בארץ

בדיקת כלכליסט

השרה רגב הבטיחה שתנועת הרכבות תחזור לשגרה, בפועל זה לא קורה

מבדיקת כלכליסט עולה כי ההוראה להחזרת שגרת הרכבות בקווים בין ת"א לחיפה ות"א לירושלים אחרי 21:00 בערב לא מבוצעת, ועבודות התשתית נמשכות כרגיל ; משרד התחבורה: "הלו"ז העדכני לקווים יפורסם בהקדם"

יובל שדה 21:1013.04.21

לנוסעי הרכבת בשעות הערב אין יותר מדי סיבות לחייך: למרות ההצהרות של שרת התחבורה מירי רגב לפיהן בכוונתה להחזיר קווים מסוימים שהושבתו בזמן הקורונה לפעילות, בפועל הנושא לא מקודם, והנוסעים בקווים בין חיפה לתל אביב ובין תל אביב לירושלים ימשיכו לחפש אלטרנטיבות תחבורתיות אחרות מעבר לשעה 21:00 בערב. בימי שישי, הרכבת אינה פועלת כיום בקווים אלו במהלך כל שעות היום, ובינתיים מצב זה לא עומד להשתנות.

 

 

 

מציאות זו מנתקת הלכה למעשה את מטרופולין חיפה ואת ערי הצפון (עכו, נהריה וכרמיאל) ממרכז הארץ, ופוגעת בקו התחבורה בין עיר הבירה לתל אביב שנחנך בתשואות רק לאחרונה. המשמעות של צעד זה היא שנוסעים רבים אינם יכולים להסתמך על רכבת ישראל לנסיעות עבודה ולתנועה בין כל חלקי הארץ וכופה עליהם לנסוע ברכב הפרטי בתקופה בה פקקי התנועה קשים מתמיד.

 

השרה רגב השרה רגב צילום: אבי מועלם

 

הפעילות בקווים אלו צומצמה בכדי לבצע עבודות תשתית נחוצות. בקו תל אביב-חיפה מבוצעות עבודות חשמול המסילה, ובקו ירושלים-תל אביב מתבצע חיבור לקו מודיעין-ירושלים המתוכנן, יחד עם עבודות תקשורת שונות במנהרות הרכבת. על אף שמדובר בעבודות נחוצות שצפויות לשדרג את תשתיות הרכבת בטווח הארוך, לא ברור מדוע יש לצמצם את פעילות הרכבת באופן משמעותי בקווים מרכזיים ומדוע לא ניתן לבצע את פעולות השדרוג בסופי השבוע ובשעות הקטנות של הלילה. בניגוד לרמיזות שהשמיע מנכ"ל הרכבת מיכה מייקסנר בראיון ברשת ב' בשבוע שעבר, הדרג הפוליטי אינו מונע מרכבת ישראל לבצע את עבודות שדרוג התשתית בסוף השבוע.

 

מסילת הרכבת מסילת הרכבת צילום: CLOUDVIEW שבתאי טל

 

כמו כן, למרות תגובת משרד התחבורה למהדורת סוף השבוע של חדשות 12, לפיה השרה רגב הורתה להאריך את שעות הפעילות בערב כפי שהיה נהוג טרם משבר הקורונה, גורמים ברכבת מסרו כי הם פועלים בהתאם לתכנון וש"ברכבת ישראל לא מזיזים רבע קרון ללא אישור משרד התחבורה". יתרה מכך, דוברות רכבת ישראל מסרה היום (ג') כי "בשל עבודות החשמול, מופסקת בחודשים האחרונים תנועת הרכבות בין תחנות חדרה והרצליה, מדי ערב בימי השבוע (ראשון עד חמישי), החל מהשעה 20:30 (בקירוב), וכן מדי יום שישי ומוצאי שבת". לפי מידע שהגיע לכלכליסט, עבודות החשמול בקו תל אביב-חיפה צפויות להתקדם לפי התכנון המקורי ולהסתיים רק בשנת 2025, ועבודות התשתית בקו ירושלים-תל אביב צפויות להסתיים תוך כשנה.

 

בשנת 2019, לפני פרוץ משבר הקורונה, עברו בתחנת חיפה חוף הכרמל כ-4.6 מיליון נוסעים ובתחנת ירושלים יצחק נבון שפעלה בשנה זו במתכונת חלקית עברו כ-2.6 מיליון נוסעים. ב-2019, קו הרכבת של תל אביב חיפה שירת כ-8,000 נוסעים בממוצע מדי יום שישי.

 

לכל האמור יש להוסיף כי מלבד עבודות התשתית המתבצעות בקווים המרכזיים של הרכבת, מתקיימות עבודות תשתית גם בקווים נוספים, ותחנות נתב"ג וירושלים מלחה סגורות עוד מתחילת משבר הקורונה.

 

בהודעה שפורסמה היום על ידי הרכבת, מצוין כי לאחר ההשבתה, ייפתחו מחדש לשירות התחנות בצומת חולון, חולון וולפסון, בת ים קוממיות, ויבנה מזרח, שנסגרו זמנית לטובת האצת פרויקט החשמול. כמו כן, מסלולן של הרכבות בקווים הפרבריים נתניה/בנימינה-רחובות יוארך מחדש עד לתחנת אשקלון ותתווסף עצירה בתחנות יבנה מזרח ואשדוד. גם שעות הפעילות בקו תל אביב-באר שבע יוארכו עד לשעה 23:00.

 

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "על פי הנחיית שרת התחבורה הנחה המשרד את רכבת ישראל להיערך להחזרת הפעילות בקווי הרכבת לסדרן על מנת לתת את המענה התחבורתי לציבור. הלו"ז העדכני לקווי תל אביב-חיפה ותל אביב-ירושלים יפורסם בהקדם על ידי רכבת ישראל וממנו גם תיגזר תוכנית העבודה העדכנית של רכבת ישראל לחשמול המסילות".

 

מרכבת ישראל נמסר: "על פי הנחיית שרת התחבורה מירי רגב, פועלים גורמי התכנון והתפעול ברכבת על מנת לתכנן ולהוציא אל הפועל את הארכת שעות הפעילות בקווים נבחרים. בניית לו"ז רכבות חדש דורש זמן היערכות על מנת להוציאו אל הפועל, בהתחשב בצרכי התפעול השונים ועדכון המערכות תפעול ובקרה הרכבתיות. מערכות בטיחות נסיעת הרכבות, מערכת תכנון השעות של עובדי התפעול, תכנון חניית רכבות ותכנון תחזוקה, התאמת מערכות המידע לנוסעים, אתר אינטרנט אפליקציה ועוד. בהתאם לכך ולהנחיית משרד התחבורה, צפוי שירות הרכבות בקו החוף לחזור לפעילות מלאה בשעות הערב מוקדם ככל שיתאפשר. עד אז משרד התחבורה יתגבר את התחבורה הציבורית החלופית לרכבת לפי הביקושים ולמען שיפור השירות לנוסעים.

 

x