"ל ידוע כמי שלא מזדרז להתעמת עם החרדים, צפוי שכבר ב-1 באפריל יוגשו עתירות לחייב אותו לעשות זאת.
כמובן סביר שהממשלה תבקש ארכה של כמה ימים וייתכן שגם תקבל. וייתכן שהיא גם תצליח בסופו של דבר לסיים בהצלחה את המשא ומתן עם היועצת המשפטית על גובה יעדי גיוס החרדים. הבעיה של הממשלה היא שבניגוד למה שמקובל לחשוב, אין לזה שום קשר ישיר לעתירות. העתירה על המימון טוענת שהקריטריונים של תקציב הישיבות אינם מאפשרים לתקצב תלמיד שמעמדו הצבאי לא מוסדר. החלטת הממשלה לא תסדיר את המעמד. העתירות לגיוס בחורי הישיבות טוענות שלממשלה אין סמכות להחליט לא לגייס. הממשלה מנסה לקבל החלטה שתאריך את המהלך הזה בדיוק. כך שגם אם הממשלה תצליח בסופו של דבר לקבל החלטת שקר כלשהו על מסלול להשתמטות החרדים, בג"ץ עדיין צפוי לעצור את המימון. בהחלט ייתכן שגם יוציא צווים על תנאי שמורים לנמק מדוע לא תבוטל ההחלטה שתקבל הממשלה.
אבל הבעיה העיקרית היא הפער בין היועצת המשפטית שחיה במדינה במלחמה ומבינה שאי אפשר לשכנע יותר את בג"ץ לאשר חוקים שמכירים בזכות החרדים להשתמט משירות צבאי, לבין החרדים שחיים במדינה אחרת. המפלגות החרדיות וביחיוד יהדות התורה משוכנעות שהן יכולות גם היום לעמוד על העיקרון שכל מי שרוצה להשתמט ישתמט.
את המצב הזה מבטא אתר "כיכר השבת" שכותב הערב: "המסר החד והברור אותו מקבלים הפוליטיקאים החרדים מהרבנים הוא: לא ניתן להסכים על גיוס לומד תורה אחד שישרת בצבא במקום ללמוד בישיבה". הדבר לדברי האתר "עשוי לגרום להתפרקות הממשלה כבר בימים הקרובים". צריך לזכור שכמו שהדברים נראים – לממשלה יש רוב של 64 ללא מעט דברים, אבל אין לה רוב לשום חוק לאישור ההשתמטות. השאלה היא כמה זמן החרדים יוכלו להישאר בממשלה כזו.