סגור

14 רופאים זיהו 45 גופות. משהו חייב להשתנות

המכון לרפואה משפטית קורס תחת הנטל בעיקר בהיבטים של כוח אדם. תוכניות להקמת מכון חדש כבר אושרו אך נתקעו לאחר שהתקציבים הופנו לקורונה

האסון במירון בל”ג בעומר הפנה זרקור למחדל נוסף: בישראל אין מכון ראוי לרפואה משפטית. “הגיעו לכאן 45 גופות בבת אחת והן חסמו את המעברים. כבר מזמן היה צריך להעביר את המכון למקום נורמלי, שיהיה מקום לגופות. המקום הזה גמור. די! אי אפשר יותר", אמר אתמול ל”כלכליסט” ד''ר חן קוגל, מנהל המכון הלאומי לרפואה משפטית, אחרי שבזמן שיא וכמעט ללא משאבים הצליח להשלים את משימת הזיהוי של קורבנות האסון.

הקורונה עצרה את התוכנית

לפני יותר משנתיים, במרץ 2019, נחשף ב"כלכליסט" כי סגן שר הבריאות דאז, יעקב ליצמן, אישר את הרפורמה בתחום הרפואה המשפטית בישראל שבמסגרתה המכון באבו כביר יפוצל לשניים: מכון אחד יוקם בבית החולים אסף הרופא ומכון שני בבית חולים אחר. מאחר שהמכון באבו כביר הוא מבנה לשימור, אין אפשרות לשפץ אותו להרחיב אותו ולכן יש למצוא עבורו מעון חדש.
1 צפייה בגלריה
דוקטור חן קוגל ראש ה מכון ל רפואה משפטית אבו כביר
דוקטור חן קוגל ראש ה מכון ל רפואה משפטית אבו כביר
ד”ר חן קוגל, מנהל המכון לרפואה משפטית. חייבים חלופה
(צילום: דנה קופל)
"היו תוכניות אבל מאז הקורונה הכל נעצר ואף אחד לא יודע איפה כל הסיפור הזה עומד", אמר ד”ר קוגל. "אבל חייבים שתהיה חלופה לדבר הזה שיש פה".
בכיר לשעבר במשרד הבריאות סיכם זאת כך: "דווקא המקום שצריך להיות הכי מכיל ומקבל פנים, המקום שאליו מגיעות המשפחות לזהות גופות, נראה זוועה".
העלות של העברת המכון הקיים למבנה חדש באסף הרופא והקמת מכון נוסף נאמדה בכמה עשרות מיליוני שקלים שהיו אמורים להגיע מתקציב הבינוי של משרד הבריאות, וכבר היה תקציב להתחלת הבנייה. אולם התפרצות הקורונה חייבה להקדיש את כל תקציב הבינוי להקמת מחלקות פנימיות, חדרי מיון וחדרי לידות מיוחדים.
הבינוי הוא החלק הפחות קריטי של הבעיה שכן כסף, כפי שראינו בתקופת הקורונה, ניתן להשיג. מה שחסר, כפי שבא לידי ביטוי בסוף השבוע, הוא כוח אדם. במכון מועסקים שמונה מומחים לרפואה משפטית ועוד שישה מתמחים. לא קשה לדמיין איך 14 איש מזהים 45 גופות, ועוד בתנאים פיזיים רעועים.
גם במקרה הזה הדרך לפתור את הבעיה היא תמריצים כלכליים. כפי שידעו במשרדי האוצר והבריאות לתמרץ רופאים שיחליטו לעבוד בפריפריה, כך יעשו עם מתמחים שיבחרו במסלול רפואה משפטית. "ביקשתי את זה עשרות פעמים”, אמר קוגל. “אבל גם אם יש אהדה ממשרד הבריאות לגבי העניין, כולם מחכים לחתימת הסכם הרופאים". הסכם שכר חדש עם הרופאים צפוי להיחתם עוד השנה.

בשוויץ יש 9 מכונים

מדינות בגודל דומה לישראל לא מסתפקות במכון אחד לרפואה משפטית. בשווייץ יש תשעה, באוסטריה חמישה ואפילו ברשות הפלסטינית יש שני מכונים. גם במספר הרופאים המומחים ברפואה משפטית נמצאת ישראל בפיגור. בארץ יש רק שמונה מומחים כאלה, יחס אחד לכמיליון בני אדם, לעומת אחד ל־100 אלף בעולם המערבי.
מכון נוסף לרפואה משפטית יבטל את המונופול של המכון באבו כביר ויאפשר לקבל חוות דעת נוספת. יתרה מכך, המכון הנוכחי משרת את הפרקליטות, ולדברי גורמים משפטיים אין אפשרות לסנגוריה לקבל שירות כנדרש. הקמת מכון נוסף תאפשר לכל אחד מהצדדים לקבל חוות דעת ממכון אחר. כך יימנעו מצבים שבהם מנהל המכון נותן חוות דעת לטובת התביעה, ורופא שכפוף לו נותן חוות דעת נוגדת לטובת הסנגוריה. דבר אחד ברור: גם אם בנייתו של המכון השני תתעכב, חייבים להעתיק את המכון הלאומי על מנת שיתאפשרו עבודה סבירה וטיפול באירועים רבי־נפגעים.