סגור

"הרפורמה של ליברמן ופורר תשמיד את החקלאות בישראל"

כך הגיב אבשלום וילן, מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, על פרסום הרפורמה המקיפה ביבוא פירות, ירקות וביצים. שר החקלאות פורר: "אנחנו באים כאבא שבא לילדים שלו ואומר 'צריך להשתפר'"

משרדי האוצר והחקלאות פרסמו היום (ד') רפורמה מקיפה ביבוא פירות, ירקות וביצים, במטרה להפחית את יוקר המחיה ומצד שני להבטיח את שגשוג ענף החקלאות בארץ. החקלאים מנגד טוענים שהרפורמה תחריב את ענף החקלאות.
"הרפורמה היא למען הצרכן ולמען החקלאי כאחד", אמר היום שר החקלאות עודד פורר בהציגו את הרפורמה. "אני ושר האוצר באים עם תפיסת עולם מאוד ברורה לגבי חשיבות החקלאות כערך, כעוגן לאחיזה בקרקע ולחיזוק ההתיישבות, כבסיסי לביטחון התזונתי וכמשאב לאומי.
"אנחנו באים כאבא שבא לילדים שלו ואומר 'צריך להשתפר'. גם כשהילדים כועסים על האבא וגם כשהאבא כועס על הילדים האבא נשאר האבא, הוא נותן לילד לצמוח, ופורס לו רשת ביטחון. גם כאן, נאתגר את החקלאים, נגרום להם להתחרות, אבל לא ניתן להם ליפול, נסיר בירוקרטיה, החקלאים יפסיקו לשלם למועצת הלול ולמועצת הצמחים.
3 צפייה בגלריה
עודד פורר שר החקלאות
עודד פורר שר החקלאות
עודד פורר, שר החקלאות
(אבי מועלם)
"עד לפני 30 שנה החקלאים הישראלים עיבדו את האדמות בשיטות המתקדמות ביותר שהיו ידועות אז. היום לצערי מעבדים את האדמה באותן השיטות של לפני 30 שנה. את המצב הזה אנחנו משנים היום, נחזיר עטרה ליושנה. מי שחושב ששמירה על המצב הקיים טובה לחקלאות הוא שגורם את הנזק הגדול ביותר, ובעצם משאיר את החקלאות הישראלית מאחור", אמר פורר.
כלל ארגוני החקלאים הביעו התנגדות חריפה לרפורמה ולניתוח שפורר הציע לענף החקלאות בישראל. הוכרזה שביתת אזהרה של המועצות האזוריות ביום ראשון הקרוב, והן מצהירות על פתיחה במאבק פוליטי בתקווה למצוא גורמים בקואליציה שיעצרו את הרפורמה.
3 צפייה בגלריה
דובי אמיתי יור נשיאות המגזר העסקי יור התאחדות האיכרים
דובי אמיתי יור נשיאות המגזר העסקי יור התאחדות האיכרים
דובי אמיתי, יו"ר נשיאות המגזר העסקי ונשיא התאחדות האיכרים
(צילום: דוברות נשיאות המגזר העסקי)
"אצלנו ממציאים את הגלגל בכל יום מחדש"
אבשלום (אבו) וילן, מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, אמר: "מדובר במהלך שישמיד את החקלאות הישראלית. בכל העולם בכל פעם שהלכו על מהלך כזה, שלא תמיד הוכיח את עצמו, נתנו ארכה של מספר שנים להתארגנות, הן של המדינה והן של החקלאים. רק אצלנו ממציאים את הגלגל בכל יום מחדש, ומנחיתים רפורמה מהיום למחר. העלות של המהלך מוערכת ב-3 מיליארד שקל בשנה, והסכום עליו מדבר משרד האוצר כ'תמיכה בחקלאים' הוא לעג לרש ויריקה בפניהם של החקלאים. גם הכוונה להעביר את האגף להגנת החי והצומח למשרד הכלכלה משולה להעברת החלטות רפואיות בבית חולים לידי צוות כלכלנים. אני קורא לשרי האוצר והחקלאות לשקול שוב את הרפורמה, שבמתווה הנוכחי שלה תגרום נזק עצום".
3 צפייה בגלריה
אבשלום וילן אבו וילן
אבשלום וילן אבו וילן
אבשלום וילן
(צילום: עמית שעל)
וילן אמר ל"כלכליסט" כי הטענות של פורר על החדשנות בעולם החקלאות הישראלי מופרכות ומנותקות מהמציאות. גם על ההשקעות שמציע האוצר, אמר וילן שמדובר בהשקעות מעטות מאוד לשנה. כמו כן הוא ביקר בחריפות את המתווה האוניברסלי של 100 שקל לדונם, שיוצר לדבריו הרבה עיוותים.
בנוגע למשל האבא והבן של פורר, אמר וילן: "אם אנחנו מקבלים את הדימוי הזה, הילד כאן הוא פורר, שמוחזק על ידי ליברמן שרוצה לקצור יחסי ציבור. העובדה שהם מנסים להעביר את זה בחוק ההסדרים מסמלת לנו החקלאים שהם לא באו לדבר. הבאנו להם מסמך מפורט והם לא התייחסו אליו בכלל. אנחנו נפתח במאבק פוליטי, ונקווה שלא יהיו 61, יש אנשים טובים בממשלה הזו".
יו"ר נשיאות המגזר העסקי והתאחדות האיכרים דובי אמיתי הכריז כי הוא יעצור את עסקת החבילה שהחלה להתקדם בין האוצר לבין ההסתדרות: "אני קורא לשר האוצר ליברמן - אל תיתן לאגף התקציבים להוליך אותך שולל, הם ניסו לעשות זאת כשהיית שר התשתיות, והחלטת על התפלת המים המשמעותית שהצילה את מדינת ישראל מהתלות לייבא מים מטורקיה. 100 שקל לדונם זו איננה תמיכה ישירה, זו יריקה בפרצוף לחקלאים שאומרת להם תסגרו את המשק, מה שיוביל לצמצום הגידולים ולנטישת קרקעות - הרס מפעל החקלאות והציונות היושבת על גבולות המדינה".