סגור

אגודות הסטודנטים של הטכניון ואוניברסיטת חיפה פורשות מהתאחדות הסטודנטים

עידו בירן, יו"ר אגודת הטכניון: "סטודנטים מהשורה לא חשופים להתנהלות הרקובה של התאחדות הסטודנטים הארצית"; התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית: "אגודות הסטודנטים חופשיות לפעול כרצונן"

מועצות הנציגים של אגודות הסטודנטים של הטכניון ואוניברסיטת חיפה הצביעו בימים האחרונים על פרישה מהתאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית.
עידו בירן וסיוון קורן, היו"רים של אגודות הסטודנטים של הטכניון ואוניברסיטת חיפה (בהתאמה), טוענים כי מדובר ב"מאורע היסטורי" והם צופים שאגודות סטודנטים מאוניברסיטאות ומכללות אחרות ילכו בעקבותיהם לאחר שהם פרצו את המחסום.
לפי עידו וסיוון, שתי האגודות פורשות מפני שהן מאסו מההתנהלות הכספית של ההתאחדות ומפני שהם סבורים כי ההתאחדות כופרת בתפקידה ולא פועלת לטובת כלל הסטודנטים אלא למען האינטרסים של ההתאחדות עצמה.
2 צפייה בגלריה
אוניברסיטה הטכניון טכניון חיפה
אוניברסיטה הטכניון טכניון חיפה
הטכניון בחיפה
(צילום: טכניון)
בהקשר הכלכלי, האגודות מציינות שאחד הגורמים שהובילו להחלטה לפרוש מההתאחדות הוא חוק שקודם בשנת 2018, הקובע כי כל סטודנט מחוייב לשלם דמי חבר שנתיים בגובה 10 שקלים להתאחדות גם אם הוא אינו מעוניין בכך. החוק הנ"ל הקפיץ את תקציב ההתאחדות בכשלושה מיליון שקלים בשנה.
למעלה מ-80% מהתקציב מוקדש למשכורות ליו"רי האגודות, לימי גיבוש ומחלקות חזון
עוד בהקשר הכלכלי, נטען כי כספי הסטודנטים לא מושקעים בסטודנטים, ולמעלה מ-80% מתקציב ההתאחדות מושקע במשכורות עתק, ימי גיבוש ליו"רי האגודות ו"מחלקות חזון" דוגמת ישראל 2050. טענה נוספת כלפי ההתאחדות מתארת כי ההתאחדות מנצלת את האגודות השונות על מנת להפיק מהן רווח כלכלי גרידא וזאת במקום להגן על זכויות הסטודנטים ולתמוך בהם.
בכל הקשור לייצוג הסטודנטים, היו"רים מחיפה מתארים כי התאחדות הסטודנטים נהפכה למקפצה פוליטית עבור נבחריה, ושבמקום לשרת את הסטודנטים בכירי ההתאחדות עסוקים באופן בו הם ייכנסו לכנסת ישראל. רם שפע, בועז טופורובסקי ואיציק שמולי היו יו"רים של ההתאחדות לפני שנבחרו לכנסת. עוד נאמר, כי הנהלת ההתאחדות נהפכה למנותקת, מנוונת ולא מתפקדת.
2 צפייה בגלריה
אוניברסיטת חיפה זירת הבריאות
אוניברסיטת חיפה זירת הבריאות
אוניברסיטת חיפה
(צילום: דוברות אוניברסיטת חיפה)
לשאלת כלכליסט, ענו היו"רים כי הם אינם מתכננים להקים ארגון מתחרה להתאחדות, והם רק מבקשים שזו תשנה את דרכיה. כמו כן, שני היו"רים הצהירו שעם פתיחת הלימודים בשנה הבאה שתי האגודות לא יהיו חלק מההתאחדות בוודאות.
תגובת התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית: ״לא הועברה אלינו כל בקשה לפרישה מההתאחדות. אגודות הסטודנטים חופשיות לפעול כרצונן, ואנו סבורים כי הן ירצו להמשיך לקחת חלק בהתאחדות כדי למנוע פגיעה בציבור הסטודנטיאלי אותו הן מייצגות. בשנה האחרונה הועברו 30 מליון שקלים לסטודנטים באוניברסיטת חיפה ובטכניון הודות לתכניות הסיוע שהשיגה ההתאחדות בתקופת הקורונה הכוללות הגדלת תקציב מלגת קרן הסיוע, הרחבת מערך המלגות, יצירת משרות לסטודנטים שאיבדו את עבודתם וההפחתה הרוחבית של דמי האבטחה בכלל המוסדות האקדמיים״.