סגור
מימין בצלאל סמוטריץ ו איתמר בן גביר
מימין בצלאל סמוטריץ ואיתמר בן גביר (צילום: יאיר שגיא)

דעה
החוסן של ישראל בסכנה

בזהירות המתבקשת ניתן לומר שאם קואליציית ליכוד - סמוטריץ' - בן גביר מנצחת, יישלחו לאופוזיציה לא רק מפלגות רק־לא־ביבי אלא גם הרוב המכריע של הכוחות היצירתיים שמניעים ומעצימים את ההייטק ואת הכלכלה

כלכלה חזקה יכולה להתפתח רק בסביבה דמוקרטית יציבה, חזקה, פלורליסטית וגלובלית. זהו בדיוק האקו־סיסטם שקואליציית נתניהו הכוללת את הביביסטים־הכהניסטים־החרדים מאיימת עליו. מדינה שתעוצב בצלמו ובחזונו של הימין־על־מלא לא תוכל לתחזק את העוצמה שנובעת מהיתרונות הטכנולוגיים והמדעיים שביססו את ישראל כווילה בג׳ונגל. הווילה הזו שרדה, שגשגה וניצחה בזכות החוסן הכלכלי־ביטחוני שניתן לקיימו רק בדמוקרטיה.
הקשר הזה לא תמיד מובן. ההיסטוריה מסייעת להבהיר אותו. הקואליציה האמריקאית ניצחה את מלחמת העולם השנייה ואת המלחמה הקרה בגלל העדיפות הכלכלית, בגלל כוח הייצור, בגלל איכות הטכנולוגיה וגם בגלל הרוח האנושית. חלק מהסיבות האלה בלטו גם בניצחונות הצבאיים של ישראל. הטייס הישראלי ניצח לאורך ההיסטוריה את הטייס הסורי - גם בזכות המטוס, גם בזכות הטכנולוגיה שמותקנת בו וגם בגלל איכות הטייס והסביבה החינוכית חברתית שבה גדל. כל היתרונות האלה פורחים רק בערוגות הדמוקרטיות.
נכון, יש מדינות לא דמוקרטיות שכלכלתן חזקה. למשל, סעודיה בגלל הנפט וסין בגלל יכולת החיקוי ואיכות וכמות כוח העבודה. ישראל לא דומה לסין ולא לסעודיה. הצלחתה הכלכלית נשענת על הייטק. מבחינה זו אנו דומים יותר לטורקיה שבה האיומים של ארדואן על הדמוקרטיה פגעו בהשקעות הזרות בסטארט־אפים. קואליציית נתניהו־על־מלא עלולה לגרום לתנועה חד־סטרית - של מוחות ישראלים החוצה מישראל ושל משקיעים זרים שיירתעו מלהיכנס אליה. דו"ח של חברת סטנדרד אנד פורס שהעניק לישראל בפברואר 2019 דירוג אשראי גבוה טרח גם לציין שאם יעברו יוזמות החקיקה להגבלת בית המשפט העליון, ישראל תשלם על כך מחיר כבד. ומה הקשר בין בית משפט עליון חזק ועצמאי לכלכלה חזקה? ובכן, עצמאות משפטית ורגולציה מקצועית הן תנאי בסיסי לכל סינרגיה כלכלית. הוודאות והידיעה שחוזים יכובדו, שהנורמות הבינלאומיות יחולו ובעיקר ששחיתות שלטונית מורחקת מהסביבה הזו הן חיוניות לעוצמתה של הכלכלה. שלטון של נאשמים ועבריינים שמגובים בתמיכת גזענים משיחיים שמאוחדים סביב שני מסרים - ההגמוניה היהודית והחלשת הביקורת המשפטית – הוא בשורה גרועה לעתידה של ישראל בכלל ולכלכלתה בפרט.
בעבר נתניהו היה נוטה לבטל ביקורות מהסוג הזה שהצביעו על פגמי שותפיו. אני המנהל, אני הקובע, אני מבין ואני אנהיג. וליתר ביטחון היה מצרף אליו לקואליציה מבוגרים אחראים מהמרכז שמאל. אלא שעכשיו זה כנראה לא יקרה והוא עצמו ברווז די צולע. הוא מתמרן בין משפט פלילי לשתי ועדות חקירה, שותפיו הקואליציוניים סמוטריץ' ובן גביר הם סכנה קיומית לדמוקרטיה, הטוען למשרד האוצר יצחק גולדקנופף מתגאה בהישגים אינטלקטואליים שמסתכמים בלוח הכפל, רעייתו ובנו מטרילים אותו באופן מדאיג במיוחד, ושותפיו להנהגת הליכוד רחוקים מלספק את האיזונים והבקרות המתבקשים ביקום הזה.
בזהירות המתבקשת ניתן לומר שאם הקואליציה הזו מנצחת, יישלחו לאופוזיציה לא רק מפלגות רק־לא־ביבי אלא גם הרוב המכריע של הכוחות היצירתיים שמניעים ומעצימים את ההייטק ואת הכלכלה. כוחות שסביבת העבודה הטבעית והחיונית שלהם הם חינוך והשכלה אוניברסליים, גלובליזציה, חופש מחשבה וביטוי. בקיצור, מדינה שתשמיד את המערכות הדמוקרטיות שלה, תשמיד גם את יתרונותיה ועוצמותיה הכלכליות והטכנולוגיות.