סגור

בנט ענה לנתניהו: "לא ביקשתי ראשות ממשלה, ביקשתי ממשלה"

אחרי שראש הממשלה הודיע כי הוא מוכן שבנט יכהן ראשון, ולמשך שנה, כראש ממשלה במסגרת רוטציה. יו"ר ימינה ענה בחריפות ליו"ר הליכוד: "הצעתו לא מובנת. אין לנתניהו ממשלה בגלל סמוטריץ', והוא מנסה להפיל את זה על ימינה". הוא הבהיר: "אם הוא לא יצליח – ננסה להקים ממשלת אחדות". לפיד: "אני צריך לקבל את המנדט, נלך עם בנט להקמת ממשלה"


יממה וחצי לפני שיפקע המנדט, הטיל נתניהו פצצה והעביר את הכדור לבנט: הוא הודיע שיסכים שיו"ר ימינה יכהן כראש הממשלה למשך שנה אחת: "בנט כתב שאפשר להקים ממשלת ימין אם אזוז הצדה. אז זזתי, עכשיו תורך". בנט הגיב: "לא ביקשתי ראשות ממשלה. ביקשתי ממשלה".
בנט אמר כי מפלגתו ממשיכה לשמור על הקו הערבי מכולם. "יש הרבה ספינים מטבע הדברים, אנחנו מדברים עם כולם ומנסים לקרב בין הצדדים. כמו שאמרתי בתחילת הדרך - מטרת העל היא להקים ממשלה ולמנוע סיבוב נוסף של בחירות. העדיפות הראשונה שלי הייתה ונשארה ממשלת ימין. אני יודע שזה מאכזב הרבה אנשים, אבל אני איש ימין ואני לא מתכוון להשתנות.
"אנחנו מוכנים לשקול דברים שבעבר לא חשבנו שנגיע אליהם", ציין בנט אך הדגיש כי הוא לא זה שמונע את הממשלה של נתניהו. "המכשול להקמת ממשלת ימין היא לא ימינה. שמעתי את ההצעה של נתניהו ואני חייב לומר שהיא לא מובנת. לא ביקשתי מנתניהו את ראשות הממשלה, אלא ממשלה. ואת זה לצערי אין לו כי סמוטריץ' שרף את כל הגשרים לממשלת ימין. זו המציאות, זה לא עניין שיציעו לי עוד משהו".

2 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו מסיבת עיתונאים לגבי משלוח נוסף של חיסונים מ פייזר
ראש הממשלה בנימין נתניהו מסיבת עיתונאים לגבי משלוח נוסף של חיסונים מ פייזר
ראש הממשלה בנימין נתניהו
(צילום: אלכס גמבורג)
בנט הדגיש כי אין לו מחלוקת עם נתניהו על תפקידים או רוטציה, שלדבריו סוכמו כבר בשעה הראשונה של המשא ומתן ביניהם. מהרגע הראשון, במקום להתאמץ ולכוון את הלחץ על מי שלא מוכן, הוא הלך לברירת המחדל - לתקוף את ימינה. עכשיו הוא חזור, אין לו ממשלה והוא מנסה להפיל את זה על ימינה. אני רוצה לשמור על טון מכבד כלפי רה"מ, אבל חשוב לומר את הדברים כהווייתם. בבחירות האלה הוא הקים ממשלת לווין ועכשיו הוא לא מצליח להשתלט עליה. שיפנה את הסרטונים הנרגשים לסמוטריץ'".
לפיד: אני צריך לקבל את המנדט
יו"ר האופוזיציה קרא למתנגדי נתניהו לפעול להקמת ממשלה חלופית האשים את נתניהו בניהול כושל. "זה התחיל עם הסאגה המטורפת של מינוי שר המשפטים. נאשם בפלילים מפר כל הסכם שהוא חתום עליו ומנסה למנות בגניבה שר. וזה המשיך הרבה יותר גרוע, עם המחדל הנורא בהר מירון. את האסון הזה היה אפשר למנוע עם כללי בטיחות בסיסיים. אם המדינה הייתה מתנהגת כמו מדינה. כמו שנתניהו השאיר את נתבג פתוח הוא השאיר את מירון פתוח. אלפים מתו בקורונה, 45 מתו במירון. כשהניהול נכשל אנשים מתים וישראל במקום מסוכן".

2 צפייה בגלריה
נפתלי בנט שר הביטחון פורום קהלת
נפתלי בנט שר הביטחון פורום קהלת
נפתלי בנט
(צילום: מיכל פתאל )
לפיד הוסיף כי "במקום לקחת אחריות - בורחים ממנה. במקום להקים ועדת בדיקה ממלכתית - כל אחד מפיל את האשמה. הגיע הזמן להקים ממשלה חדשה. רציתי להגיע לרגע הזה עם ממשלה מוכנה. אף אחד לא עשה יותר ויתורים מאיתנו כדי שזה יקרה. אף אחד לא עבד קשה יותר מאיתנו. התשתית מוכנה, אפשר להקים ממשלה ובעוד יממה יהיו מולנו שתי אפשרויות: ממשלת אחדות שטובה לישראל, או בחירות חמישיות".
קודם לכן, יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, פתח את ישיבת הסיעה בתנחומים למשפחות ההרוגים במירון, ושלח איחולי החלמה לפצועי האסון ולפצועים מהפיגוע בצומת תפוח. "חייבים לשאול את עצמנו איך זה יכול לקרות אחרי כל מה שעברנו: פסטיבל ערד, אסון המכביה, אסון ורסאי, ומותה של סגן הילה בצלאלי ז"ל בהר הרצל", אמר ליברמן. "להערכתי אין מנוס וחייבים למנות ועדת חקירה ממלכתית, אחרת לא נקבל תשובות אמיתיות. כל ניסיון למנות ועדה אחרת זה ניסיון להימלט מאחריות ואנחנו לא נאפשר זאת".
ליברמן הוסיף כי הוא רוצה לשבח את הציבור החרדי ("ולא את הפוליטיקאים", הדגיש) על הדרישה לוועדת חקירה. "הם זכאים לקבל תשובות כמו כולנו", אמר. "לו היו מקבלים את מתווה משרד הבריאות, שדרש להקטין משמעותית את הנוכחות בגלל הקורונה האסון הזה היה נמנע. אין לי ספק שהנהגת ש"ס ויהדות התורה חייבת להסיק מסקנות ולהתפטר ולא לגלגל אחריות על מפקד מחוז במשטרה".
ליברמן התייחס למגעים בגוש מתנגדי נתניהו ואמר כי הפערים לא גדולים. "אם כל ראשי המפלגות מתיישבים בתשע בערב, עד תשע בבוקר אפשר לצאת עם ממשלת שינוי", אמר. "בואו נתכנס הערב ועד מחר נקים ממשלה", קרא ליברמן לשותפיו. "אם יש רצון טוב, נחישות ואמונה בצדקת הדרך - אפשר לצאת לממשלה אחרת עד מחר בערב. ממשלה שתביא שינוי אמיתי, ממשלה שתתפקד ותדע לקבל החלטות לטובת עם ישראל".
בינתיים, נתניהו מנסה לטרפד את העברת המנדט ליו"ר יש עתיד יאיר לפיד ולהביא למצב שבו הנשיא ראובן (רובי) ריבלין מגלגל את המנדט ישירות לכנסת ל-21 ימים - תקופת הזמן שבה ניתן להקים ממשלה על ידי כל חבר כנסת. לפי גורמים בגוש נתניהו, שאיתם התייעץ ראש הממשלה לאחרונה, נתניהו שוקל להוביל למצב שבו כל גוש הימין ימליץ אצל הנשיא על "מועמד קש" להרכבת ממשלה דוגמת השר יובל שטייניץ או איש ליכוד אחר, ובכך למעשה יהיו למועמד על ידי כל קולות הגוש 52 ממליצים. זאת מול 45 ממליצים של לפיד.
בראיית נתניהו, מצב כזה עשוי להוביל את הנשיא לכך שהוא לא ירצה להכריע למי להעניק את המנדט - ויעביר אותו לכנסת. במצב כזה, אם לא תהיה הכרעה, הוועדה המסדרת תישאר בידי הליכוד וכך גם מוקדי הכוח.
כמו כן, אחרי שמנהיגה הרוחני של מפלגת נעם, הרב טאו, הכשיר את השימוש בהימנעות רע"מ להרכבת ממשלה, מפלגת הציונות הדתית הוציאה הודעה לפיה היא מתנגדת למהלך. מהמפלגה נמסר כי סמוטריץ' הבהיר את הדברים אמש לראש הממשלה בפגישתם ואף הבהיר לו שיפעל בכל הכלים שלרשותו על מנת לוודא שממשלה שכזו לא תקום בכל מקרה ובכל צד של המפה הפוליטית.