סגור
Dun's 100

התחדשות עירונית חייבת ללכת יחד עם התפתחות חברתית אנושית

הרשויות המקומיות ויזמי התחדשות עירונית, חייבים להכניס למשוואת ההתחדשות העירונית גם את ההתפתחות החברתית והאנושית של תושבי השכונות המתחדשות ולהשתמש בה כמקפצה לשיפור איכות החיים. העדר טיפול בנושא עלול להגדיל את הפערים בין הדיירים בשכונות המתחדשות ולייצר תסכול ותחושת קיפוח

על מנת לייצר חברה חזקה ושיוונית, פרויקטים של התחדשות עירונית ברחבי הארץ, צריכים להביא ערכים נוספים מעבר לערכים תכנוניים. התחדשות עירונית אינה בהכרח רק הריסה ובניה מחדש של בניינים, לעיתים במכפיל גבוה, אלא צריכה להביא איתה גם התפתחות חברתית ואנושית. היה זה סוקרטס שאמר "לימדתי את האדם כיצד ליצור את העתיד, ובעזרת היצירה לשחרר גם את העבר".
על מנת לייצר שכונות מגורים טובות ואיכותיות, אשר ירימו מעלה את כל השכונה והאזור וימחקו פערים חברתיים או לפחות יצמצמו אותם, יזמים מחויבים מוסרית גם להשקיע בהון האנושי. אם נסתכל על שכונה ממוצעת העוברת פרויקט של התחדשות עירונית, בין אם זה פרויקט הריסה ובניה או פינוי בינוי, הרי שלרוב מדובר בדיירים השייכים לאוכלוסיה מוחלשת או בעלי דירות אשר רכשו את הדירה לצורך השקעה.
אם נתעלם לרגע מהמשקיעים, הרי שדיירים השייכים לאוכלוסיה מוחלשת, לאחר שעברו לדירה החדשה, לעיתים מרגישים נטע זר בתוך השכונה שלהם עצמה, בה גדלו כל חייהם. מצב שכזה, בצירוף עלויות כבדות של הוצאות הבית המשותף, דוחק אותם החוצה מחוץ לשכונה. אם הצלחנו למצוא פתרונות כלכליים לצמצום עלויות של תחזוקת הרכוש המשותף, דוגמת קרן תחזוקה והנחות מובנות בחוק למעוטי יכולת, אנחנו מחויבים מוסרית למצוא פתרונות לצמצום פערים חברתיים.
ניתן לדוגמא להקצות מימון בפרויקטים ספציפים לטובת חיזוק ערכי תרבות וספורט בשכונה, או לדוגמא נקצה כספים לטובת שיעורים פרטיים או העצמה אישית לתושבים השכונה, בין אם מדובר בילדים או מבוגרים, הרי שהרווחנו פעמיים. ראשית הרווחנו שכונה איכותית יותר, עם תושבים מרוצים ומאושרים, המלאים בסיפוק וערך ושנית צמצמנו פערים חברתיים ושמרנו על הדיירים המקוריים של השכונה בתוך השכונה.
1 צפייה בגלריה
עו"ד אבי ענתבי
עו"ד אבי ענתבי
עו"ד אבי ענתבי
( צילום: גל אלי )
מהלך שכזה, לקיחת אחריות חברתית, יכול להיראות מוזר ליזם נדל"ן, אבל אם הוא יבין כמה ערך מגיע עם זה, הוא מהר מאוד ישתלב בתוכנית וידחוף אותה בעצמו. יזם נדל"ן שכזה ייראה וייתפס כמי שמכיר בערכם של תושבי השכונה מעבר להיותם בעלי דירות, אלא פשוט אנשים שיש להעצים אותם. יזם שכזה, ייקשר לשכונה בקשר שקשה מאוד יהיה לנתקו ודיירי השכונה ירגישו אליו חיבור עמוק.
אין מדובר בהכרח בעלות כספית גבוהה, אבל אם יזם יקדם תוכנית במסגרתה לדוגמא, סטודנטים מגיעים למתנ"ס השכונתי ומלמדים שעורי תגבור או מסייעים בהכנת שיעורי בית. אם הוא יקדם פעילות ספורטיבית בשכונה דוגמת אימוני כושר שכונתיים או תחרויות ספורט שכונתית ופעילות תרבותית כגון תערוכות ציורים שכונתיות או מועדני קריאה, הוא גם יחזק את החיבור שלו לשכונה וגם יציג ערכים הנבדלים מיזמים אחרים.
בעידן הנוכחי של היום, יזמים מחוייבים לחשוב על פרמטרים ערכיים נוספים מעבר לתכנון, טיב ואיכות הבנייה, פרמטרים שיבצרו את החוסן החברתי של השכונה, יצמצמו פערים ויבדלו אותה משכונות אחרות.
מאת עורך דין אבי ענתבי, בעלים משרד עורכי דין ענתבי ושות'
d&b – לדעת להחליט