סגור

אורבך תקף את נתניהו בתום פגישתו עם בנט, המשותפת בעד החלפת לוין

הח"כ שלא חתם על היוזמה למינוי מיקי לוי ליו"ר הכנסת נועד עם בנט וממשיך לסנן את נתניהו - כפי שנחשף ב-ynet: "לא אנהל שיחות עם מי שלא נקף אצבע להקמת ממשלת ימין". עם זאת, הוא לא הודיע שיתמוך במהלך. הליכוד פרסם מכתב לפיו המשותפת בעד החלפת יו"ר הכנסת, בגוש השינוי לא רוצים להסתמך עליהם

יו"ר ימינה נפתלי בנט ממשיך בניסיונות לצופף שורות בקרב חברי סיעתו ולסכל את ניסיונותיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו למנוע את הקמתה של ממשלת הרוטציה בין בנט ליו"ר יש עתיד יאיר לפיד. בצהריים (יום ה') נפגש בנט בביתו שברעננה עם חבר הכנסת ניר אורבך מימינה, שמסתמן כעת כמתלבט המרכזי בסיעה - ואף משך בבוקר את חתימתו מהדרישה להדחת יו"ר הכנסת יריב לוין.
אחרי פגישתו עם בנט צייץ אורבך בטוויטר: "נפתלי ואני הולכים יחד בדרך נאמנה ומשותפת מזה שנים ארוכות. הצטרפתי לימינה בראשות נפתלי בנט עם הסתכלות ארוכת טווח לטובת מדינת ישראל. אעשה הכל כדי שזה יצליח". בהמשך לפרסום של ynet שלפיו אורבך מסנן שיחות מנתניהו, הוא הוסיף: "אין לי שום כוונה לנהל שיחות עם מי שלא נקפו אצבע בחודשיים האחרונים להקים ממשלת ימין".
בינתיים, יו"ר סיעת הרשימה המשותפת, אחמד טיבי, העביר ליו"ר הכנסת לוין מכתב שבו ביקש כי בישיבה הקרובה תוצב על סדר היום ההצבעה על יו"ר הכנסת. למרות שיחד עם חתימות המשותפת נהנה גוש השינוי מרוב של 66 ח"כים להדחת לוין, גורמים בימינה ובתקווה חדשה מסרו כי "החתימות של המשותפת לא קשורות אלינו. נחליף את היו"ר עם השבעת הממשלה". כלומר, האצבע ה-61 להחלפת יו"ר הכנסת תהיה חייבת להגיע מימינה.
פגישתם של בנט ואורבך היא השנייה היום: במהלך הלילה, מיד אחרי שלפיד הודיע לנשיא ראובן ריבלין כי "עלה בידו" להרכיב ממשלה, נפגש בנט עם אורבך בניסיון לשכנע אותו שלא להצביע באופן אקטיבי נגד הקמת הממשלה הזו. בלי אורבך יש לשמונה הסיעות המרכיבות את הקואליציה השברירית העתידית רק 60 מנדטים. במקרה שכזה, כדי להשביע את הממשלה הסיעות ייאלצו להסתמך על הימנעות של ח"כים מסוימים מהרשימה המשותפת – דבר שלאנשי בנט וגם לחברי הכנסת מתקווה חדשה של גדעון סער יהיה קשה מאוד לעכל.
1 צפייה בגלריה
נפתלי בנט ניר אורבך בנימין נתניהו
נפתלי בנט ניר אורבך בנימין נתניהו
נפתלי בנט, ניר אורבך, בנימין נתניהו
(AFP, יואב דודקביץ, אלכס קולומויסקי)
הליכוד, שפרסם את המכתב של טיבי ללוין, ותקף בעקבות זאת: "המשותפת ממהרת להציל את לפיד ובנט ומשלימה את החתימות שחסרות להם להדחת יו"ר הכנסת מהימין. מדובר בהוכחה ניצחת לשיתוף פעולה מלא-מלא של המשותפת עם ממשלת השמאל של לפיד ובנט". המפלגה קראה לחברי הכנסת מתקווה חדשה ומימינה לא להדיח את לוין בתמיכת המשותפת.
בימין התעודדו מההתלבטות של ח"כ אורבך, שהבוקר הסיר את חתימתו מהדרישה להחליף את יו"ר הכנסת יריב לוין (הליכוד) בח"כ מיקי לוי (יש עתיד), במסגרת המהלך שמטרתו לקדם ככל האפשר את כינוס המליאה שבה תיערך ההצבעה על אישור הממשלה, ובכך לצמצם את מרחב ההזדמנויות של נתניהו לפירוק ימינה ותקווה חדשה. נתניהו ניסה להשיג בטלפון את אורבך, אך זה סינן שיחות מאז אמש.
חוגים רחבים בימין מפעילים מכבש לחצים על חברי הכנסת מימינה ומתקווה חדשה באמצעות רבנים, פעילים ומקורבים. בנט מנסה לבלום את המהלכים הללו ובמהלך היום נפגש בביתו עם אישים נוספים מלבד אורבך, בהם ח"כ עידית סילמן מימינה. הסיעה תתכנס מחר לישיבה בשעה 10:00 בבוקר, גם כן בביתו של בנט ברעננה.
במסגרת הלחץ שהוא מפעיל, נתניהו תקף מוקדם יותר היום את ההסכם שחתמו לפיד ובנט יחד עם רע"מ של מנסור עבאס - מפלגה שנתניהו עצמו קיים עמה מגעים. "בנט מכר את הנגב לרע"מ", טען נתניהו. "כל חברי הכנסת שנבחרו בקולות הימין חייבים להתנגד לממשלת השמאל המסוכנת הזאת".
נתניהו טען כי כחלק מההסכם הקואליציוני הובטח לרע"מ לבטל את חוק קמיניץ שהחמיר את הענישה על עבירות תכנון ובנייה - דבר שבימינה אומרים כי אינו נכון. במפלגתו של בנט מיהרו לפרסם הודעה תחת הכותרת "ההסכם עם רע"מ - הנה האמת", ופירטו בטבלה מסודרת את עיקרי ההסכם. בימינה מדגישים כי הוסכם שחוק קמיניץ יישאר בתוקף וכי תימשך השהיית האכיפה שלו - כפני שנהוג כיום.
במסגרת הלחץ של הימין מתוכננת הערב הפגנה גדולה מחוץ לביתה של ח"כ איילת שקד תחת הקריאה: "חזרי הביתה". זהו צעד נוסף של ארגוני הימין שעובדים בשיתוף פעולה עם הליכוד ועם הציונות הדתית במטרה למנוע את השבעת הממשלה החדשה. בצל הלחצים המופעלים על אנשי הימין, מסר היום בכיר תקווה חדשה, ח"כ זאב אלקין: "אני רואה שיש רבים שמתנדבים לדבר בשמי. לכל השואלים: אני חלק ממפלגת תקווה חדשה ומחויב לדרכה. כל השאר זה ספינים".
הבוקר כינס נתניהו בלשכתו את ראשי מפלגות הגוש שלו - ש"ס, יהדות התורה והציונות הדתית - בניסיון לגבש יחד אסטרטגיית פעולה. יתר חברי הכנסת של הליכוד ממודרים מהמהלכים האחרונים ואף הוטל עליהם עוצר ראיונות.