סגור

פרשת ישרוטל: מה היה אפשר לעשות אחרת?

המקרה של רשת המלונות, שקיבלה סיוע נדיב מהמדינה ועתה התכוונה לחלק דיבידנד, מלמד כי היה אפשר לדגול בערבויות ובדחיית תשלומים במקום בתמיכה ישירה; אבל עצם העובדה כי החברה מושכת דיבידנד בתקופה בה יש עדיין הרבה אי ודאות בנוגע לנגיף הקורונה עשויה ללמד כי היא משוכנעת שגם בסבב הבא הממשלה תתמוך בה ביד רחבה

שנת 2020 היתה שנה קשה לחברת ישרוטל, שסיימה אותה בהפסד נקי של 25 מיליון שקל לעומת רווח של כ-143 מיליון שקל בשנת 2019. הסיבה לכך ברורה: ישרוטל היא חברת מלונות שנאלצה להתמודד עם מגיפה עולמית. המלונות של החברה היו סגורים רוב השנה, עם ירידה של 46% במספר הלינות.

בעקבות הירידה הדרמטית בהכנסות החברה וברווחיה, היא נהנתה ממגוון הטבות ממשלתיות במהלך 2020 בסך כולל של 36.4 מיליון שקל, כולל פטור ארנונה ב-9 מיליון שקל.

1 צפייה בגלריה
מלון ישרוטל לגונה אילת ישראל מקום 23 הכל כלול
מלון ישרוטל לגונה אילת ישראל מקום 23 הכל כלול
מלון ישרוטל לגונה אילת
(צילום: TripAdvisor)

עם זאת, לפני פחות משבוע פרסמה ישרוטל דו"ח חצי שנתי לשנת 2021, ומתברר שהיא שינתה לגמרי את מגמת הרווחים של החברה. המגמה החלה להשתנות בפברואר, אבל אין ספק שהרבעון שתרם הכי הרבה הוא הרבעון השני של השנה (אפריל-יוני). והיא הרוויחה בו למעלה מ-78 מיליון שקל בהשוואה להפסד של 28 מיליון אשתקד.
ההכנסות נבעו מכך שלישרוטל יש עוצמה מסוימת בתוך השוק המקומי. גם בשנה שעברה הלינות בישרוטל עמדו על שיעור גבוה בהרבה בהשוואה לשאר סקטור המלונאות: כלל הלינות בישראל ב-2020 עמדו על כ-35% בלבד משנת 2020, ושל ישרוטל על 54%. זה נבע מכך שהירידה בלינות של הישראלים היתה נמוכה משמעותית בישרוטל לעומת שאר השחקנים בסקטור.
בעקבות כך ישרוטל מיהרה להכריז על חלוקת דיבידנד של 25 מיליון שקל. והדבר עורר ביקורת ציבורית רבה. הביקורת לא הבחינה בכך שהרווחים שאותם החברה מבקשת לחלק נצברו השנה, והטבות המדינה ניתנו עבור השנה שעברה. אך עם זאת את הביקורת יש להפנות בעיקר למדיניות הממשלתית. בעקבות כך הודיעה ישרוטל על ביטול חלוקת הדיבידנד.
בהשוואה בינלאומית ישראל הרבתה בתמיכות ישירות ומיידיות במקום פריסה של רשת אשראי ודחיית תשלומים. המקרה הזה מלמד כי היה אפשר לדגול בערבויות ובדחיית תשלומים במקום בתמיכה ישירה. בוודאי כשמדובר בסוגייה כמו תשלומי הארנונה. ההחלטה על פטור מארנונה (95% הנחה) היתה פזיזה מדי, והיה ניתן להחליט על דחייה בלבד.
באוצר אומרים כי יש קשיים טכניים בהטלת "איסור על משיכת דיבידנד", אבל בכל מקרה אפשר להטיל ספק ביעילות של איסור כזה, שיוצר רווחים כלואים שיימשכו בעתיד. עוד אומרים שם כי אין אפשרות לדרוש החזרה של הכספים כי הם ניתנו כדין ולפי החוק בגלל הירידות בשנה שעברה.
עם זאת, עצם העובדה כי החברה מושכת דיבידנד בתקופה בה יש עדיין הרבה אי ודאות בנוגע לנגיף הקורונה עשויה ללמד כי היא משוכנעת שגם בסבב הבא, שנקווה שלא יבוא, הממשלה תתמוך בה ביד רחבה.