סגור

"זה לא יעבוד": פיילוט התחבורה השיתופית שמסעיר את עמק חפר

ביוני ישיקו מועצות עמק חפר ולב השרון שירות תחבורה ציבורית שיתופית יחד עם Moovit וחברת קווים - ובספטמבר יבוטלו קווי האוטובוס הרגילים באזור; התושבים חוששים: לא ניתן יהיה לסמוך על השירות, ביטול הקווים הסדירים הוא "טירוף"


פיילוט חדש של תחבורה ציבורית שיתופית יופעל החל מ-1 ביוני בין יישובי המועצה האזורית עמק חפר וחלק מיישובי צפון לב השרון. לפי התוכנית, בספטמבר יבוטלו קווי האוטובוס הרגילים בין היישובים, בהם משתמשים כ-1,500 נוסעים ביום בממוצע.


השירות החדש שזכה לשם Quicker הוא פרי שיתוף פעולה של שתי המועצות האזוריות יחד עם משרד התחבורה, ויבוצע באמצעות מיניבוסים של חברת קווים ואפליקציית Moovit. השירות יאפשר לתושבי המועצות להזמין נסיעות במיניבוסים מראש במסלול גמיש, בדומה לשירותי באבל ותיקתק הקיימים בתל אביב, ירושלים וחיפה. לפי מועצה אזורית עמק חפר, בשלב ההתחלתי יהיו כ-25 מיניבוסים של קווים, שיפעלו בימים א'-ה' בשעות 05:30-23:00, בימי ו' מ-05:30 עד שעה לפני כניסת שבת, ובשבת החל משעה לאחר צאת שבת ועד 23:00.
המיזם זוכה לתגובות מעורבות מפי התושבים ומומחים. מצד אחד, מובילי הפרויקט זוכים לשבחים על החדשנות; מצד שני - קיים חשש כי ביטול התחבורה הציבורית הסדירה הוא צעד נמהר מדי, וכי הפרויקט לא יענה על צורכי התחבורה של התושבים.
החשש המרכזי הוא שלא יהיה ניתן לסמוך על השירות. לפי האתר של קווים, יש להזמין את המיניבוס כשלוש שעות מראש, ו"ייתכן שיהיו הזמנות נסיעה שלא נוכל לבצע בשל ביקוש גבוה". עם זאת, ראש המועצה האזורית עמק חפר גלית שאול לא צופה שהביקושים יהיו גבוהים עד כדי כך שלא ניתן יהיה לקבל שירות.


1 צפייה בגלריה
השירות תחבורה ציבורית  Quicker
השירות תחבורה ציבורית  Quicker
מיניבוס של Quicker
(צילום: קווים)
חשש נוסף הוא מפגיעה בנוסעים שאינם מבצעים נסיעות קבועות - וצריכים להגיע למקומות מסוימים באופן מיידי.
כמו כן עולה חשש כי מבוגרים ועולים יתקשו להשתמש בשירות החדשני; במועצת עמק חפר אמרו בתגובה כי הם משיקים קו טלפוני שיאפשר לאוכלוסיות אלו להזמין את השירות בשיחה עם נציג.
פיילוט המיניבוסים של Quicker מנסה לענות על אחד מהאתגרים המסובכים ביותר בתחום התחבורה הציבורית – מתן מענה תחבורתי למרחבים עם אוכלוסייה דלילה ומפוזרת. מומחים בתחום התחבורה בישראל שאיתם שוחח "כלכליסט" סבורים כי כמעט לא ניתן לייצר פתרון אמיתי למצוקות התחבורה עקב כשלי תכנון היסטוריים, וכי במקרה הטוב ניתן לשאוף לפתרונות בינוניים.
אחד התומכים הנלהבים בפרויקט הוא ד"ר רוברט איסחאק, שלא היה מעורב בתכנון. איסחאק אומר כי אינו רואה בעיה בביטול התחבורה הציבורית הסדירה. לדבריו, ייתכן שהמהלך יצליח לשנות את התחבורה הציבורית במרחב הכפרי מ"גרועה" ל"סבירה או טובה מינוס".
מומחה תחבורה אחר שדיבר עם "כלכליסט", וביקש להישאר בעילום שם, מציג תמונה שונה לחלוטין: "זה לא יעבוד. עדיין יהיו פקקים, מפני שאין תיעדוף לרכבים הללו", כמו כן הוא מציין כי אין ספונטניות בשירות וכי אנשים לא יוכלו להסתמך עליו עקב הדרישה להזמנה מראש של שלוש שעות. לדבריו, "מדובר בניסוי תחבורתי מעניין מאוד עם אלמנטים של רצון טוב. אבל זה ניסוי בבני אדם שלא יצלח".
גלי פרוינד, מתכננת עירונית, אומרת כי אחת הבעיות העיקריות עם הפרויקט היא שלא ברור מהם הפרמטרים להצלחה שלו. לדבריה, "לפני שעושים צעד דרסטי כמו ביטול התחבורה הציבורית צריך לשאול את עצמנו מהי הצלחה". היא סבורה כי ייתכן שצריך לחשוב על תחבורה במרחב הכפרי כמו שחושבים על רווחה - שירות נחוץ גם אם הוא לא "כלכלי". לכן, היא לא מתנגדת לשירות החדש אבל טוענת שצריך לשלב אותו עם התחבורה הקיימת כדי לקבל פיתרון שלם יותר. פרוינד מתנגדת לפיכך לביטול התחבורה הציבורית בשלב זה.
גם תושבי האזור חוששים מהשינוי הצפוי. שרון בצלאל מתנובות אומרת כי ביטול הקווים הנוכחיים מבלי שנאסף מספיק מידע על השירות החדש הוא "טירוף". אתי בן נון מגן יאשיה אומרת כי "המיזם החדש של נסיעה בקליק, לא דומה לתחבורה ציבורית סדירה, שאפשר לבנות עליה. יש כל כך הרבה מקום לאי הבנות ואין התחייבות לכלום. כך שלא בטוח שיהיה מקום ונוכל לבנות על כך שנגיע לעבודה או נחזור. המיזם השיתופי נשמע מאוד מוזר, והתחבורה תגיע רק לנתניה". לדברי מרב אוחובסקי מגן יאשיה, "מוקדם לדעת אבל זה כנראה לא הדבר האמיתי. זה יכול היה להיות אמצעי נוסף ולא האמצעי היחיד".
יעל כצמן, דוברת עמותת 15 דקות לשיפור התחבורה הציבורית אומרת כי "עמותת 15 דקות תומכת בתחבורה ציבורית מתקדמת וחדשנית, ואנו מברכים על החיפוש אחר אותם פתרונות התחבורתיים איכותיים מחוץ לערים המרכזיות. עם זאת, חשוב שהמהלך ייעשה באופן הדרגתי ואחראי, מתוך דאגה לנוסעים ומעקב קפדני על איכות השירות. ביטול פזיז של שירות האוטובוסים, שמהווה את היסודות הבסיסיים של התחבורה הציבורית, יכול להביא לכך שהמהלך יפגע באופן אנוש בתחבורה האזורית במקום לפתח אותה".