סגור

בלעדי לכלכליסט
לראשונה: משרד התחבורה ישיק "מדד מחירי טיפול" לרכב

משרד התחבורה ורשות שוק ההון ביטוח וחיסכון יוצאים ביוזמה חדשה להוזלת הטיפול ברכב. בקרוב ייצא לדרך פיילוט מיוחד שבמסגרתו יגובש "סל מחירים" שיתפרסם מדי חודש - ככל הנראה באתר המשרד

האם הטיפולים לרכב יוזלו בקרוב? מסמכים פנימיים של משרד התחבורה, שהגיעו לידי "כלכליסט", חושפים יוזמה חדשה של המשרד ושל רשות שוק ההון ביטוח וחיסכון - להוזלת הטיפול ברכב. במסגרת זו שני הגופים האלה ייצאו בקרוב לפיילוט מיוחד שבמסגרתו יגובש "סל מחירים" לטיפולים לרכב, שיתפרסם מדי חודש, ככל הנראה באתר משרד התחבורה.
סל המחירים צפוי לכלול את מחירי הטיפולים ומוצרי התעבורה לדגמי מכוניות פופולריים, ויחולק לפי יבואני רכב. כך לדוגמה בעוד חודש צפוי להתפרסם במסגרת הפיילוט מעין "מדד מחירים" רשמי של המדינה אשר ידרג מחירי חלפים לרכב וטיפולים. מדובר בשלב זה רק בהצעה וייתכן בהחלט כי זו תגרור גם התנגדויות מצד גורמים בענף הרכב, אך לפי לשון הפרסום של משרד התחבורה שהופץ בקרב עובדיו, המנגנון יפעל כפי שפועל כיום מדד השירות לחברות הביטוח, המתפרסם על ידי רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון.
כל יבואני הרכב מחויבים לפי חוק לפרסם את כל מחירי החלפים שהם משווקים באתר היבואן - אך מעטים הם הלקוחות שמסוגלים לאתר את מחירי החלפים הספציפיים, שמסתתרים בתוך קובצי אקסל מפורטים שמציגים אלפי פריטים במקרה הטוב.
1 צפייה בגלריה
מוסך קרסו רנו ניסאן ראשון לציון
מוסך קרסו רנו ניסאן ראשון לציון
מוסך רכב (ארכיון)
(צילום: תומר הדר)
במסמכים שבהם מפרטים שני המשרדים את מתווה הפיילוט מודגש כי המדד יכלול את יבואני הרכב השונים, והמכוניות יחולקו לחמש קטגוריות: מיני וסופר-מיני במחירי 64 עד 85 אלף שקל; משפחתיות במחיר 110 עד 140 אלף שקל; ג'יפונים (ללא פירוט מחיר); רכבי שטח (ללא פירוט מחיר); ורכבי יוקרה. הסל שלפיו יתפרסם המדד צפוי לכלול 80 מוצרי תעבורה כמו מסננים מסוגים שונים.
נושא מחירי החלפים והטיפולים בישראל נחשב בעייתי זה שנים. בשנה שעברה פורסמה סקירה מקיפה בנושא על ידי רשות התחרות, ובה צוין בין היתר כי החלפים בישראל יקרים מאוד וישנם מקרים שיבואני רכב מייקרים חלפים בכוונה כדי לאפשר הנחות לחברות הליסינג ולפצות על אובדן רווחים בעת מכירת רכב חדש (כלומר לפצות על מכונית שלא מרוויחים עליה מספיק).