סגור
משמאל: הרב דוב לנדו המנהיג החדש של דגל התור חרדים סמוך ללשכת הגיוס בירושלים
הרב דוד לנדו ( צילומים: רפי קוץ, ויקפדיה)

במגזר החרדי מסמנים את "האויבים": היועמ"שית וסמוטריץ'

הרב דוב לנדו, שהוא המנהיג החדש של דגל התורה והאיש שנותן למשה גפני הוראות, סיפק עוד הוכחה כמה חיוני להפריד בין המפלגות החרדיות לניהול המדינה; רוח הדברים שלו היתה: אתם תתנו לנו להמשיך להשתמט ואנחנו נמשיך לבוז לכם; ובינתיים עיתונאים חרדים מסמנים את גלי בהרב מיארה כ"אויבת מוצהרת של הממשלה"; גם שר האוצר לא יוצא פטור

כמה אטימות צריך מנהיג של ציבור יהודי בישראל, אחרי 1,500 הרוגים, כדי לומר לציבור המשרת "תנו לנו להגן עליכם". אבל זה מה שעשה אתמול (ו') בכנס חירום של ראשי הישיבות בבני ברק המנהיג החדש של דגל התורה, הרב דוב לנדו. האיש הזה, שטוען שתלמידי הישיבות והאברכים מגנים עלינו בעצם השתמטותם, הוא מי שנותן ליו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני הוראות.
צו הביניים של בג"ץ מהשבוע שעבר הפחית את מספר תלמידי הישיבות שמממנת המדינה מ־195 אלף ל־152 אלף, מה שמשאיר את מדינת ישראל כתורמת הכי גדולה ללימוד תורה מעולם. זה לא מנע מלנדו מלדבר על "עקירת לימוד התורה". לפי החלטות הכנס, העסקה המוצעת היא: אתם תתנו לנו להמשיך להשתמט ואנחנו נמשיך לבוז לכם ולהתנשא עליכם ולראות בצבא ארץ גזירה, וניתן לכם בתמורה לממן אותנו.
רמת האמון ששוררת במפלגות החרדיות לגבי הסיכוי של נתניהו להעביר חוק השתמטות נמוכה מאוד. לכן, עד כמה שזה יישמע מוזר, התסריט שנראה המשתלם ביותר לחרדים הוא לא לחכות לסוף כנס הקיץ של הכנסת אלא לפזר אותה כבר בתחילתו. זאת, בתקווה להקפיא את המצב החוקי עד לאחר הבחירות ולמנוע הוצאת צווי התייצבות לבחורי הישיבות. על רקע זה כמה פרשנים פוליטיים חרדיים מעריכים שהזמן שיש לראש הממשלה בנימין נתניהו לנסות להראות יכולת להעברת חוק השתמטות הוא עד אחרי פסח.
החרדים החלו להיערך להקמתה של קרן סיוע לישיבות. אבל מי שחשב שהנדיבים החרדים, שגם כך תורמים סכומי עתק, מסוגלים לכסות על הפסד של חצי מיליארד שקל לשנה מאמין בנסים. הבעיה העיקרית היא של ישיבות גדולות (ישיבות לרווקים) שיאבדו עד סוף יוני את התקציב עבור 36 אלף תלמידים מתוך כ־50 אלף, כלומר יותר משני־שליש מהמימון של המדינה. אחזקת בחור ישיבה עולה כ־2,000 שקל לחודש בישיבה שבה תלמידים רבים ועד 2,500 שקל בישיבה קטנה יותר. החלטת הממשלה צפויה לשלול מימון של כ־15% מתקציבי הישיבות הגדולות.
חלק גדול מעלות הפעלת הישיבות, עד 1,200 שקל לחודש, ההורים משלמים כשכר לימוד. זו בעיה כפולה. ראשית קשה מאוד לבקש מההורים עוד. בסופו של דבר מדובר במשפחות מרובות ילדים שנמצאות לעיתים קרובות מתחת לקו העוני או קצת מעליו. ושנית, אלה גם בדיוק האנשים שמצפים מהם להתגייס לתרום לטובת הישיבות. המסקנה: מוסדות מבוססים יעמדו בקיצוץ. מוסדות פחות ותיקים, בלי מבנים ותורמים, יתקרבו לפשיטת רגל ככל שצו הביניים יתמשך.
כישלון אסטרטגי כמו של המפלגות החרדיות בנושא החשוב ביותר לקיומן, מוליד כמובן חיפוש אשמים, מבפנים ובעיקר מבחוץ. מתברר שאויבת הציבור החרדי מספר אחת השבוע היא היועצת המשפטית לממשלה עו"ד גלי בהרב־מיארה שהואשמה בכך שהורתה לפתוח בהליכי גיוס מיידיים וגם אסרה על קומבינות שיאפשרו להמשיך לשלם את תקציב הישיבות במלואו. העיתונאי בנימין ליפקין בשבועון "בקהילה" טען ש"כך מתנהלת אויבת מוצהרת של הממשלה". השקפה רווחת היא שבהרב־מיארה מנסה להפיל את הממשלה על חשבונם.
אויב חדש ומפתיע הוא שר האוצר בצלאל סמוטריץ'. סמוטריץ', שהציבור שלו סופג אבדות קשות במלחמה, מתבטא לאחרונה בנוסח "יש תביעה גדולה מאחיי החרדים להתגייס... ביטחון ישראל צריך אתכם". הפרשן החרדי אבי בלום טוען בשבועון "משפחה" ששר האוצר "מצא את הבטן הרכה להכות בחרדים ובבן גביר באותה חבטה".