סגור

תחקיר NSO והמשטרה
מי מעכב? טרם הוקם הצוות לבדיקת שימוש המשטרה בפגסוס

10 ימים לאחר קביעת היועמ"ש כי תיבדק פריצת המשטרה לטלפונים עם תוכנת NSO, משרד המשפטים מודה: "הצוות עוד לא גובש"

10 ימים חלפו מאז הודיע היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט על הקמת צוות לבדיקת הממצאים שעלו בתחקיר "כלכליסט" על אודות שימוש המשטרה בתוכנת פגסוס לפריצה לטלפונים של אזרחים ללא צווים מתאימים מבית המשפט וללא פיקוח ובקרה.


נכון להיום, נדמה כי ההתנהלות נעשית בעצלתיים. "הנושא עדיין בהתהוות; הדברים עדיין לא סגורים; הדברים עדיין לא גובשו עד הסוף; הצוות עוד לא גובש; נעדכן כשיהיו החלטות; כרגע אין הרבה מה לומר", היו חלק מהתשובות שקיבל "כלכליסט" אתמול מגורמים במשרד המשפטים לנוכח שורת שאלות שהועברו למשרד בנוגע לוועדת הבדיקה (ראו 10 השאלות המצורפות בהמשך).

1 צפייה בגלריה
היועמ"ש אביחי מנדלבליט
היועמ"ש אביחי מנדלבליט
היועמ"ש אביחי מנדלבליט
(יאיר שגיא)

מלבד העובדה שבראש הצוות העמיד מנדלבליט את המשנה שלו למשפט פלילי, עו"ד עמית מררי, והודעת העדכון של היועמ"ש בשבוע שעבר בעקבות פניית "כלכליסט" לכך שהבדיקה לא תוגבל רק לשנתיים האחרונות כפי שכתב תחילה מנדלבליט במכתבו למפכ"ל המשטרה — במשרד המשפטים משדרים כי הדברים עדיין "בהתהוות".
במקביל ל"התהוות" הזו יש עוד דבר שבינתיים התהווה — וזו ביקורת של לא מעט גורמים על כך ש"החתול לא יכול לשמור על השמנת", ושלמעשה משרד היועמ"ש אינו הגורם המתאים לבצע בדיקה שכזו, ולו מהסיבה של ניגוד עניינים מובנה היות שהוא היה מעורב בתהליך מתן ההכשר לפעילות של המשטרה בתחום האזנות הסתר ובפרשנות לחקיקה הקיימת שבמסגרתה מבקשת המשטרה את הצווים הללו.
הביקורת הזו הושמעה בשבוע שעבר בוועדה לביטחון הפנים בכנסת שהתכנסה לדון בממצאי התחקיר ושותפים לה חברי כנסת, נציגי החברה האזרחית, משפטנים בכירים, עיתונאים ועוד. הקריאה שיצאה מהדיון כמו גם התבטאויות של גורמים שונים בשבוע האחרון היתה להקמת ועדת בדיקה חיצונית ובלתי תלויה, בין שפרלמנטרית, בין שממשלתית ובין שאפילו ממלכתית. במקביל, כזכור, גם מבקר המדינה מתניהו אנגלמן הודיע כי הוא בודק את הנושא, וזאת לאחר שעוד לפני פרסום התחקירים החל לבחון לעומק את השימוש של משטרת ישראל באמצעי הסייבר המתקדמים שלה.

השאלות שהועברו על ידי כלכליסט למשרד המשפטים
האם ועדת הבדיקה החלה את עבודתה?
מיהם שני החברים הנוספים בה יחד עם עו"ד עמית מררי?
האם בוצע איסוף חומרים מהמשטרה לצורך הבדיקה?
האם הבדיקה כבר הורחבה מעבר לשנתיים האחרונות?
האם בכוונת הוועדה לזמן אנשים, ואת מי, לתחקור?
האם לוועדה יש סמכויות לדרוש או לחפש חומרים?
האם הוועדה יכולה לחייב אנשי משטרה להעיד בפניה?
האם הצוות מתכוון לפנות גם למנהלי חברת NSO?
האם הוקצבו זמנים לעבודת הוועדה ולהגשת הממצאים?
האם הממצאים ידווחו במלואם לציבור?

לדברי גורמים במשרד המשפטים, אף שצוות ועדת הבדיקה עדיין לא גובש, מררי עצמה כן התחילה בבדיקות ראשוניות מיד לאחר הפרסום. ייתכן שהתשובות העמומות של משרד המשפטים לשאלות בנושא הוועדה לבדיקת ממצאי התחקירים שהקמתה מתעכבת, קשורות למידור נדרש בשלב הראשוני, אולם נראה כי מדובר דווקא בהתמהמהות שאינה במקום לאור הסערה הציבורית שקמה והחשיבות הרבה של בדיקת עומק לפרטים שנחשפו, שגם היועמ"ש כתב עליהם בעצמו כי "קשה להפריז בחומרתה של הפגיעה הנטענת בזכויות היסוד הנוגעות בדבר".
לכן חשוב לוודא כי הבדיקה הזו — כל עוד אין בדיקה אחרת של ועדה חיצונית בלתי תלויה - לא תמוסמס ותקודם במשרד היועמ"ש גם אחרי פרישתו השבוע של מנדלבליט. פרקליט המדינה עמית איסמן ימלא לפחות בחודש הקרוב וייתכן שאף יותר מכך את משרת היועמ"ש עד שהוועדה בראשות השופט בדימוס אשר גרוניס תמליץ על מועמדיה לשר המשפטים גדעון סער, והוא יביא את בחירתו לאישור הממשלה.