סגור

דו"ח המבקר
חצי ממנהלי בתי הספר מונו ללא מכרז

לפי המבקר, רק שליש מהמנהלים בפועל במדגם אקראי שערך המבקר עמדו בתנאי הסף הנדרשים. ליתר לא היה תואר שני או שלא סיימו את הכשרת המנהלים של משרד החינוך


חצי מהמינויים (48%) של מנהלי בתי ספר בחמש השנים האחרונות היו מינויים בפועל ולא במכרז. שליש מהמינויים במכרז היו של מנהלים שהתמנה קודם לכן בפועל מה שהעניק הם יתרון. במינוי בפועל לא נדרש ממנהלים לעמוד בתנאי סף. רק שליש מהמנהלים בפועל במדגם אקראי שערך המבקר עמדו בתנאי הסף הנדרשים. ליתר לא היה תואר שני או שלא סיימו את הכשרת המנהלים של משרד החינוך. כמעט כל המינויים בפועל המשיכו בתפקד מעבר לפרק הזמן הקבוע בנוהל.


2 צפייה בגלריה
בית ספר המשתלה תלמידים בעיר תל אביב
בית ספר המשתלה תלמידים בעיר תל אביב
בית ספר בתל אביב
(צילום: עמית שעל)

נראה שהנתונים הקשים נובעים מהירידה הגדולה בפופולריות של תפקיד מנהל בית הספר הנובעת מכך שהמשכורת גבוהה רק במעט מזו של מורה בכיר, העבודה והאחריות גדולה הרבה יותר ויש בעיה קשה של סמכויות ועצמאות. רק 44% מהמנהלים בישראל הביעו שביעות רצון מתנאי העסקתם לעומת ממוצא של 66% ב-OECD. רק 25% הביעו שביעות רצון ממשכורתם לעומת 47% כלומר כפול במדינות המפותחות.
התוצאה: מספר המועמדים הניגשים לכל מכרז ירד מ-5.2 מועמדים בממוצע ב-2017 ל-3.5 ב-2020. את הקושי לאייש תפקידי מנהלי בתי ספר ממחישה העובדה שכ-40% מבוגרי התוכנית להכשרת מנהלים אינם מכהנים בתפקיד.

2 צפייה בגלריה
אינפו מספר המינויים בפועל
אינפו מספר המינויים בפועל
אינפו מספר המינויים בפועל