שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
בארץ

פרסום ראשון

הממשלה תדון בהסבת רציפי העבודה באשדוד לתעשיית הגז

שרת התחבורה הניחה הצעת מחליטים שתידון בממשלה ולפיה רציפים 24 ו-25 בנמל אשדוד ישמשו את תעשיית הגז ב-15 השנים הקרובות. מחר יתקיים הדיון, אולם לא צפויה מניעה משפטית לאישור ההצעה

ענת רואה 19:4122.02.21

שרת התחבורה מירי רגב הביאה לאישור הממשלה הצעת מחליטים באשר לרציפי העבודה 24 ו-25 בנמל אשדוד. לפי ההצעה הרציפים ישמשו לצורך תעשיית הגז, בהתאם למכרז אותו פרסמה חברת נמלי ישראל (חנ"י) לפני מספר חודשים.

 

מחר אמור משרד המשפטים לאשר את הנחת ההצעה, אך ככל הנראה לא תהיה מניעה משפטית מאישורה.

 

 

בהצעת המחליטים תקבע הממשלה כי ב-15 השנים הקרובות תייעד חברת נמלי ישראל את רציפי העבודה לטובת תעשיית הגז, ולאחר מכן תינתן אופציה למשקיע

שירכוש את נמל אשדוד לפתח את הרציפים. 

 

נמל אשדוד החדש נמל אשדוד החדש צילום: חברת נמלי ישראל

 

שני הרציפים עמדו במוקד דיונים ממושכים בין ועד עובדי הנמל, משרד התחבורה והרגולטורים רשות התחרות ורשות החברות הממשלתיות. הכוונה המקורית היתה להפריט אותם כך שבאשדוד יתחרו שלושה גורמים: הנמל הקיים, הנמל החדש ומי שיפעיל את הרציפים. הכוונה הזו זכתה להתנגדות מצד עובדי נמל אשדוד שלא היו מעוניינים בתחרות נוספת, ועל אף השינויים שחלו בענף הנמלים כתוצאה מפתיחתו לתחרות, נראה כי כוחם של ועד העובדים עדיין גדול מאוד.

 

נמל אשדוד לא יאלץ לספוג עוד תחרות, והפעילות ברציפים תכניס כסף לנמל

 

בחודשים האחרונים נערכו מספר פניות של משרד התחבורה לשר האוצר ישראל כץ, בבקשה שלא לאפשר את הפרטת שני הרציפים. מנגד, רשות התחרות היתה בדעה כי לכאורה עלולה להיות פגיעה בתחרות במצב בו נמל אשדוד מתנה את השימושים שיעשו בשני הרציפים.

 

הפשרה שהסתמנה לבסוף היא הסבת שני הרציפים שימשו כעורף תפעולי לתעשיית הגז והנפט וחנ"י אף פרסמה מכרז מקדים. המהלך הזה הוא פשרה טובה כמעט לכל הצדדים: נמל אשדוד לא יאלץ לספוג עוד תחרות, והפעילות ברציפים תכניס כסף לנמל.

 

 

שרת התחבורה מירי רגב בנמל אשדוד שרת התחבורה מירי רגב בנמל אשדוד

   

 

מנגד יש הטוענים כי הציבור בכללותו מפסיד מהעדר התחרות, ובנוסף ישנן טענות שהיה ראוי להקצות את הרציפים לפריקת מטענים כללים ושתעשיית הגז אינה זקוקה לרציפים הייעודיים, בוודאי שלא כמו שזקוקים להם תעשיות אחרות. לא ברור מה יקרה במצב בו המכרז של חנ"י יכשל ולא ימצא גורם מתאים שניתן יהיה להעביר אליו את הרציפים לצורך מטרה זו.

 

שרת התחבורה מירי רגב מסרה: "אחרי שנים של עיכובים וגרירת רגליים, הצלחתי להביא בתוך חודשים ספורים להשלמת ההסכמים בנמל חיפה ועכשיו גם בנמל אשדוד. ההסכם ההתייעלות הקיבוצי שמבטיח את השמירה על זכויות העובדים, העברת מחלקת הים לחנ"י, הסכמי חילופי השטחים בין חנ"י לחברת נמל אשדוד שיאפשרו לנמל אשדוד לפתח מסילת רכבת ליד רציף 21 וליכולת פעילות משמעותית בתחום המטען לנמל אשדוד".

 

רגב הוסיפה: "עם השלמת הצעת המחליטים אנו מברכים על המוגמר ומאפשרים מצד אחד שמירה על זכויות העובדים בנמל אשדוד בתוכם גם עובדים שנקלטו במסגרת ״גיוון תעסוקתי״ מקרב בני העדה האתיופית ומצד שני המשך פיתוח השוק החופשי והתחרות במסגרת רפורמת הנמלים. זו היא דרכי מאז ומעולם. שמירה על זכויות עובדים בד בבד יצירת אקלים עסקי שמעודד את היזמות והתחרות במשק לטובת אזרחי ישראל. אני רוצה להודות לשר האוצר ישראל כץ, שהיה שותף להצלחת התהליך״.

x