סגור
ראש ועדת השרים לענייני הפרטה דוד אמסלם ומנהלת רשות החברות מיכל רוזנבוים

אמסלם לנציב שירות המדינה: "מבקש את הפסקת כהונתה של רוזנבוים לאלתר"

אחרי תקופה של האשמות הדדיות פנה היום השר דודי אמסלם לנציב שירות המדינה, פרופ' דניאל הרשקוביץ, וביקש להדיח את מנהלת רשות החברות מיכל רוזנבוים מתפקידה: "לא מתאימה לתפקיד, קיים משבר אמון חריף ומתמשך". רוזנבוים: "הרקע לפניות השר - סירובי להסכים לדרישות לא לגיטימיות"

השר דודי אמסלם פנה היום (א') לנציב שירות המדינה, פרופ' דניאל הרשקוביץ, במכתב בו ביקש להדיח את מנהלת רשות החברות מיכל רוזנבוים מתפקידה.
במכתב אמר: "בהמשך לפנייתי מ-23 ביולי ובהמשך לשיחותיי עמך אני סבור שבעניינה של רוזנבוים קיים בסיס איתן להפסקת כהונתה משתי העילות האמורות בהחלטת הממשלה: אי התאמה מובהקת לתפקיד ומשבר אמון חריף ומתמשך, אי קיום חילוקי דעות מהותיים וממושכים בין נושא המשרה הבכיר לממונים עליו היוצרים מצב המונע תפקוד יעיל ותקין".
עוד הוסיף כי "נסיבות המקרה הביאו אותי למצער, בפעם הראשונה במילוי תפקידי, לבקש את סיום כהונתו של עובד. אין מדובר בעניין אישי כלפיה".
בין אמסלם ורוזנבוים שוררים כבר תקופה ארוכה יחסים עכורים שמלווים בהאשמות הדדיות.
אמסלם מציין מספר סיבות להדחה במכתב המשתרע על פני 15 עמודים, ובהן "הכפשות בלתי פוסקות ובלתי מבוססות מצד מנהלת הרשות כלפיי" בין היתר בנושא העברת בונוסים לעובדי רפא"ל ומינוין של אלעד ברדוגו ליועמ"ש נתיבי איילון - שנפסל על ידי רשות החברות, והדחת מנכ"ל רכבת ישראל.
אמסלם התייחס גם להודעת שר התקשורת שלמה קרעי להדחתו של מישאל וקנין כיו"ר הדואר וציין כי "בעבר הבהירה מנהלת הרשות בפניי ובפני ראש המטה שלי שהיא מבינה את הצורך של שר התקשורת להעביר מכהונה את יו"ר הדואר, ואף העירה הערות שליליות על אופיו של יו"ר הדואר. כמו כן אמרה כי אם המנכ"ל לא היה מודיע שיעזוב בעקבות היו"ר לא הייתה מתנגדת להעברתו מהכהונה. רק לאחר מכן בראיונות לתקשורת ובמכתביה הביעה רוזנבוים עמדה שונה לחלוטין ודיברה בשבחו של יו"ר הדואר, מה שמעיד על אמינותה".
עוד טען כי רוזנבוים לא מבחינה בין מדיניות לניהול ואינה מקדמת מענה לצרכים של חברות ממשלתיות. הוא טען כי מאז פגישתו עמה באמצע יוני 2023 ועד היום לא הצליח להגיע לקביעת מתכונת עבודה מולה, ועד היום טרם התקבל המידע שהתבקש מהרשות המפרט את ההתקשרויות שלה עם ספקים.
בעניין אחר התלונן על סגנון ניהולה של רוזנבוים, ש"מכביד על התנהלות הרשות" ועל חשש לניגוד עניינים בניגוד להסכם למניעת ניגודי עניינים עליו חתמה: "לא ניתן להתעלם מכך שכמעט כל הסגנים של רוזנבוים התחלפו עם כניסתה לתפקיד, לצד מספר לא קטן של עובדים מקצועיים. הופתעתי לגלות מנהלת שאינה מבינה נכונה את מעמדה ותפקידה, ולא מבחינה בין מדיניות לניהול; מנהלת שמתייחסת באופן לא ראוי כלפי הממונים ועובדיה ומתנהלת בצורה שאינה מכבדת אותם. לצד כל אלה היא מפגינה חוסר אמון כלפי הממונה עליה והעובדים, דבר שבא לידי ביטוי גם בסגנון הביטוי שלה".
"אין אלא לקבוע שמתגלה אי התאמה מובהק לתפקיד לצד משבר אמון חריף ומתמשך. חוסר המקצועיות של מנהלת הרשות הפך לגורם מפריע לעבודת הממשלה והחברות הממשלתיות לצד חוסר האמינות שלה. דברים אלה ממחישים את אי ההתאמה לתפקיד ואת חוסר האמינות שהיא מגלה במסגרת מילוי תפקידה. מכאן לצערי אין אלא לבקש את הפסקת כהונתה לאלתר".
הוא הדגיש בפנייתו כי "פיטורים ועזיבה של כמעט מחצית מהעובדים בתקופה כה קצרה של שנה וחצי חיסלו את כל הדרג המקצועי ברשות שנבנה בעמל רב לאורך שנים. הישג מרשים זה של מנהלת החברות היה צריך להדליק אצל כבודו נורה אדומה, אולם הנציבות העדיפה לפעול בשב ואל תעשה. מדובר בדברים שלפי הבנתי יכולים להגיע לפגיעה בפיקוח נפש ובבריאות של העובדים, דבר שאני לא מקבל ולא אקבל לעולם".
מיכל רוזנבוים מסרה בתגובה: "בתוך פחות מארבעה חודשים מאז השר נכנס לתפקידו זהו הניסיון השלישי שהוא נוקט להדיח את מנהלת רשות החברות הממשלתיות, וזאת לאחר שבכהונה קודמת התעמת עם מנהל רשות החברות הקודם ועם גב' דינה זילבר, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה. הרקע לפניות השר להדחה הוא סירוב מנהלת רשות החברות להסכים לדרישות לא לגיטימיות, בעיקר בתחומי מינויים ושכר. בחוות דעת מפורטת היועצת המשפטית לממשלה הבהירה כי הרשות פועלת כדין בעמידה עצמאית על כללי מנהל תקין. ניסיון לאיים על מנהלת הרשות לא ירפה את ידיה, והיא נחושה להמשיך ולהפעיל את שיקול דעתה באופן עצמאי וללא מורא. טענות השר נענו והן ייענו שוב באופן ענייני במכתב מפורט לנציב שירות המדינה".
הבוקר נערכה פגישה בין מנכ"ל משרד ראש הממשלה יוסי שלי לרוזנבוים, זאת לאחר פנייתה של מנהלת הרשות לראש הממשלה. נתניהו הנחה את מנכ"ל משרדו לפעול לקידום מציאת פתרונות לבעיות שהוצפו בפנייתה של רוזנבוים, מכיוון שהוא מבין את חומרת המצב שבעימות בין השניים.