בארץ

נחתם הסכם הרפורמה בנמל אשדוד: "יציב אותו בחזית התחרות"

3 שבועות אחרי שהושגו הסכמות, הלילה נחתם רשמית ההסכם שמעגן את אחת הרפורמות החשובות במשק בין המדינה, הנהלת הנמל והעובדים. במסגרת הרפורמה תיושם תוכנית התייעלות בנמל, שתאפשר לנמל להתחרות בנמל הפרטי שמוקם לצידו

ענת רואה 23:3928.02.21

הרפורמה בנמל אשדוד יוצאת לדרך: אחרי כמעט שמונה שנים של מו"מ, נחתם הלילה באופן רשמי ההסכם בין המדינה, הנהלת נמל אשדוד והעובדים. במסגרת ההסכם תיושם תוכנית התייעלות שתאפשר לנמל לשמור על כושר תחרותי מול הנמל הפרטי שמוקם בסמוך לו וצפוי להיפתח עוד השנה.

 

 

 

ההסכם מבטיח התייעלות מהותית בכל הסקטורים וגמישות ניהולית שתאפשר לנמל להתחרות בנמלים הפרטיים המוקמים בימים אלו. במקביל העובדים שנשארים זכו לשלל הטבות; בין השאר, יינתנו 10 שנות הגנה מפני פיטורים קולקטיביים לעובדי דור ב' שאינו מייסד; תוקם קרן ייעודית של מאות מיליוני שקלים לצורך תשלומי הפנסיה; תוקם רשת ביטחון לפרמיה עד 70% וקופה ייעודית של עשרות מיליוני שקלים לצורך תשלומי רשת הביטחון לפרמיה; ויוגדל תקציב הרווחה והתרבות של הנמל ב-1.5 מיליון שקל.

 

מאז הוקם לפני 55 שנה, הפך נמל אשדוד לנמל הגדול ביותר בישראל מבחינת היקף הסחורה שעוברת בו. בנמל מועסקים למעלה מאלף עובדים בסקטורים שונים.

 

בשנים האחרונות התנהל מו"מ ממושך שנועד להסדיר את המשך פעילותו של הנמל לקראת התמודדות מול נמל פרטי שמוקם באשדוד. לפני שלושה שבועות הושגו הבנות סופיות בעניין בין ההסתדרות וועדי העובדים, הנהלת הנמל ומשרד אוצר.

 

 

נמל אשדוד נמל אשדוד צילום: אוראל כהן

 

ההסכם נחתם בבית ההסתדרות במעמד יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד, שרת התחבורה מירי רגב, יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות אבי אדרי, מנכ"ל משרד התחבורה עופר מלכה, המשנה לממונה על השכר באוצר אפי מלכין ורכז החברות הממשלתיות באגף אוהד אלקבץ, הנהלת חברת נמל אשדוד - היו"ר אורנה הוזמן-בכור והמנכ"ל משה ז'אנה, וראשי הוועדים בנמל. הטקס נערך באוויר הפתוח תחת הנחיות התו הסגול.

 

הוזמן-בכור אמרה: "ההסכם ההיסטורי מסמל התחלה של תקופה ואופק חדש לנמל אשדוד. פנינו קדימה במאמצים משותפים להציב את נמל אשדוד בחזית התחרות, כנמל מרכזי, חדשני ומוביל אל מול יתר הנמלים".

 

ז'אנה: "שנים של משא ומתן הסתיימו עם חתימת ההסכם בזכות מחויבותם העמוקה של כלל הגורמים המעורבים. כעת, אנו יכולים להמשיך בפעולות המשמעותיות המבוצעות בנמל לקראת פתיחת התחרות. בשנים האחרונות מקדם דירקטוריון נמל אשדוד תוכנית השקעות מסיבית בהיקף של כ-2.4 מיליארד שקלים, הכוללת השקעה בתשתיות הנמל, מהפכת שירות וטכנולוגיה ומעבר להתנהלות עסקית תחרותית".

 

לדברי בר-דוד, "ההסכם עוזר לייעל את עבודת הנמל, להכין אותו לעמידה באתגרי התחרות, ובתוך כך לדאוג לזכויות העובדים. ברפורמה בנמלי הים, ההסתדרות הוכיחה שוב את מעמדה כגורם מאזן במשק. הראינו כיצד בהידברות ובשיח מכבד, אנו מצליחים להביא לקו הגמר רפורמות מורכבות שמחזקות את הכלכלה הישראלית ומשפרות את השירות לאזרחים".

 

רגב מסרה: "הרפורמה בנמל אשדוד יוצאת לדרך. הסכם ההתייעלות שנחתם עתה הסיר את המחסום בפני צאתו של נמל אשדוד לדרך חדשה. אני שמחה ונרגשת שלאחר שמונה שנים הצלחנו להגיע למעמד זה, וברצוני להודות לשר האוצר ישראל כץ ולאנשיו, ליו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד ולצוותו, ליו"ר חברת נמל אשדוד אורנה האוזמן-בכור וצוותה ולוועדי העובדים".

 

יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות אבי אדרי: "אנחנו סוגרים מעגל אחרי שמונה שנים בשרשרת הסכמים מצוינים ומאתגרים, שמחד מייעלים את עבודת הנמל ומנגד שומרים ומתגמלים את עובדי הנמל. הצלחנו להוקיר את פועלם של העובדים הוותיקים בנמל באמצעות תוכנית הפרישה הטובה ביותר במשק, ולשמור על ביטחונם הכלכלי והתעסוקתי של העובדים שנשארים בנמל".
x