סגור

ליברמן: נתמקד בהפחתת רגולציה ועידוד תעסוקה, פטור ממס לא יבוטל כרגע

כך אמר שר האוצר בכנס לשכת רואי החשבון באילת. ליברמן אמר כי יטפל בהיתרי בנייה ויבוא כתחומים מרכזיים בתקציב הנוכחי: "ההיתרים צריכים לקחת 3 חודשים. הם לוקחים כאן פי 4 יותר מאשר בארה"ב"; עוד דיבר השר על העלאת שכר החיילים בסדיר, הצמדת מימון מעונות לכושר השתכרות, והארכת תוכנית התמ"א בשנתיים

"הפחתת הרגולציה תהיה 'אם כל המערכות' שאנחנו ננהל בתקציב 21-22. באמצעות ביטול הביורקרטיה יכולים להכניס יותר כסף גם בלי העלאות מסים, העלאות מסים מבריחות אנשים, תראה כמה ישראלים רוכשים נדל"ן בלונדון, קפריסין, ברלין וניו יורק", כך אמר היום (ב') שר האוצר אביגדור ליברמן בכנס לשכת רואי החשבון באילת.


ליברמן הוסיף כי המאבק ברגולציה דורש שיתוף פעולה של שר המשפטים, ראש הממשלה ושר האוצר. וכי יש לו תוכניות שבשלב זה הוא מעדיף לא לפרט.
עם זאת, ליברמן הצביע על היתרי הבניה והיבוא לישראל כתחומים שבהם יטפל בתקציב הנוכחי. לדבריו, "היתרי בניה בישראל צריכים לקחת 3 חודשים, במקום זה הם לוקחים כאן פי 4 יותר מאשר בארה"ב, ופי 2.5 יותר מהאיחוד האירופי.

3 צפייה בגלריה
שר האוצר אביגדור ליברמן נשיאת לשכת רואי החשבון איריס שטרק כנס לשכת רואי החשבון אילת
שר האוצר אביגדור ליברמן נשיאת לשכת רואי החשבון איריס שטרק כנס לשכת רואי החשבון אילת
שר האוצר אביגדור ליברמן ונשיאת לשכת רואי החשבון איריס שטרק בכנס לשכת רואי החשבון באילת
(ניב קנטור)

לקדברי ליברמן, "צריך לעבור לעולם של רישוי עצמי, אדם מתכנן באופן עצמאי, ומהנדס או אדריכל חותם". לגבי מכון התקנים חזר השר על עמדתו "מכון התקנים צריך להתמקד בפיקוח ולא בתקנים, אנחנו עוברים מדורי גיהנום בשביל להכניס לארץ משהו שאושר בגרמניה, משהו שאושר במדינה מפותחת לא צריך אישור נוסף בישראל".
עידוד תעסוקה וקצבאות
ליברמן אמר כי הוא מבקש לשנות את המודל לסבסוד מעונות היום, לדבריו " כל עוד חרדים היו בפנים, זוג צעיר שילם על מעונות יום על ילדים. החשיבה היתה תמיד המבחן הוא הכנסה, צריך לשנות את זה לכושר השתכרות. מי ששני בני הזוג עובדים כל היום, יקבלו מעונות יום חינם, ומי שלא עובד, ישב עם הילדים בבית, לא הפוך. דווקא מי שעובד קשה ועושה מילואים הוא זה שמשלם הכי הרבה על המעונות".

3 צפייה בגלריה
פרוייקטים של בנייה חדשה ב צפון תל אביב
פרוייקטים של בנייה חדשה ב צפון תל אביב
בנייה בתל אביב
(צילום: ענר גרין)

קיימת אי בהירות האם ליברמן מתכוון לוותר לגמרי על מבחן ההכנסה, ובכך להגדיל את סבסוד מעונות היום במאות אחוזים. עם זאת, בנוגע להגדלת שכר חיילי החובה חזר ליברמן על הצהרתו כי "הייתי רוצה להגדיל משמעותית את השכר לחיילי סדיר. לסמל לאותה קבוצה שהם לא פראיירים אלא שהם חלוצים".
ליברמן גם הציג את עמדתו העקרונית שקצבאות האברכים והילדים פוגעות בכלכלת ישראל, והתבטא במילים חריפות "אנו מתמרצים ילודה ובטלה בשני סקטורים, חרדים ובדואים. זה שני סקטורים שתורמים הכי פחות לחברה הישראלית. אבל בגלל הרכב הקואליציה זה לא אפשרי לעשות את זה. יש לך מצד אחד את ימינה ואת תקוה חדשה ששומרים על הידברות וזיקה עם החרדים, ויש את מנסור עבאס מצד שני".
חוק ההסדרים, מה בפנים ומה בחוץ?
ליברמן אמר כי "חוק ההסדרים יהיה רחב מאוד בגלל ששלוש שנים לא עשו רפורמות, נשים דגש מאוד גדול על תשתיות שהיעדרן פוגע בפריון. הפרוייקט העיקרי זה המטרו בגוש דן שמתפרס על 24 רשויות. אומדן של 150 מיליארד שקל, אני חושב שבסוף זה יעלה יותר, בכמה עשרות מיליארדים. מעבר לזה רוצים להתניע 50 פרוייקטים של תשתיות", בנוסף הזכיר ליברמן כי לחוק ההסדרים ייכנסו גם רפורמות המגבירות את התחרות בעולם הפיננסי.
ליברמן שעד עתה התעקש שלא להעלות מסים, הודיע כי הוא גם לא יגדיל את הכנסות המדינה באמצעות ביטול פטורים. לדבריו "כל הטיפול בפטורים נדחה לאחרי התקציב, ואחר כך נעשה את זה בישוב הדעת. לא ניגע בפטורים, חייבים לקבוע סדר עדיפויות. תפסת מרובת לא תפסת כלום". גם את סוגיית דמי האבטלה לעצמאיים, אמר ליברמן כי הוא משאיר ליום שאחרי העברת התקציב.

3 צפייה בגלריה
חיילים ב מדור תקשוב ב צהל
חיילים ב מדור תקשוב ב צהל
חיילים. להעלות את השכר
(צילום: הסרטת חיל תקשוב)

לגבי העלאת גיל הפרישה לנשים, ליברמן סירב להגיד האם יצליח להכניס זאת לחוק ההסדרים הקרוב, אך אמר יש צורך לעשות שינוי, תוחלת החיים במדינת ישראל עלתה, ב-49' תוחלת החיים היתה 67-68, והיום זה 84-85, מה שמתבקש זה להצמיד את גיל הפרישה לתוחלת החיים. אבל זה לא יהיה פשוט בממשלה הנוכחית, וממשלה עם ייצוג נשי הגבוה ביותר אי פעם, ויהיה צורך לנהל דיונים, אבל אני מאמין שבכל דבר הגיוני אפשר לשכנע אנשים אם הם מגיעים עם ראש פתוח".
דיור, הסכמי שכר
לצד סוגיית התקציב, אמר השר כי הוא רוצה להגיע בהקדם ל'עסקת חבילה' עם המעסיקים. לדברי ליברמן "מעכשיו שיש ממשלה, כולם התחילו באיומים של נשבות, ושל נשבית, כל עוד אתה לא מטפל כולם מרוצים, כשאתה מטפל, אף אחד לא מרוצה". ליברמן מתכוון לכך שכעת קיימים הסכמי שכר רבים פתוחים.
בנוגע לסוגיית הדיור, ושאלת הארכת תמ"א 38, ליברמן דוגל בהארכתו בעוד שנתיים והסביר כי "הרשויות המקומיות מתנגדות לבנייני מגורים כי הארנונה היא קטנה, הם לא רוצים בנייה לדיור. אנחנו צריכים לחשוב קודם על האזרח, שוק הדיור רותח, אני מודאג מזה. תמ"א 38 זה לא אופטימלי אבל כרגע אין ברירה לפחות בשנתיים הקרובות, מביאים את זה כפתרון שיסדר את שוק הדיור ויביא אותו למימדים נורמלים".