סגור
ח"כ לשעבר עדנה סולודר ו משה אדרי פרס מפעל חיים
עדנה סולודר ז"ל (מימין) ומשה אדרי (צילום: איציק הדר, מוטי קמחי)

זוכי פרס ישראל למפעל חיים: המפיק משה אדרי וח"כ לשעבר עדנה סולודר שנפטרה אתמול

ההחלטה להעניק לסולודר את הפרס התקבלה אתמול במקביל להודעה על פטירתה. "עדנה בלטה מאוד בעיסוקיה לקידום נושאים חברתיים ולצמצום הפערים החברתיים", מסרה הוועדה. אדרי, שנחשב מקורב לראש הממשלה נתניהו, יקבל את הפרס על "עשייתו פורצת הדרך ותרומתו המשמעותית ליצירה העברית ולעידוד הקולנוע הישראלי"

שר החינוך יואב קיש הודיע היון (ד') כי זוכי פרס ישראל למפעל חיים לשנת תשפ"ד הם המפיק משה אדרי וח"כ לשעבר עדנה סולודר, שהלכה אתמול לעולמה בגיל 94.
השר קיש בישר לאחותה של סולודר, תמי, על בחירתה לכלת הפרס. ההחלטה להעניק לה את פרס ישראל למפעל חיים התקבלה אתמול והועברה לקיש, ששמע במקביל על פטירתה. הלווייתה של סולודר תיערך היום.
ועדת הפרס ציינה בנימוקיה כי "סולודר היא סמל למנהיגות נשית ומשקפת במסלול חייה יוצא הדופן את פני החברה הישראלית". הוועדה אמרה כי "היא הייתה ממנהיגי התנועה הקיבוצית ובמסגרת פעילותה הפרלמנטרית ארוכת השנים, פעלה רבות למען חיזוק הפריפריה, שמירת הטבע והמורשת, עידוד החקלאות וההתיישבות והיוותה מופת לאחדות וחיבור בעם.
"עדנה בלטה מאוד בעיסוקיה לקידום נושאים חברתיים ולצמצום הפערים החברתיים", הוסיפה הוועדה. "לצד פעילותה החברתית הענפה בנושאים חברתיים ובטיפול בבעיותיהם של ילדים במצוקה היא החלה לפעול לקידום תחום האימוץ, ומונתה כחברה בוועדה המייעצת לאימוץ בין-ארצי, לאחר שאיבדה את בתה היחידה, שהייתה בת מאומצת".
סולודר הייתה בין הראשונים שנולדו בקיבוץ אשדות יעקב. אחרי סיום לימודיה התיכוניים היא הצטרפה לארגון "ההגנה" והשתתפה במלחמת העצמאות כקשרית במהלך הקרבות בעמק הירדן ובקיבוץ גשר. אחרי סיום המלחמה למדה סולודר מוזיקה ופסנתר בתל אביב, ועם תום לימודיה שבה לקיבוץ ושימשה במשך 20 שנה כמורה למוזיקה בעמק הירדן.
ב-1950 היא נישאה לרזי (רזיאל) סולודר, חבר גשר, וכעבור שלוש שנים עברה לגור איתו בקיבוץ. סולודר שימשה כמזכירת הקיבוץ בין 1967 ל-1971 וגם בין השנים 1978 ל-1980. היא מילאה גם תפקידים שונים בתנועה הקיבוצית ובכללם מזכירת הפנים של הקיבוץ המאוחד בין 1972 ל-1978.
סולודר נכנסה לכנסת מטעם מפלגת המערך (לימים העבודה) בינואר 1982. במהלך כהונתה עד 1992, הייתה סולודר חברה בכמה ועדות בכנסת. ב-1984 עמדה יחד עם ח"כ יוסי שריד מאחורי הגבלת חסינותו הפרלמנטרית של ח"כ מאיר כהנא, על-מנת לאפשר למשטרה למנוע ממנו כניסה לכפרים ערביים. ב-1986 היא ניצלה מניסיון פיגוע במטוס אל על שעשה את דרכו מלונדון לישראל. ב-1987 הקימה יחד עם ח"כ גאולה כהן את השדולה למען ג'ונתן פולארד.
משה אדרי, שנבחר לחתן פרס ישראל, נחשב לאחד ממובילי תעשיית הקולנוע הישראלית. לפי הודעת משרד החינוך, "הפרס מוענק לו על עשייתו פורצת הדרך ותרומתו המשמעותית ליצירה העברית ולעידוד הקולנוע הישראלי, אשר זוכה להכרה והערכה גדולה בארץ ובעולם".
אדרי הקים את מתחם בתי הקולנוע "סינמה סיטי". בין היצירות הבולטות שהפיק: "הערת שוליים", "בופור" "ישמח חתני", "סוף העולם שמאלה", "זרים מושלמים", "שבע ברכות" ו"גולדה". נוסף לכל זאת, אדרי יצר מפעל עצום לשימור ולשחזור של סרטים ישראליים קלאסיים של כל הזמנים, על מנת לשמר ולהנגיש יצירות ישראליות קלאסיות לדורות הבאים ולכלל המגזרים בציבור הישראלי.
בנימוקי הפרס נכתב כי "תרומתו של אדרי לקידום תעשיית התרבות הישראלית ולטיפוח נכסי צאן הברזל שלה נובעת מאהבה ותשוקה שבערה בו כבר מגיל צעיר: כבר בילדותו הוא נשבה בקסמו של המסך הגדול, החל לעבוד בתפקידים זוטרים בקולנוע המקומי בדימונה, וחלם להנגיש את הקולנוע לכלל הציבור הישראלי ולהצעיד את הקולנוע המקומי לקדמת הבמה העולמית. בזכות פועלו ואהבתו העצומה לקולנוע הישראלי, הופקו מאות סרטים ישראליים והתאפשר שגשוג ופיתוח של תעשיית הקולנוע המקומית.
"לצד עשייתו הענפה בעולם הקולנוע, אדרי מהווה גם דמות מובילה במיזמים למען הקהילה והחברה בישראל, תומך ומלווה משפחות שכולות, ובשנת 2015 התמנה ליו"ר אגודת הידידים של עמותת 'אור למשפחות', אשר מטרתה לחזק הורים אשר שכלו את ילדיהם במערכות ישראל".
אדרי נחשב מקורב לראש הממשלה בנימין נתניהו, ולאון אחיו ז"ל היה קרוב אליו יותר. ביתו של לאון בקיסריה היה סמוך לזה של נתניהו, שאף נהג לערוך אצלו פגישות עבודה. נתניהו גם הגיע לאירועים פרטיים שערך משה אדרי, כגון מסיבת יום העצמאות לפני שנתיים ומסיבת יום ההולדת ה-70 שלו.
נזכיר כי חלוקת פרס ישראל עמדה השנה בסימן שאלה לאור החלטתו של שר החינוך קיש להעניק השנה פרסי ישראל בנושאי גבורה בלבד. אלא שאז חשף העיתונאי בן כספית כי הביטול נעשה ממניעים פוליטיים - התנגדותו של קיש להענקת פרס ליזמות למייסד מלאנוקס איל וולדמן, המזוהה עם המחאה נגד ההפיכה המשטרית, ששכל את בתו ב-7 באוקטובר. לאור הביקורת חזר בו קיש מהחלטתו.
בתגובה להודעת קיש מסר אדרי: "אני מבקש להקדיש את הפרס לאחי היקר לאון ז״ל, שותפי לכל אורך הדרך, ולעיר דימונה, שבה התחלנו את דרכנו ואת הסינמה פרדיסו שלנו לפני 60 שנה".