$
בארץ

דו"ח המבקר

המינויים בתע"א: כהונות ארוכות של ממלאי מקום והעדפת מועמדים פנימיים

לפי דו"ח מבקר המדינה, ממלאי מקום ניהלו יחידות גדולות בתעשייה האווירית במשך תקופות ארוכות - לעיתים רק כדי שיצברו את הניסיון הדרוש על מנת להתמודד במכרז הרשמי לתפקיד; בנוסף, בכירים בחברה קידמו מינויים פנימיים על חשבון מתן אפשרות למועמדים חיצוניים להתמודד על תפקידים. תע"א: "הדו"ח מתייחס ברובו למינויים בחטיבת תעופה שהוקמה בזמן שיא"

אודי עציון 16:0012.04.21

ממלאי מקום ניהלו יחידות גדולות בתעשייה האווירית במשך תקופות ארוכות, שהגיעו גם לשלוש שנים וחצי, לעתים כדי שיצברו את הניסיון הדרוש כדי להתמודד במכרז הרשמי לתפקיד; בכירים בחברה קידמו מינויים פנימיים על חשבון מתן אפשרות למועמדים חיצוניים להתמודד על תפקידים - ושלא במפתיע, נבחרו אותם מנהלים לאותם תפקידים; כך עולה מדו"ח מבקר המדינה בנושא שפורסם היום (ב').

 

 

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן מבקר המדינה מתניהו אנגלמן צילום: עמית שאבי

 

לפי הדו"ח, חטיבת התעופה פעלה ללא חשב קבוע, עם ממלא מקום שוועדת איתור קבעה כי אינו מתאים לתפקיד, מה שמנע את מינויים של ארבעה ראשי מינהל כספים בחטיבה שבכפיפות לו. בסופו של דבר, אחרי שלוש ועדות איתור, מונה האיש לתפקיד באופן רשמי. בעת מינוי מנהל בכיר אחר בחטיבה זכו המועמדים לניקוד מחדש, באישור היועץ המשפטי של החברה, ובטבלת הניקוד בחברה שמשגרת לוויינים לחלל התגלו טעויות חישוב.

 

לפי המבקר, מתוך 29 מינויי מנהלים בכירים שבוצעו בתעשייה אווירית בתקופה שבנדקה, רק ב-58% בוצע הליך איתור חיצוני; ב-21% מהמקרים מונו מנהלים בתהליך איתור פנימי; וב-21% בניוד מתפקידים אחרים. חמישה ממלאי מקום כיהנו בין שנה לשלוש שנים וחצי.

 

עוד סימן לבעיות בהליכי המינויים באותן שנים נמצא בציונים שקיבלו הבכירים בהערכת המנהלים שלהם: 24 מנהלים שמונו בתקופה שנבדקה קיבלו ציון ממוצע של 87.3, בזמן ש-33 מנהלים שמונו לפניה ואחריה קיבלו ציון ממוצע של 91.5.

 

הכניסה לקמפוס התעשייה האווירית הכניסה לקמפוס התעשייה האווירית צילום: אבי מועלם

 

יצוין כי דוח הממונה על השכר באוצר שפורסם באותה תקופה (2018) קבע כי השכר הממוצע של בכירים בתעא עומד על 95 אלף שקל לחודש, באחת החברות הממשלתיות הגדולות ביותר (15 אלף עובדים) עם השכר הגבוה ביותר. המבקר קובע כי העובדה שלא תמיד ניתן למועמדים חיצוניים להתמודד על תפקידים בחברה מהווה אפלייה ופגיעה בשיוויון.

 

בנושא אחר, המבקר משבח את תע"א על עלייה בשיעור הנשים בתפקידי ניהול בכירים, שעלה בין 2013 ל-2019 מ-4% ל-16%, ובדרגי ביניים מ-9% ל-17%.

 

מהתעשייה האווירית נמסר בתגובה כי רוב המינויים שנידונו בדו"ח המבקר בוצעו כחלק מהקמת חטיבת התעופה בחברה. "התעשייה האווירית עברה מהפך עסקי בשנים האחרונות. כחלק מהמהפך המהיר, מאז שנת 2018 התחלפו כ- 90% מהסמנכ"לים בחברה ובסך הכל כ-50% מ-60 המנהלים הבכירים בחברה. דו"ח המבקר מתייחס ברובו למינויים בחטיבת תעופה שהוקמה בזמן שיא בינואר 2019. מדובר באחד המיזוגים הגדולים במשק הישראלי, שכלל השמה של כ-5,000 עובדים לחטיבה ממוזגת עם מחזור פעילות של כ-5 מיליארד שקל. כחברה עסקית המתחרה בחברות ענק בעולם, המינויים בוצעו באופן שיאפשר לנו תפקוד עסקי מקסימלי תוך כדי הקמת החטיבה והמיזוג".
x