$
תיירות

2009 באוויר: מ"הנס על ההדסון" ועד הניסיון לפוצץ מטוס בחג המולד

השנה החולפת החלה והסתיימה עם שתי תאונות תעופה ללא הרוגים, אולם בעלות הד תקשורתי רחב. בין לבין התרסק מטוס על בניין מגורים בבאפלו, טיסה של אייר פראנס נעלמה במימי האוקיינוס האטלנטי ונערה איראנית בת 12 ניצולה בודדה מהתרסקות מטוס שבה נהרגו 152 איש

יסמין גיל 15:3802.01.10

ארגוני התעופה הבינלאומיים עדיין מעבדים את הנתונים לגבי מספר ההרוגים ומספר תאונות המטוס הקטלניות ב-2009, אולם אתר האינטרנט AirSafe.com כבר מסכם את רשימת האירועים הבולטים בשנה החולפת. ההתייחסות של האתר היא בעיקר לאירועים קטלניים שבהם היו מעורבים כלי טיס בעלי קיבולת של 10 נוסעים לפחות, בדגמים שפועלים בצפון אמריקה, מערב אירופה, אוסטרליה או יפן - אם כי גם אירועים משמעותיים אחרים בעלי חשיפה תקשורתית גבוהה או השפעה ביטחונית או בטיחותית, נכללים בסקירה.

 

על פי סיכום נתוני האתר, באירועי מטוס קטלניים ב-2009 נהרגו כ-687 נוסעים, אולם יש לציין כי על פי הקריטריונים של גופי תעופה בינלאומיים שיפרסמו את ממצאיהם בחודשים הקרובים, ייתכן והנתונים יהיו מעט שונים. למשל, חלק מהתאונות שבהן היו מעורבים כלי טיס שאינם מערביים, לא נכללות בסטטיסטיקות של גופי תעופה אלה.

 

הנחיתה בהדסון

 

2009 החלה והסתיימה עם שתי תאונות ללא הרוגים, אולם בעלות הד תקשורתי רחב והשפעה רבה על ענף התעופה הגלובלי: בינואר, נחיתת מטוס יו. אס. איירווייס על נהר ההדסון, אירוע שזכה לכינוי 'הנס על ההדסון', ובסוף דצמבר, הניסיון הכושל לפוצץ טיסה של חברת דלתא-נורת'ווסט שהייתה בדרכה לדטרויט.

  

15 בינואר, חברת יו. אס. איירווייס, מטוס מסוג איירבאס 320-200, טיסה מספר 1549, ניו יורק: טיסה סדירה שהמריאה מנמל התעופה לה-גווארדיה בניו יורק בדרכה לעיר שרלוט בקרוליינה הצפונית. להקת ציפורים חדרה למנועי המטוס זמן קצר לאחר המראתו, ואלו נדמו. הצוות, בראשות הטייס צ'סלי "סאלי" סלנברגר, הצליח להנחית את המטוס על נהר ההדסון, בסמוך למרכז מנהטן. חמשת אנשי הצוות ו-150 הנוסעים חולצו ללא פגע.

 

7 בפברואר, חברת התעופה הברזילאית מנאוס אירו-טקסי (Manaus Aerotáxi), מטוס מסוג אמברר בנדירנטה, ליד סנטו אנטוניו, ברזיל. טיסה סדירה פנים-ארצית שיצאה מהעיר קוארי (Coari). הצוות דיווח על הגשם הסוער ואף שקל לשוב על דרכו כשעה לאחר ההמראה, אך המטוס התרסק מעל נהר מאנקפורו שהינו פלג של האמזונס. שני אנשי הצוות ו-22 מתוך 26 הנוסעים נהרגו.

 

12 בפברואר, חברת קונטיננטל, מטוס מסוג דש 8, טיסה מספר 3407, ליד באפלו-ניו יורק. טיסת פנים סדירה שהמריאה מניו ארק-ניו ג'רזי, באמצעות חברת "קולגן אייר", התרסקה באזור מגורים בעיירה קלרנס, כעשרה ק"מ מיעד הנחיתה בבאפלו. 45 נוסעים וארבעה אנשי צוות נהרגו, וכן אדם אחד ששהה על הקרקע. בין ההרוגים, שני ישראלים, וכן אלמנה של קרבן מאסון התאומים.

 

25 בפברואר, חברת טורקיש איירליינס, מטוס מסוג בואינג 737-800, טיסה מספר 1951, אמסטרדם: טיסה סדירה בינלאומית מאיסטנבול לאמסטרדם התרסקה בשדה פתוח בסמוך למסלול הנחיתה בנמל התעופה סכיפהול. המטוס נחתך לשלושה חלקים, כפי הנראה בגלל כשל במנוע. ארבעה מתוך שבעה אנשי הצוות נהרגו, בהם גם שלושת הטייסים, וכן חמישה מתוך 128 הנוסעים.

 

22 במרץ, מטוס מסוג פילטוס פי.סי. 12, בוט-מונטנה. טיסה פרטית שהמריאה מהעיירה אורוויל בקליפורניה לכיוון העיירה בוזמן במונטנה. הטייס, מסיבה שאינה ברורה, סטה ממסלולו לכיוון העיירה בוט והמטוס החד-מנועי התרסק 150 מטר מנמל התעופה. כל 14 הנוסעים נהרגו: טייס ו-13 נוסעים, בהם שבעה ילדים.

 

23 במרץ, חברת פד-אקס, מטוס מסוג MD-11, טוקיו-יפן. טיסת מטען שהייתה בדרכה מסין לנמל התעופה נריטה בסמוך לטוקיו. המטוס התרסק בזמן ניסיון הנחיתה, כפי הנראה בגלל תנאי מזג האוויר, ועלה באש. הטייס וטייס המשנה נהרגו.

 

1 ביוני, חברת אייר פראנס, מטוס מסוג איירבאס 330-200, טיסה מספר 447, האוקיינוס האטלנטי. טיסה סדירה בינלאומית מריו דה ז'נרו לפריז, שנעלמה ממסכי המכ"מ. המטוס התרסק לתוך האוקיינוס האטלנטי. 216 הנוסעים ו-12 אנשי הצוות נהרגו, מרביתם נותרו נעדרים. היעדר ממצאים המתעדים את הטיסה, בהם הקופסה השחורה, הקשו על חקירה האירוע. שלל השערות הועלו לגבי סיבת ההתרסקות, החל ממכת ברק, איום טרור ומהירות טיסה נמוכה.

 

18 ביוני, חברת קונטיננטל, מטוס מסוג בואינג 777, טיסה מספר 61, מבריסל לניו ארק-ניו ג'רזי. קברניט המטוס, בן 61, מת במהלך הטיסה, על פי הודעת החברה "בנסיבות טבעיות". הוא הוחלף על ידי שני טייסי המשנה והוכרז מצב חירום. המטוס, על 247 נוסעיו, נחת ללא פגע.

 

30 ביוני, חברת התעופה של תימן, ימניה איירליינס, מטוס מסוג איירבאס 310-300, טיסה מספר 626, איי קמורו. המטוס המריא מהעיר צנעא כשעל סיפונו 142 נוסעים ו-11 אנשי צוות. הוא התרסק באוקיינוס ההודי בסמוך לאיי קמורו, וכל נוסעיו נהרגו - למעט נוסעת אחת, נערה בת 12, שחולצה בחיים כעשר שעות לאחר ההתרסקות. אמה של הנערה נהרגה בהתרסקות.

 

15 ביולי, קספיאן איירליינס, מטוס מסוג טופולוב 154, טיסה מספר 7908, צפון-מערב איראן. מדובר בטיסה סדירה בינלאומית מטהרן לעיר יראוון, בירת ארמניה. המטוס התרסק בכפר במחוז קזבין באיראן, כ-16 דקות לאחר ההמראה, נהרס לחלוטין, וכל 153 הנוסעים ו-15 אנשי הצוות שעליו - נהרגו. מדובר בתאונה הקטלנית הראשונה של חברת קספיאן איירליינס והתאונה הקטלנית ה-19 שבה מעורב מטוס מסוג זה, מאז 1990. 

 

תאונת מטוס באיראן

 

24 ביולי, חברת התעופה האיראנית ארייה אייר, מטוס מסוג איליושין 62M, טיסה מספר 1525, משהד-איראן. טיסת-פנים מעיר הבירה טהרן, לעיר השנייה בגודלה באיראן, משהד. לאחר הנחיתה, שהתבצעה במהירות גבוהה מן המותר, התפוצץ גלגל, המטוס החליק על המסלול, פגע בגדר של נמל התעופה ובעמוד חשמל והתנגש בקיר מרחק קילומטר מהמסלול. החלק הקדמי של המטוס נהרס לחלוטין ומתוך 153 נוסעים ו-13 אנשי צוות - 16 נהרגו. זוהי התאונה הקטלנית הראשונה של חברת התעופה אייר ארייה, והתאונה הקטלנית ה-12 של המטוס הרוסי מסוג איליושין 62, מאז החל לפעול בשירות נוסעים בשנות ה-60 של המאה הקודמת. זמן קצר לאחר התאונה בוטל רישיון הפעילות של חברת התעופה, על ידי רשויות התעופה האיראניות.

 

8 באוגוסט, מטוס חד-מנועי ומסוק תיור, נהר ההדסון-ניו יורק. מטוס קל מסוג פייפר סרטוגה, המריא מניו-ג'רזי כשעליו שלושה נוסעים וכפי הנראה התנגש בחלקו האחורי של מסוק ששייך לחברת "ליברטי טורס" שעורכת סיורים באזור נהר ההדסון, מסוק אשר המריא ממזח 30 במנהטן ועליו טיס וחמישה תיירים איטלקים. כל תשעת הנוסעים נהרגו.

 

9 באוקטובר, מטוס פיקוח של האו"ם מסוג CASA-212, האיטי. המטוס היה בטיסת פיקוח שגרתית ליד הגבול בין האיטי לרפובליקה הדומיניקנית, כשהתרסק מסיבה לא ברורה לתוך אזור הררי. 11 אנשי הצוות, בהם אנשי צבא של האו"ם מירדן ומאורוגוואי - נהרגו.

 

12 בנובמבר, רואנד-אייר, מטוס מסוג CRJ-100ERטיסה מספר 205, קיגלי-רואנדה. טיסה סדירה מקיגלי בירת רואנדה, לקמפלה בירת אוגנדה. לאחר ההמראה, הבחין הטיס בבעיה במנוע והצוות חזר לנמל שממנו המריא, התקשה לעצור והתנגש בטרקלין האח"מים בטרמינל. אחד מתוך שלושה אנשי צוות ואחד מתוך עשרה נוסעים - נהרגו.

 

28 בנובמבר, אביאנט אביאיישן - חברת שכר של מטענים מזימבבווה, מטוס מסוג מקדונל-דאגלס F11, שנחאי-סין. טיסת מטען משנחאי לבישקק בירת קירגיסטן, התרסקה בזמן ההמראה - שלושה מתוך שבעת אנשי הצוות נהרגו.

 

22 בדצמבר, חברת אמריקן איירליינס, מטוס מסוג בואינג 737-800, טיסה מספר 331, קינגסטון-ג'מייקה. טיסה סדירה שהמריאה ממיאמי לכיוון קינגסטון בירת ג'מייקה. כלי הטיס הגיע ליעדו, אולם בשל גשם סוער לא הצליח לעצור במסלול הנחיתה. המטוס עבר את הגדר של נמל התעופה ועצר בסמוך לחוף. למרות שנחצה לשניים, כל 148 הנוסעים ושישה אנשי הצוות ניצלו.

 

25 בדצמבר, חברת דלתא-נורת'ווסט איירליינס, מטוס מסוג איירבאס 330-300, טיסה מספר 253, לדטרויט-מישיגן. טיסה בינלאומית בין אמסטרדם לדטרויט: אזרח ניגרי ניסה להצית מתקן נפץ באמצעות תערובת של אבקה ונוזל, כאשר המטוס היה במרחק של כ-20 דקות מהנחיתה. ניסיון הפיצוץ נכשל, ואולם עשן היתמר ממתקן הנפץ, ואותו אזרח ניגרי נכווה. הטייס הכריז על מצב חירום והנחית את המטוס ללא תקלה בנמל תעופה של דטרויט. 278 הנוסעים ו-11 אנשי הצוות נחתו בשלום. חקירת האירוע מתבצעת ברבדים שונים, וייתכן שתוביל לשינויים משמעותיים באמצעי הביטחון עבור נוסעים בכל העולם.

 

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x