סגור

ללא שינוי בהתנהגות הצרכנים, החשמל הפרטי צפוי להימכר בהפסד

HOT וסלקום מצטרפות למכירת חשמל פרטי, אך על פי תנאי המכירה כדי שהספקיות ירוויחו, נדרש שינוי בהרגלי צריכת החשמל בשעות השיא

בעוד כחודשיים ייצא לדרך הפיילוט של רשות החשמל שבמסגרתו יוכלו צרכנים ביתיים לרכוש חשמל שלא מחברת החשמל. בינואר השנה רשות החשמל ערכה כנס ראשון לספקים פרטיים ומתעניינים חדשים. כדי לקבל רישיון אספקה נדרש הון עצמי של 50 מיליון שקל וכן מערך הפקת חשבונות וגבייה, ומוקד שירות לקוחות.
מחר (ג') יגישו חברות HOT וסלקום בקשה לרישיון כספקיות, וגם חברות פז, כיל ובזק שוקלות לרכוש רישיון.
עם זאת, גורמים בענף האנרגיה מעריכים כי רשות החשמל תיאלץ בעתיד לשנות את אופן האסדרה, מאחר שלטענתם כעת המיזם לא רווחי ואולי אפילו הפסדי מצד החברות הנכנסות אליו ומי שעושה זאת, עושה זאת בעיקר כדי לקבל דריסת רגל בתחום מתוך ציפייה שיהפוך לכלכלי יותר בעתיד.
הסיבה לכך היא מבנה השוק כפי שאושר על ידי רשות החשמל, המבוסס על שינוי התנהגות הצרכנים שרק הוא יבטיח לספקיות רווחים.
למעשה, בתמורה להנחה בחשבון החשמל, יתבקשו הצרכנים לצמצם את צריכת החשמל שלהם בשעות השיא שבין 17:00 ל־21:00: אם הצרכנים יצרכו פחות חשמל בשעות השיא, הם ייהנו מהנחה בתעריף החשמל, וגם ספקית החשמל תוכל להרוויח מהמיזם, שכן היא תרכוש את החשמל בתעריף נמוך יותר.
אולם אם הצריכה בשעות השיא תהיה גבוהה, הספקיות ייאלצו לשלם קנס על צריכת יתר בשעות השיא. בשלב זה טרם הוברר מי יישא בקנסות הללו: החברות או שאלה יגולגלו על הצרכנים הביתיים.
לדברי גורם בענף, הדרישה הזו לשינוי התנהגות צרכנית שאולי ניתן יהיה להטמיע אותה בציבור בטווח הארוך – היא בלתי סבירה לטווח הקצר. "כיום, כשאין פתרונות חלופיים, וכשההנחה בחשבון היא פחות מ־10%, הסבירות שההצעה תקרוץ לצרכנים נמוכה".
אותו גורם הדגים: "חשבון חשמל דו־חודשי שעומד על 1,000 שקל, כלומר 500 שקל לחודש".בתמורה לכך שהצרכן יימנע מלהדליק את המזגן, מדיח הכלים ומכונת הכביסה בין 17:00 ל־21:00, שהן השעות העיקריות שבהן אנשים נמצאים בבית אחרי העבודה, הוא יוכל לחסוך כ־40 שקל בחודש, שהם קצת יותר ממנת פלאפל ופחית מיץ. האם זה שווה את המאמץ? כנראה שלא ממש".
1 צפייה בגלריה
תחנת הכוח הפרטית דליה
תחנת הכוח הפרטית דליה
תחנת הכוח הפרטית דליה. רק מי שיחסכו בחשמל בערב יקבלו הנחה
(צילום: דגן פתרונות דיגיטליים)
ברשות החשמל משיבים כי זו ההתפתחות החזויה של משק החשמל, וכניסת מתקנים סולאריים מבוססת על כך שעלות הייצור בצהריים הופכת זולה ועלות ייצור החשמל בערב יקרה יותר.
לטענת רשות החשמל המשק מתפתח בכיוון זה. ובמענה לטענה שהמיזם אינו כלכלי כעת, העלו ברשות את התהייה מדוע החברות המסחריות מגישות, אם כך, בקשות לרישיונות. את התשובה לכך אפשר לקבל מכל אחת מהחברות המתמודדות בנפרד, והיא החשש שמי שלא תצטרף, מקומה ייתפס על ידי מתחרותיה.